۴ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۰۵
کد خبر: 82320454
T T
۰ نفر
چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران، قطب سوم پتروشیمی

چابهار- ایرنا- بندر راهبردی چابهار در جنوب سیستان وبلوچستان به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران با همت و تلاش مسئولان دولت تدبیروامید و از همه مهمتر نگاه توسعه محور وبلند رهبر معظم انقلاب بزودی قطب سوم پتروشیمی كشور می شود و تحول عظیمی در بخش اقتصادی و اشتغال منطقه ایجاد می كند.

به گزارش ایرنا، صنعت پتروشیمی در ایران و جهان از نظر اقتصادی آینده روشنی دارد و مزیت اصلی پتروشیمی در ایران نسبت به سایر صنایع كشور وجود منابع خدادادی گازی، خوراك فراوان و نیز قیمت مناسب انرژی است كه با مطالعه آینده اقتصاد جهانی، صنعت پتروشیمی دارای حاشیه سود بالایی است.
صنعت پتروشیمی كشور تجربه ای 50 ساله دارد كه متخصصان داخلی و وجود دانش و سخت افزار در حوزه پتروشیمی از مزیت رقابتی ایران نسبت به بسیاری از كشورها به ویژه همسایگان مرزی آبی و خاكی است.
امروزه كشور ایران اسلامی در صدد سرمایه ‌گذاری تقریبا 40 میلیارد دلاری برای توسعه صنایع پتروشیمی در پارسیان، جاسك، ماهشهر، سیراف، سرخس و چابهار است.
هرچند این رقم سرمایه گذاری بالاست ولی با توجه به آنچه در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده، سرمایه گذاری مذكور باید رشد بیشتری داشته باشد.
جذابیت ‌های سرمایه ‌گذاری در صنایع پتروشیمی كشور به ویژه در شهرستان بندری چابهار به سبب اتصال به آب های آزاد اقیانوس هند و سهولت دسترسی به بازارهای هدف از مهمترین مزیت های آن است به گونه ‌ای كه دسترسی به بازارهایی مانند چین، هند و پاكستان كه بیشترین محصولات پتروشیمی ایران را مصرف می كنند، از طریق ایران و به ویژه بندر چابهار در مقایسه با كشورهای همسایه و سایر بنادر داخلی ساده‌ تر، اقتصادی ‌تر و سریع ‌تر است.

مدیرعامل شركت پتروشیمی توسعه نگین مكران در تشریح آخرین وضعیت ساخت شهرك پتروشیمی مكران در چابهار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: توسعه صنایع پتروشیمی در چابهار براساس تاكیدات مقام معظم رهبری بر تسریع توسعه و آبادانی سواحل مكران در سال 1391 در هیات دولت تصویب و اجرایی شده است.
محمدرضا موثقی ‌نیا افزود: شركت شستان در سال 1391 طی تفاهمی با وزارت نفت، مسئولیت توسعه صنایع پتروشیمی در سواحل مكران (چابهار) را به عهده گرفته است.
وی ادامه داد: شهرك پتروشیمی مكران در محدوده منطقه آزاد چابهار در زمینی به گستره حدود هزار و 200 هكتار برای ایجاد زیرساخت ‌ها، تامین یوتیلیتی و آماده ‌سازی قطعات زمین برای واگذاری به سرمایه ‌گذاران در اختیار این شركت قرار گرفت.
وی اخذ مجوز زیست محیطی ساخت هفت واحد پتروشیمی با ظرفیت تولید 8.5 (هشت و نیم) میلیون تن در سال و موافقت وزیر نفت با اختصاص 30 میلیون مترمكعب گاز طبیعی متان برای خوراك این واحدها را از آخرین اقدامات مثبت انجام شده در شهرك پتروشیمی مكران عنوان كرد.
وی تصریح كرد: تاكنون زیرساخت‌ های این شهرك شامل تاسیسات شهری آب، برق، مخابرات و سیستم جمع آوری آب های سطحی به میزان 65 درصد پیشرفت داشته است.
مدیرعامل پتروشیمی توسعه نگین مكران در خصوص آخرین وضعیت سرمایه‌ گذاران در شهرك پتروشیمی مكران خاطرنشان كرد: تاكنون مذاكرات مربوط به سرمایه ‌گذاری با بیش از 12 سرمایه‌ گذار داخلی و خارجی به اتمام رسیده و با هشت مشاركت‌ كننده خارجی در حال مذاكره هستیم.
موثقی نیا ادامه داد: همچنین در بخش یوتیلیتی اقدامات موفقی در جذب سرمایه ‌گذار انجام شده بطوریكه حضور سرمایه‌ گذاران داخلی و خارجی در 2 بخش از واحد یوتیلیتی قطعی شده است.
وی گفت: نیروگاه فاز نخست با ظرفیت 230 مگاوات از طریق مناقصه به شركت مپنا واگذار شده است و تاسیس واحد اكسیژن با یك شركت آلمانی نهایی شده و زمین مربوطه در واحد یوتیلیتی در اختیار آنها قرار گرفته است كه به زودی شروع به كار خواهند كرد.
وی افزود: پكیج‌ های دیگر پتروشیمی را نیز در آستانه مناقصه داریم و بزودی نهایی خواهند شد.
وی در مورد آخرین وضعیت طرح‌ های مستقر در شهرك پتروشیمی مكران نیز گفت: 2 طرح فعالیت خود را آغاز كرده اند و یك واحد متانول قابل توسعه به MTO (تبدیل متانول به اولفین) است.
وی ادامه داد: فناوری مورد نیاز این واحد را خریداری و تجهیز كارگاه آن صورت گرفته است و طراحی پایه (Basic Design) نیز به اتمام رسیده است.
مدیرعامل پتروشیمی توسعه نگین مكران بیان كرد: مرحله طراحی جزئیات (Detail Design) آغاز شده و طبق برنامه تا اواخر سال 97 به بهره ‌برداری و تولید خواهد رسید.
موثقی نیا تصریح كرد: اوره آمونیاك یكی دیگر از طرح های مستقر در شهرك است كه آغاز به كار كرده و تجهیز كارگاه آن انجام شده است.
وی ادامه داد: با صاحب تكنولوژی (Licenser) در حال نهایی كردن مذاكرات و توافقات هستیم كه احتمال تغییر این واحد به GTO (تبدیل گاز طبیعی متان به اولفین) نیز وجود دارد كه متعاقبا وضعیت نهایی آن اعلام خواهد شد.
وی در خصوص سایر واحدهای یوتیلیتی گفت: هفت واحد دیگر یوتیلیتی به صورت EPCF (طراحی و مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی) به مناقصه گذاشته شده و پیش بینی می شود كل یوتیلیتی فاز نخست برای هفت واحد مجوز گرفته شده تا آخر سال 1397 به بهره‌ برداری برسد.
وی گفت: در بندر شهید بهشتی چابهار در فاصله حدودا 20 كیلومتری شهرك پتروشیمی مكران 20 هكتار زمین برای احداث مخازن و پایانه اختصاصی محصولات تولیدی به صورت اجاره 20 ساله استحصال شده است كه در حال پیگیری برای افزایش به 40 هكتار است.
وی تصریح كرد: اكنون 18 واحد بالادستی پتروشیمی در این شهرك پیش‌ بینی شده است كه شامل چهار واحد اوره- آمونیاك، پنج واحد متانول، چهار واحد متانول- آمونیاك، یك واحد آروماتیك، یك واحد MTP (تبدیل متانول به پروپیلن) و 2 واحد الفین است.
مدیرعامل پتروشیمی توسعه نگین مكران ادامه داد: برای ارائه سرویس‌ های آب، بخار، اكسیژن، نیتروژن، برق و سایر خدمات جانبی به این 18 واحد در مركز شهرك واحد یوتیلیتی متمركز پیش بینی شده است.
موثقی نیا گفت: 200 هكتار زمین برای ایجاد صنایع پایین دستی پتروشیمی در نظر گرفته شده است و برای طراحی، نحوه چیدمان و طرح‌ های صنایع پایین ‌دستی به دنبال جدیدترین تكنولوژی‌ های روز دنیا در این حوزه هستیم.
وی افزود: دانش پلیمرهای مهندسی كه محصول صنایع پایین ‌دستی است همواره در حال پیشرفت است و طبعا به دنبال تولید پیشرفته ‌ترین این پلیمرها هستیم و ضمن اینكه ایجاد صنایع پایین ‌دستی در فازهای آتی شهرك مد نظر قرار دارد.
وی گفت: نكته بسیار حائز اهمیت آن است كه برای هفت واحد مجوزدار فعالیت‌ ها آغاز شده است و برای 12 واحد دیگر كه در فازهای 2 و 3 پیش‌ بینی شده‌اند، مطالعات تكمیلی در حال انجام است.
مدیرعامل پتروشیمی توسعه نگین مكران با بیان اینكه متخصصان حوزه پتروشیمی دریافته اند كه فناوری های مورد استفاده در عسلویه، ماهشهر و سایر مناطق كشور مطابق فناوری‌های روز دنیا نبوده و اكثرا مربوط به 15 تا 20 سال پیش است، خاطرنشان كرد: فرصتی كه تا تكمیل واحدهای مرحله نخست این شهرك و زمان آغاز پروژه ‌های مراحل دوم و سوم وجود دارد برای تكمیل مطالعات و انجام مذاكرات با صاحبان فناوری استفاده خواهد شد تا بتوانیم شهرك پتروشیمی مطابق دانش روز دنیا با كمترین مشكلات ایجاد كنیم.
وی ادامه داد: احتمال دارد تركیب فعلی 18 واحد در فازهای 2 و 3 دستخوش برخی تغییرات شود.
موثقی نیا افزود: طبق طرح كنونی پیش ‌بینی 18 واحد صنایع بالادستی پتروشیمی با ظرفیت تولید سالیانه 25 میلیون تن محصول شده است بطوریكه حدود 17 میلیون تن آن مایع و هشت میلیون تن محصولات جامد است.
وی ادامه داد: برای انتقال محصولات تولیدی به بندرشهید بهشتی كریدور انتقال محصولات مایع پیش ‌بینی شده و همچنین از خط ریلی راه ‌آهن در حال ساخت چابهار-زاهدان كه از مجاورت شهرك پتروشیمی مكران عبور می‌ كند جهت انتقال محصولات جامد و مایع به سایر نقاط كشور استفاده خواهد شد.
وی تصریح كرد از سرمایه ‌گذاران داخلی و خارجی برای حضور در فرصت‌ های سرمایه ‌گذاری شهرك پتروشیمی مكران آماده جذب سرمایه به صورت EPCF (طراحی، مهندسی، تامین، ساخت و تامین مالی)، B.O.O (ساخت، بهره‌ برداری، مالكیت)، B.O.T (ساخت، بهره برداری، واگذاری) و غیره استقبال می كنیم.
وی تصریح كرد: علاوه بر 18 واحد صنایع بالادستی یادشده در واحد یوتیلیتی در پكیج‌ های مختلف به صورت یكجا یا مجزا فرصت سرمایه ‌گذاری وجود دارد.
وی گفت: در احداث كریدور انتقال محصولات به محل پایانه ‌های صادراتی بندر در حوزه‌ های مربوط به زیرساخت ‌های شهرك، تانك فارم، تخلیه، بارگیری و همینطور در بخش‌ های مختلف مربوط به ساخت شهرك مسكونی علاقه ‌مند به جذب سرمایه‌ گذار هستیم.
مدیرعامل پتروشیمی توسعه نگین مكران بیان كرد: سرمایه گذاری 12 تا 16 میلیارد دلاری پس از تكمیل تمامی فازهای پتروشیمی سبب ایجاد 17 هزار شغل مستقیم می شود و این امر فرصت‌ های مختلفی را در حوزه‌ های خدمات، اسكان، ترابری وغیره برای سرمایه ‌گذاران ایجاد می‌ كند.
وی گفت: سالانه 23 میلیون تن محصول به ارزش تقریبی 14 میلیارد دلار از 18 واحد پتروشیمی صادرات انجام خواهد شد.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان با 260 هزار نفر جمعیت از شمال به شهرستان های نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان (مكران) و از غرب به بندر كنارك متصل است.
بندر زیبای چابهار واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكیل شده است.
3043** 6081 خبرنگار: رستم كریمی نژاد** انتشار دهنده: حیدر سرایانی

سرخط اخبار استان‌ها