۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82307856
T T
۰ نفر

كشف اثر تاریخی 700 ساله در بیجار

۲۴ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82307856
كشف اثر تاریخی 700 ساله در بیجار

سنندج- ایرنا- یادگار 700 ساله تاریخ و فرهنگ كردستان در اثر حفر آرامگاه ابدی فرد متوفی بیجاری از زیر خاك نمایان شد تا نقشی در رمزگشایی گذشته این خطه داشته باشد.

به گزارش ایرنا بیجار یا همان گروس سابق قدمتی چندین هزار ساله دارد به طوری كه همه كسانی كه آثار بدست آمده در گروس را بررسی كرده اند قدمت آن را به 6 تا هفت هزار سال قبل می می دانند و معتقدند منطقه مسكونی و اقتصادی قابل اهمیتی در غرب كشور بوده است.
این شهرستان طی این مدت ها افراد و فرهنگ های مختلفی را به خود دیده كه بسیاری از آثار این دوران ها در زیر خاك مدفون هستند كه كشف هر اثر تاریخی سرنخی برای رمزگشایی فرهنگ و تمدن گذشته آن دارد.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیجار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از كشف خمره ای در امامزاده عقیل این شهرستان خبر داد و افزود: احتمال می رود این خمره متعلق به دوره های میانی اسلامی باشد و قدمت آن بین قرن های هفتم تا هشتم هجری قمری می رسد.
محمد ابراهیم الیاسوند افزود: ذخیره آذوقه كاربرد خمره بوده كه بیشتر در جوار مناطق باستانی كشف می شوند و تپه تاریخی امامزاده عقیل یا محوطه یاسوكند این شهرستان مناطق باستانی است كه برای تاریخ شهرستان از اهمیت بسزایی برخوردار است.
به گفته وی بنای امامزاده عقیل به دوره سلجوقی می رسد و قسمتی از محدوده تاریخی آن توسط اهالی ساكن به عنوان قبرستان مورد استفاده قرار می گیرد.
الیاسوند افزود: محل كشف شده این خمره نیز بخشی از قبرستان بوده كه اهالی به منظور حفر قبر یك متوفی آن را كشف و موضوع را به میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اطلاع داده اند.
به گفته وی ماموران و كارشناسان پس از حضور در آن محل، خمره را از دل خاك بیرون آورده و جهت بررسی بیشتر به محل اداره انتقال داده اند.
به گفته وی خمره های مختلفی از دوره های تاریخی متعدد پیش از تاریخ، تاریخ، دوره های اسلامی در بیجار كشف شده كه نشان از قدمت زندگی و تمدن در این شهرستان است.
محوطه یاسوكند و امامزاده عقیل مربوط به دوره سلجوقیان است و در حسن‌آباد یاسوكند، حاشیه جنوبی شهر واقع شده است.
این اثر در تاریخ 12 مهر 1376 با شماره ثبت 1931 به‌عنوان یكی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
كردستان 828 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد كه از این تعداد هشت مورد اثر منقول شامل قرآن ها و برخی كتاب ها و 31 اثر معنوی است.
3034/1904
** خبرنگار: حسن حسین زاده/** انتشار دهنده: مسعود احمدی
۰ نفر