۲۳ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۲۲
کد خبر: 82306376
T T
۰ نفر
بحران در حكومت افغانستان/ دو وزیر دیگر كابینه سلب اعتماد شدند

كابل - ایرنا - مجلس نمایندگان افغانستان در دومین روز روند استیضاح وزیران كابینه به وزرای آموزش و پرورش و حمل و نقل این كشور رای سلب اعتماد داد. رای گیری برای سلب اعتماد این وزیران در غیاب آنان صورت گرفت.

به گزارش ایرنا، مجلس نمایندگان در نشست علنی روز یكشنبه «اكلیل حكیمی» وزیر دارائی، «اسدالله حنیف بلخی» وزیر آموزش و پرورش و «محمدالله بتاش» وزیر حمل و نقل را استیضاح كرد، اما اكلیل حكیمی با كسب 112 رای مخالف و 86 رای موافق توانست در وزارت دارائی ابقاء شود. حكیمی 6 رای تا خداحافظی با وزارت دارائی فاصله داشت و چنانچه رای مخالف وی به 118 می رسید از وزارت دارائی كنار زده می شد.
در این رای گیری، «اسدالله حنیف بلخی» با 131 رای مخالف در برابر 68 رای موافق، نتوانست رای اعتماد نمایندگان را كسب كند و از مسئولیت وزارت آموزش و پرورش بركنار شد.
«محمدالله بتاش» وزیر حمل و نقل افغانستان نیز با كسب 142 رای مخالف و 51 رای موافق نتوانست اعتماد مجلس را بدست آورد و از این وزارت بركنار شد.
پیش از آغاز استیضاح وزیران، تنش در نشست علنی مجلس بالا گرفت و باوجود اصرار رئیس مجلس برای به تعویق انداختن استیضاح وزیران، نمایندگان این تقاضای وی را نپذیرفتند و خواستار رای گیری در باره این سه وزیر شدند.
این سه وزیر امروز در نشست علنی مجلس حضور نیافتند و گفته می شود كه عدم حضور آنان به دنبال دیدار شامگاه شنبه «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری و هیات رئیسه مجلس و توافق آنان برای به تعویق افتادن استیضاح صورت گرفته بود.
مجلس نمایندگان افغانستان پیشتر اعلام كرده بود وزیرانی را كه نتوانسته اند 70 درصد بودجه سالانه خود را مصرف كنند، استیضاح خواهد كرد و در صورتی كه پاسخ های آنان قانع كننده نباشد، رای به عدم اعتماد آنان خواهد داد.
بر همین اساس، مجلس نمایندگان روز گذشته «صلاح الدین ربانی» وزیر امور خارجه، «محمود بلیغ» وزیر فواید عامه (راه) و «نسرین اوریاخیل» وزیر كار و امور اجتماعی را استیضاح كرد و رای به عدم اعتماد آنان داد.
رئیس جمهوری افغانستان سلب صلاحیت وزیران امور خارجه، راه و وزارت كار و امور اجتماعی را با توجه به ماده 91 قانون اساسی این كشور در رابطه با صلاحیت نمایندگان مجلس، غیرموجه دانست و از آنان خواسته بود كه روند استیضاح را به حالت تعلیق درآورند.
«عبدالروف ابراهیمی» رئیس مجلس نمایندگان افغانستان در نشست امروز گفت كه اشرف غنی از اعضای مجلس خواسته است كه روند استیضاح را به تعویق بیندازند و اگر در شرایط كنونی شماری زیادی از وزیران كابینه سلب صلاحیت شوند، كشور به سمت بحران پیش می رود، اما نمایندگان مجلس این استدلال رئیس جمهوری را نپذیرفتند.
اعضای مجلس این تصمیم و نامه ریاست جمهوری مبنی بر ناموجه بودن استیضاح وزیران را خلاف قانون اساسی و صلاحیت های مجلس دانستند و تاكید كردند كه اگر در یك ساعت آینده وزیران خواسته شده به مجلس حضور نیابند، در غیاب آنان صندوق رای گذاشته، رای گیری خواهند كرد.
رئیس مجلس نمایندگان همزمان با اوج گیری مناقشه نمایندگان خواستار غیرعلنی شدن نشست مجلس شد تا خواسته های دولت را با نمایندگان مطرح كند، اما این خواسته نیز با اكثریت آرای نمایندگان مجلس رد شد و وی سرانجام خواسته های رئیس جمهوری را به صورت علنی با نمایندگان مطرح كرد.
مجلس نمایندگان پس از چند ساعت بحث های داغ یك ساعت به وزیران دارایی، آموزش و پرورش و حمل و نقل فرصت داد تا در مجلس حضور یابند و از خود دفاع كنند، اما هیچكدام از سه وزیر استیضاح شده در مجلس حاضر نشدند و رای گیری در باره سلب صلاحیت این وزیران در غیاب آنان صورت گرفت.
دوره نمایندگی مجلس افغانستان مطابق با قانون اساسی این كشور تیر ماه سال 1394 پایان یافته است، اما به دلیل تاخیر در اصلاح نظام انتخاباتی كه در تفاهم نامه تشكیل دولت وحدت ملی پیش بینی شده، قرار است دوره نمایندگی آنان تا برگزاری انتخابات مطابق با اصلاحات جدید ادامه یابد.
آساق*291*1610 انتشاردهنده: حسن حسین زاده

سرخط اخبار جهان