۱۵ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۴۶
کد خبر: 82333134
T T
۰ نفر
تكیه بر توان متخصصان داخلی زمینه ساز تحقق اقتصاد مقاومتی

گچساران- ایرنا- موفقیت های شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران نشان داد كه تكیه بر توانمندی های متخصصان داخلی مسیر رسیدن به اقتصاد مقاومتی را هموارتر می كند.

به گزارش ایرنا، شركت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان از سال 1318 فعالیت خود را آغاز كرده است، این شركت به عنوان دومین تولیدكننده نفت ایران تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بخش عمده‌ای از مراحل ساخت، تعمیر و تولید را به دست بیگانگان انجام می‌داد.
اما هم اكنون با تكیه بر توان متخصصان داخل كشور سالانه هزاران میلیارد ریال صرفه جویی می‌كند.
این راهبرد یكی از مهمترین ویژگی‌های اقتصاد مقاومتی مورد توجه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی یعنی درون زا بودن است كه آن را به عنوان الگویی برای سایر دستگاه‌های اجرایی و شركت‌های اقتصادی خصوصی مطرح می‌كند.
** توجه به دیدگاه متخصصان
دبیر نظام مشاركت شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: پیشنهادهای كاركنان این شركت 9 هزار و 400 میلیارد ریال سود و صرفه جویی برای نفت و گاز این شهرستان به همراه داشته است.
علی ناركی اظهار داشت: بیش از 48 هزار و 400 پیشنهاد در 15 سال گذشته از سوی كاركنان این شركت به دبیرخانه نظام ارائه شد كه از این تعداد 2 هزار و 78 پیشنهاد تصویب شده است.
وی گفت: تاكنون از این تعداد طرح یكهزار و 817 پیشنهاد عملیاتی شده و یكهزار و 354 پیشنهاد نیز در دست اقدام است.
دبیرنظام پیشنهادات شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران افزود: هشت هزار و 932 پیشنهاد در سال‌های 93 و 94 به دبیرخانه نظام پیشنهادات شركت بهره برداری نفت و گاز این شهرستان ارائه شد كه 233 پیشنهاد آن اجرایی شده است.
ناركی بیان كرد: سیستم مدیریت در نظام مشاركت به گونه‌ای طراحی شده كه تمام كاركنان و افراد شاغل در یك شركت یا سازمان با تشكیل كارگروه‌های تخصصی در رشته‌های خاص نظرات و پیشنهادهایی را ارائه می‌دهند.
**بومی سازی كالاهای راهبردی در صنعت نفت
مدیر عامل شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب گفت: شركت ملی مناطق نفت خیز جنوب در پنج سال اخیر افزون بر هفت هزار قلم كالای راهبردی در صنعت نفت را بومی‌سازی كرده است.
بیژن عالیپور اظهار داشت: این میزان با هدف بومی سازی قطعات و تجهیزات این صنعت و با تلاش متخصصان داخلی انجام گرفته است.
وی گفت: نخستین توربین گازی با توان پنج مگاوات ساخت داخل، قطعات و تجهیزات حفاری تا 10 هزار پی اس آی و انواع اقلام برق، مواد شیمیایی و ابزار دقیق از جمله این اقلام هستند.
وی ابراز كرد: صنعت نفت با استفاده از خلاقیت، ابتكار و نوآوری بخش‌های پژوهشی و مهندسی ساخت داخل تمام تلاش خود را در زمینه بومی سازی انجام خواهد داد.
وی تصریح كرد: امید است با ادامه این روند در آینده‌ای نزدیك سایر نیازمندی‌های صنعت نفت به ویژه قطعات حساس و ماشین آلات پیچیده فرآیندی در قالب 10 گروه كالایی ابلاغی از سوی این وزارت، به تحقق برسد.
** تلاش برای كاهش وابستگی به بیگانگان
مدیر عامل شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران گفت: هشت هزار و 738 قلم از قطعات پر مصرف صنعت نفت با حمایت این شركت از سال گذشته تاكنون در داخل كشور ساخته شده است.
امین محمدی اظهار داشت: قطعات تولیدی در صنعت نفت در داخل كشور دارای صرفه اقتصادی و توجیه فنی است.
وی گفت: ارزش ریالی این تعداد قطعات خریداری شده، 103 میلیارد ریال است.
محمدی تصریح كرد: همگام با توسعه تولیدات قطعات در داخل كشور میزان خریدها نیز روند افزایشی داشته و در سال‌های آینده نیز رشد قابل توجهی خواهند داشت.
وی ابراز كرد: متخصصان داخلی این شركت در سال جاری 49 قطعه را تعمیر كرده كه بیش از 16 میلیارد و 370 میلیون ریال صرفه جویی اقتصادی به همراه داشته است.
محمدی با بیان اینكه پراكندگی جغرافیایی این شركت تعهد اداره تعمیرات و كارگاه مركزی را نسبت به دیگر شركت‌ها سخت‌تر كرده، افزود: بیش از 24 پكیج كه هر كدام شامل دهها قطعه می‌شود در سال جاری از قطعات ماشین آلات فرایندی و تجهیزات مختلف درون و برون چاهی از سوی متخصصان جوان این شركت ساخته شده است.
وی ابراز كرد: هم اینك مدیریت، تعمیرات اساسی كارخانه‌های گاز و گاز مایع، فشار قوی، تقویت گاز بینك، سیاهمكان به دست توانمند كاركنان نفت گچساران صورت می‌گیرد.
وی ادامه داد: 78 هزار مورد فعالیت تعمیراتی، اصلاحیه و پیشگیرانه از سال گذشته تاكنون این شركت برای جلوگیری از خروج ارز و حمایت از صنایع شركت‌های ایرانی انجام داده است.
مدیر عامل شركت بهره برداری نفت و گاز گچساران افزود: این شركت روزانه بطور میانگین 610تا 615 نفت تولید می‌كند.
محمدی گفت: این شركت هم اكنون مسئولیت تولید و صیانت از 15 میدان نفتی فعال را با استفاده از 775 حلقه چاه در این شهرستان بر عهده دارد.
وی افزود: این شركت از سال گذشته تاكنون موفق به اجرای عملیات سه هزار و 675 كیلومتر توپكرانی و 40 كیلومتر توپكرانی هوشمند در خطوط لوله خود شد.
محمدی ادامه داد: این عملیات با اجرای 285 مورد توپكرانی در راستای حفظ، تولید و نگهداری از خطوط اصلی و صادراتی نفت و گاز و گاز مایع انجام شد.
وی افزود: صنعت نفت و گاز گچساران در سال جاری موفق شد از تعهدهای تولیدی خود فراتر رود و به تحقق 101/3 درصد برسند.
شهرستان 120 هزار نفری گچساران دومین شركت تولید كننده نفت در منطقه جنوب كشور است و افزون بر 20 درصد نفت ایران در حوزه نفتی این شهرستان تولید می‌شود.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشار دهنده:حسینعلی راشكی
8143/6110 /8005
۰ نفر