۲۲ آبان ۱۳۹۵، ۱۴:۵۴
کد خبر: 82305003
T T
۰ نفر
حمایت بیش از 80 تن ازنمایندگان پارلمان انگلیس از برگزاری همه پرسی دوم برگزیت

لندن - ایرنا - گزارش‌های منتشر شده در روز شنبه حاكی از موفقیت حزب لیبرال دمكرات انگلیس در جلب حمایت بیش از 80 تن از نمایندگان مجلس عوام برای برگزاری همه پرسی دوم برگزیت و مقابله با راهبرد دولت 'ترزا می' درخصوص خروج این كشور از اتحادیه اروپا، است.

به گزارش ایرنا، 'تیم فارون'، رهبر حزب لیبرال دموكرات روز جمعه گذشته هشدار داد نمایندگان این حزب در مجلس عوام علیه شروع مذاكرات برگزیت رأی خواهد داد، مگر اینكه رأی‌دهندگان انگلیسی بتوانند در یك همه‌پرسی مجدد درباره شرایط توافق میان انگلیس و اتحادیه اروپا در این خصوص، نظر خود را اعلام كنند.
حزب لیبرال دمكرات در همین راستا به دنبال ارائه یك طرح به مجلس عوام است كه بر اساس آن، پارلمان برگزاری همه‌پرسی دوم را به بحث و رای خواهد گذاشت.
حزب لیبرال دموكرات اگرچه دارای تنها 8 كرسی در مجلس عوام 650 نفری انگلیس است، اما برای پیشبرد این خواسته‌اش بر روی حمایت شمار زیادی از اعضای حزب كارگر اصلی‌ترین حزب مخالف و نیز نمایندگان پارلمانی حزب ملی اسكاتلند و نیز نمایندگان شورشی حزب محافظه كار حساب باز كرده است.
در این میان روزنامه دیلی تلگراف روز شنبه در گزارشی نوشت: برخی از منابع گفتند كه تاكنون 84 نماینده مجلس عوام از پیشنهاد 'تیم فارون ' رهبر حزب لیبرال دمكرات حمایت كرده‌اند كه شامل نمایندگان این حزب و نیز نمایندگان حزب ملی اسكاتلندو حزب محافظه كار می‌شوند.
این روزنامه نوشت كه شماری از این نمایندگان از اعضای حزب محافظه‌كار انگلیس هستند كه این مساله سبب خشم اعضای كابینه دولت 'ترزا می' شده است.
به نوشته دیلی تلگراف، جرمی كوربین رهبر حزب كارگر تاكنون وعده جلوگیری از تصویب ماده 50 پیمان لیسبون در پارلمان را نداده است اما یكی از همكارانش گفته است كه او نیز قصد حمایت از همه‌پرسی دوم دارد.
'ترزا می'، پیش ‌از این اعلام كرده بود كه ماده 50 پیمان لیسبون كه ناظر بر مذاكرات این كشور با بروكسل در خصوص برگزیت است تا 31 مارس فعال خواهد كرد اما دادگاه عالی انگلیس در یك رای جنجالی اعلام كرد كه پارلمان ابتدا باید درباره شروع مذاكرات خروج از اتحادیه اروپا رأی‌گیری كند.
دولت انگلیس علیه حكم دیوان عالی انگلیس درخواست تجدیدنظر كرده است و انتظار می‌رود كه در اوایل ماه دسامبر آینده این مساله به بحث گذاشته شود.
اگر دولت محافظه‌كار انگلیس در این مرحله نیز شكست بخورد، چاره‌ای جز واگذار كردن اختیار شروع مذاكرات برگزیت به پارلمان ندارد هرچند كه برخی از اعضای ارشد حزب محافظه‌كار تهدید به برگزاری انتخابات زودرس پارلمانی كرده‌اند.
اروپام**5**1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی

سرخط اخبار جهان