۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82299207
T T
۰ نفر

208میلیون ریال جریمه شكارچیان غیرمجاز

۱۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۰:۰۱
کد خبر: 82299207
208میلیون ریال جریمه شكارچیان غیرمجاز

مشهد - ایرنا- رئیس حفاظت محیط زیست سرخس در خراسان رضوی گفت: شكارچیان غیرمجاز منطقه حفاظت شده جنگل خواجه این شهرستان به پرداخت 208 میلیون ریال جریمه محكوم شدند.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی اداره كل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، حسین اصلاحی افزود: با رصد اطلاعاتی و پایش شبانه روزی ماموران یگان حفاظت محیط زیست سرخس، باند شكارچیان منطقه حفاظت شده خواجه و دشت خانگیران این شهرستان شناسایی و متلاشی شد.
وی اظهار كرد:پس از اخذ نیابت قضایی و حكم بازرسی از منزل متخلفان، لاشه دو راس آهو و دو قطعه قرقاول كشف شد.
اصلاحی افزود:مقادیری ادوات شكار و صید ویك قبضه اسلحه تك لول ساچمه زنی نیز از منزل متخلفان كشف و توقیف شد و پرونده به مراجع قضایی ارسال شد.
وی با اشاره به اینكه شعبه بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب سرخس نسبت به بازداشت متخلفان تا رسیدگی نهایی دستور صادر كرده است گفت: با توجه به تعیین و طبقه بندی گونه های جانوران وحشی مشمول بند (ت) ماده 3 قانون شكار و صید به استناد مصوبه شماره 168 شورای عالی حفاظت از محیط زیست، آهو و قرقاول جزء گونه های حمایت و حفاظت شده است.
وی بیان كرد:با استناد به بند (الف وب ) ماده 12 قانون شكار و صید، عمل ارتكابی جرم محسوب شده و براساس ماده 18 قانون شكار و صید، سازمان حفاظت محیط زیست، از حیث مطالبه ضرر و زیان ناشی از جرم در این قانون مدعی خصوصی به شمار می رود.
وی گفت: بر اساس مصوبه شماره 380 مورخ 2323 دی ماه 1393 شورای عالی حفاظت محیط زیست مبلغ ضرر و زیان هر راس آهو 100 میلیون ریال و هر قطعه قرقاول چهار میلیون ریال تعیین شده و خسارات وارده به محیط زیست در این پرونده، مبلغ208 میلیون ریال است.
منطقه حفاظت شده جنگل خواجه واقع در شهرستان سرخس، یكی از زیستگاه های مهم گور تركمنی در ایران است.
گور خر تركمنی، گور بومی كشور تركمنستان است كه مشابه آن در منطقه بهرام گور و توران دیده می شود.
گورخر تركمنی گاهی به ایران می آید و گاهی در تركمنستان می ماند و گور تركمنی در زمان جفت گیری به زادگاه اولیه اش بر می گردد.
قوچ و میش ، آهو، پلنگ، گراز، خوك، گرگ، روباه، شغال، خرگوش، تشی، انواع جوندگان از جمله حیات وحش این منطقه هستند.
شهرستان سرخس، با پهنه‌ای بیش از ۵ هزار كیلومتر مربع، در شمال شرقی خراسان رضوی و در كنار مرز ایران و جمهوری تركمنستان در۱۸۰ كیلومتری شرق مشهد قرار دارد.
7496/6012 خبرنگار: آرزو جاودانی ** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی
۰ نفر