۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۵:۰۴
کد خبر: 82307963
T T
۰ نفر
نام «گلبدین حكمتیار» از فهرست سیاه سازمان ملل حذف می شود

كابل - ایرنا - منابع خبری افغانستان گزارش دادند كه هیأتی هشت نفره مركب از سازمان ملل متحد و آمریكا برای گفت و گو در باره رفع تحریم ها علیه حزب اسلامی و حذف نام «گلبدین حكمتیار» رهبر این حزب از فهرست سیاه سازمان ملل وارد كابل شده اند.

به گزارش ایرنا، به نقل از منابع خبری محلی این هیأت در گفت و گوهای خود با نمایندگان حزب نهضت اسلامی و مقامات دولت افغانستان توافق كرده است تا نام گلبدین حكمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل حذف شود.
به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری «افق» افغانستان هیأت سازمان ملل گفته است كه حذف نام گلبدین حكمتیار از فهرست سیاه این سازمان، بین 9 تا 60 روز زمان نیاز دارد.
در این گزارش مشخص نشده است كه این هیأت چه زمانی وارد كابل شده و جزئیات سایر توافق های طرفین برای رفع تحریم ها از حزب اسلامی كدام است.
دولت افغانستان و حزب اسلامی پس از دو سال گفت و گوهای غیرعلنی موفق شدند ، هشتم مهرماه امسال در كابل توافق نامه صلح را امضا كنند.
برداشتن تحریم‌ ها از حزب اسلامی و حدف نام حكمتیار از فهرست سیاه سازمان ملل، یكی از بندهای این توافق نامه است.
گفته می شود «زر داد» یكی از فرمانده نظامی حزب اسلامی كه در دهه 90 فرماندهی بزرگراه كابل - قندهار را به عهده داشته است و قرار بوده به عنوان یكی از متهمان جنایتكار جنگی محاكمه شود، هم اكنون در كابل بسر می برد.
شماری از چهره های سیاسی افغانستان با دادن امتیازات به گلبدین حكمتیار و برخی از اعضای این حزب مخالفت كرده اند و از وی به عنوان جنگ سالار افغان نام برده اند.
مخالفان توافق نامه صلح با حكمتیار همچنین گفته اند كه نقش وی در معادلات سیاسی امروز افغانستان بسیار كمرنگ شده و رهبر حزب اسلامی دیگر آن جایگاه گذشته را ندارد.
با این حال شماری از تحلیلگران افغان معتقدند كه پیوستن حكمتیار به روند صلح، روحیه طالبان را تضعیف خواهد كرد و آنان را برای گفت و گوهای صلح با دولت ترغیب و تحریك خواهد كرد.
آساق*291**1610**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

سرخط اخبار جهان