مجوز شركت در اربعین برای بیش از50 هزار مشمول سرباز صادر شد

تهران-ایرنا- جانشین رئیس سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی اعلام كرد: مجوز خروج از كشور بیش از 50 هزار تن از مشمولان سرباز برای شركت در راهپیمایی اربعین صادر شده است و این افراد با وثیقه 30 میلیون ریالی به این سفر می روند.

سردار ابراهیم كریمی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار انتظامی ایرنا افزود: این سازمان در طول یك ماه تلاش كرده است تا شرایط خروج مشمولان سرباز اعم از دانش آموزان، دانشجویان و سایر مشمولان را برای شركت در این راهپیمایی فراهم كند ؛ مشمولان تهران و اطراف تهران هم با ورود به سامانه و ثبت درخواست خود و پرداخت وثیقه لازم، مجوز صدور از كشور را دریافت كردند.
وی ادامه داد: مشمولان استان و شهرستان ها نیز با حضور در حوزه های نظام وظیفه این درخواست را ثبت كردند و سایر اقدامات لازم را انجام دادند.
سردار كریمی اضافه كرد: هرچه به برگزاری مراسم اربعین نزدیك می شویم، میزان درخواست مشمولان كاهش می یابد براین اساس متقاضیان مشمول سربازی كه تمایل دارند در راهپیمایی اربعین شركت كنند باید تا 27 یا 28 آبان ماه اقدامات لازم در این زمینه را انجام دهند.
جانشین رئیس سازمان نظام وظیفه نیروی انتظامی گفت:
وثیقه 30 میلیون ریالی ، ظرف سه تا چهار روز از بازگشت مشمولان سرباز به حساب آنها عودت داده می شود اما در صورتی كه این مبلغ به حساب آن ها واریز نشد، می توانند به حوزه های نظام وظیفه با در دست داشتن گذرنامه، مراجعه كنند تا ورود آنها به كشور ثبت شود.
وی در مورد نحوه خروج و شركت سربازان در راهپیمایی اربعین، گفت: این افراد باید به واحد نیروی انسانی مراجعه و تقاضای خود را ثبت و وثیقه لازم را پرداخت كنند.
سردار كریمی با بیان اینكه بسیاری از اقدامات در سازمان نظام وظیفه عمومی نیروی انتظامی به صورت غیر حضوری انجام می شود، گفت: برای سال آینده سعی می شود تا این مساله در كل كشور گسترش یابد تا خروج از كشور مدیریت شود.
وی در مورد نحوه خروج غائبانی كه بیش از هشت سال غیبت دارند و تا كنون جرائم خود را پرداخت نكرده اند هم اظهار كرد: آنهایی كه نیمی از این جریمه را پرداخت كرده اند، گذرنامه لازم را برای شركت در این راهپیمایی دریافت كردند.
بر اساس بند (ط) تبصره 16 ماده واحده قانون بودجه سال 1393 مجلس شورای اسلامی افرادی كه بیش از هشت سال غیبت داشته اند مشمول پرداخت جریمه خدمت سربازی می شوند.
میزان جریمه مشمولان غایب برای معافیت از خدمت وظیفه عمومی بر اساس مدرك تحصیلی است و افراد دارای مدرك زیر دیپلم، 10 میلیون تومان، دیپلم، 15 میلیون تومان، فوق دیپلم،20 میلیون تومان، كارشناسی، 25 میلیون تومان، كارشناسی ارشد، 30 میلیون تومان، دكترای غیرپزشكی، 35 میلیون تومان، دكترای پزشكی، 40میلیون تومان و پزشكان متخصص و بالاتر 50 میلیون تومان ، جریمه می شوند.
همچنین به ازای هر سال غیبت مازاد بر هشت سال، 10 درصد به مبالغ جریمه پایه اضافه می شود و مدت غیبت بیش از 6 ماه، یكسال محسوب می شود.
براساس این قانون، مشمولان غایب متاهل از پنج درصد و دارای فرزند به ازای هر فرزند از پنج درصد تخفیف كل مبلغ جریمه برخوردار می شوند.
بر اساس اطلاعات و آمار موجود و اعلامی از سوی مسئولان و دست اندركاران در اربعین سال گذشته حدود 2 میلیون تن از هموطنانمان برای حضور در مراسم اربعین راهی عراق شدند.
اجتمام(3)9105**1776
خبرنگار:معصومه نیكنام**انتشاردهنده:لیلاخطیب زاده

سرخط اخبار سیاست