۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۷:۵۵
کد خبر: 82327777
T T
۰ نفر
تجمع وحدت نژاد و مذهب در اندونزی/ آماده باش پلیس برای تجمع اسلام گراها

كوالالامپور – ایرنا – هزاران نفر از مردم اندونزی طی تظاهراتی در سراسر این كشور كه ارتش برنامه ریزی كرده بود در حالی كه تنش های مذهبی و نژادی در اندونزی در حال شكل گیری است، بر وحدت ملی تاكید كردند.

به گزارش ایرنا، تجمعات گروه های اسلامگرا در اندونزی در مخالفت با فرماندار مسیحی و از نژاد چینی 'جاكارتا' پایتخت این كشور كه به زدوخورد با پلیس نیز انجامید، احتمال تنش های نژادی و مذهبی در اندونزی را افزایش داده است.
حدود 30 هزار اندونزیایی تنها در جاكارتا گردهم آمدند تا در آستانه تجمع دیگر اسلامگراها كه قرار است روز جمعه پس از اقامه نماز برگزار شود، بر وحدت تاكید كنند.
ارتش برای تظاهرات وحدت فراخوان داده بود و روز چهارشنبه حدود 30 هزار نفر در تجمع جاكارتا حضور داشتند، هر چند گفته می شود نیمی از این افراد از نیروهای ارتش یا پلیس بودند.
نمونه این تظاهرات در شهرهای بزرگ دیگر اندونزی نیز برگزار شده است. گروه های مردمی با پوشیدن كلاه و سربند در رنگ های قرمز و سفید از پرچم اندونزی سرودهای ملی می خواندند و خواستار وحدت بین مردم شدند.
از سوی دیگر براساس گزارش روز پنجشنبه رسانه های محلی، نیروهای امنیتی در حال آماده شدن برای مقابله با حركت های افراطی در اعتراض گسترده دوم اسلامگراها در جاكارتا هستند كه روز جمعه علیه فرماندار این شهر برگزار می شود كه وی را مرتد خوانده اند.
'باسوكی تجاهاجا پورناما' فرماندار چینی تبار مسیحی جاكارتا اكنون نامزد انتخابات ماه فوریه سال آینده برای فرمانداری است و براساس قانون مصونیت دارد، اما فشار اسلامگراها باعث شد دولت، قانون را زیرپا بگذارد و وی را به دادگاه بكشاند تا شرایط آرام شود، اما این سیاست نیز جوابگو نبود.
نخستین اعتراض كه در آن بیش از 100 هزار نفر شركت كردند 4 نوامبر (14 آبان) برگزار و به خشونت كشیده شد. در این حركت یك نفر كشته و ده ها تن از تندروها هنگام درگیری با پلیس مجروح شدند.
پلیس معتقد است تروریست های حامی داعش با نفوذ داخل معترضان عامل این تنش بوده اند.
'باسوكی تجاهاجا پورناما' فرماندار كنونی جاكارتا و معاون 'جوكو ویدودو' در زمانی كه تصدی فرمانداری جاكارتا را بر عهده داشت از حامیان جوكووی در زمان انتخابات ریاست جمهوری بود.
وی اكنون متهم به توهین به مقدسات شده است و مخالفان سیاسی از جمله تندروها از این موضوع استفاده كرده و تلاش می كنند جوكووی و فرمانداری را كه از وی حمایت می كند به حاشیه برانند.
خشونت های چهارم نوامبر باعث شد جوكو ویدودو دیدار رسمی خود از استرالیا را لغو كند و از آن زمان، بیشتر وقت خود را برای ارتباط با گروه های مسلمان و رهبران سیاسی و نظامی گذاشته تا به تنش ها پایان دهد.
در صورتی كه 'باسوكی تجاهاجا پورناما' در دادگاه محكوم شود با پنج سال زندان مواجه خواهد شد.
به رغم دادگاهی شدن فرماندار جاكارتا، گروه های اسلامگرا همچنان تقاضا دستگیری وی را مطرح می كنند كه مطابق با قانون انتخابات نیست.
مقامات اندونزی اعلام كرده اند اعتراض روز جمعه می تواند یك پوشش برای خیانت باشد.
پلیس بیش از 20 هزار نیرو را برای آرام برگزار شدن تجمع روز جمعه مخالفان فرماندار جاكارتا به حالت آماده باش درآورده است.
مقامات امنیتی اندونزی نسبت به برگزاری اعتراضات روز جمعه كه ادامه تلاش گروه های اسلامی برای دستگیری فرماندار جاكارتا است، هشدار داده اند.
فرماندار جاكارتا پیشتر در سخنانی با استناد به آیه ای از قرآن گفته بود مسلمانان از انتخاب یك غیرمسلمان به عنوان رهبر خود منع شده اند. این اظهارات باعث شد مسلمانان وی را متهم به ارتداد كنند. اتهامی كه اكنون تحقیقات پیرامون آن در حال انجام است.
'تیتو كارناویان' رئیس پلیس ملی اندونزی و 'گاتوت نورمانتیو' فرمانده ارتش این كشور اعلام كردند اطلاعات معتبری در دست دارند كه احتمال وجود خیانت در پشت این اعتراضات را نشان می دهد.
فرماندار فعلی جاكارتا كه قرار است در انتخابات ماه فوریه این پست نیز شركت كند، نخستین مسیحی و چینی است كه در نیم قرن گذشته توانسته است فرمانداری پایتخت را كه یكی از بزرگترین شهرهای جهان است، در اختیار گیرد.
آساق**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی

سرخط اخبار جهان