دریافت پول صادرات روزانه بیش از 2 میلیون بشكه نفت توسط سیستم بانكی/مشكلی در وصول درآمد نفتی نیست

تهران- ایرنا- معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت گفت: روزانه بیش از 2 میلیون بشكه نفت به فروش می رسانیم كه درآمدهای حاصل از آن از طریق سیستم بانكی دریافت می شود.

امیرحسین زمانی نیا امروز(سه شنبه) در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره آخرین وضعیت دریافت درآمدهای حاصل از فروش نفت و رفع مشكلات بانكی، افزود: مشكلی در دریافتی عواید حاصل از فروش نفت نداریم.
معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت اضافه كرد: هر چند وضعیت دریافت پول به صورت كامل به حالت عادی درنیامده، اما مانند زمان تحریم، قفل نیز نیست.
معاونت امور بین الملل و بازرگانی وزیر نفت درباره رفع محدودیت های بانكی در قراردادهای جدید نفتی نیز گفت: این قراردادها، هنوز نهایی نشده اند اما امیدواریم در قراردادهای جدید نفتی كه بزودی معرفی می شوند، مشكلی در جذب سرمایه گذاری و منابع مالی نداشته باشیم.
به گزارش ایرنا، در دوران تحریم، درآمد حاصل از صادرات روزانه یك میلیون بشكه نفت، بلوكه شده و امكان دسترسی به آنها وجود نداشت اما با رفع تحریم ها، این موانع برطرف شد؛ البته بدلیل احتیاط برخی بانك های بزرگ، هنوز مبادلات بانكی ایران به حالت عادی درنیامده است.
میزان صادرات نفت ایران در اواسط مهرماه امسال به حدود 2.2 میلیون بشكه در روز رسید كه پیش بینی می شود تا پایان امسال 150 تا 300 هزار بشكه افزایش داشته باشد.
علی كاردر معاون وزیر نفت پیش از این به ایرنا درباره وضعیت صادرات نفت تا پایان امسال گفته بود: میزان صادرات نفت ایران تا پایان امسال به 2.5 میلیون بشكه افزایش می یابد.
به گفته وی، با توجه به صادرات حدود 500 هزار بشكه میعانات گازی، مجموع صادرات نفت و میعانات گازی كشور در پایان امسال به سه میلیون بشكه در روز خواهد رسید.
ایران قصد دارد ظرفیت تولید نفت خود را از سه میلیون و 850 هزار بشكه به بیش از چهار میلیون بشكه افزایش دهد.
قیمت نفت سبك ایران در بازارهای جهانی در هفته منتهی به ١٤ اكتبر (23 مهر) به ٤٨ دلار و ٦٦ سنت برای هر بشكه رسید؛ میانگین قیمت نفت خام سبك ایران از ابتدای امسال تاكنون ٣٩ دلار و ٢٨ سنت بوده است.
قیمت نفت خام سنگین ایران نیز به ٤٧ دلار و ٤٠ سنت برای هر بشكه رسید؛ میانگین قیمت نفت سنگین ایران امسال تاكنون ٣٧ دلار و ١٨ برای هر بشكه بوده است.
در صورت نهایی شدن توافق فریز نفتی (تثبیت تولید)، پیش بینی می شود میانگین قیمت نفت به حدود 50 دلار در هر بشكه افزایش یابد.
اقتصام**2022** 2023** خبرنگار: میثم طاهری ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد