کد خبر: 82287975 (5639683) | تاریخ خبر: 10/08/1395 | ساعت: 9:29|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

با تنظیم و اجرای علیرضا جواهری؛

انتشار اجرای گزیده ای از قطعه های گیتار کلاسیکِ با سنتور کروماتیک ایرانی

تهران - ایرنا - آلبوم «نگاهی به دوردست ها» که دربردارنده گزیده ای از قطعه های گیتار کلاسیکِ اجرا شده با سنتور کروماتیک ایرانی است، با تنظیم و اجرای علیرضا جواهری و به همت مؤسسه آوای چکاد منتشر شد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا،‌ آلبوم موسیقی «نگاهی به دوردست ها»، گزیده ای از قطعه های مشهور گیتار کلاسیک است که علیرضا جواهری آنها را برای سنتور کروماتیک ایرانی تنظیم و اجرا کرده منتشر شد.
این آلبوم، مجموعه ای است از آثار آهنگسازان کشورهای مختلف که قطعه هایی ارزشمند را برای ساز گیتار تصنیف کرده اند؛ آهنگسازانی از اسپانیا، آلمان، برزیل، آرژانتین، اوروگوئه، پاراگوئه و آمریکا، که در پایان، اثری هم از یک آهنگساز ایرانی اجرا شده است.
آثار اجرا شده در آلبوم موسیقی «نگاهی به دوردست ها» که به هنرمندانی همچون کاظم مؤذن، باقر مؤذن، صادق مؤذن، بهرام مظلومیان، علیرضا تفقدی، بهزاد میرخانی، بهداد مقدسی، لی لی افشار، کارینا کیمیایی و برادران رسا تقدیم شده، به شرح ذیل است:
پرلود برای لوت با شماره سریال 999، از یوهان سباستین باخ؛ تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در دو مینور.
پِرِستو از سونات پارتیتا با شماره سریال 1001، از یوهان سباستین باخ؛ تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در دو مینور.
قطعه مشهور رومنس که آهنگساز آن نامشخص است و این اثر همیشه در میان آثار منتخب گیتاریست ها، جزو برترین ها بوده است.
قطعه آستوریاس از ایزاک آلبنیز، که از نامی ترین آثار این آهنگساز برجسته اسپانیایی است و بسیاری از نوازندگان مشهور گیتار کلاسیک اجرای آن را تجربه کرده اند. اجرای پیانو و تنظیم ارکسترال این اثر هم بسیار پرطرفدار و پرمخاطب است.
قطعه آدلیتا از فرانسیسکو تارگا؛ تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در دو مینور.
الحمبرا از فرانسیسکو تارگا.
ملودیا اثر فدریکو مورنو توروبا؛ تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در دو مینور.
قطعه ال کالیبری، اثر خولیو سالوادور ساگرراس.
ال اولتیمو ترمولو، اثر آگوستین باریوس؛ تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در دو مینور.
کاواتینا (شکارچی گوزن)، اثر استنلی مه یرز؛ تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در دو ماژور.
پرلود شماره یک و کوروس (چورو) شماره یک، از هیتور ویلا لوبوس.
اووکیشن از خزه لوئیس مرلین.
رقص برزیلی و رقص در می مینور، از خورخه مورل؛ تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در دو مینور.
میسیونر از فرناندو بوستامنته، تنظیم شده خورخه مورل؛ تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در فا مینور.
قطعه کلاسیکال گس، اثر میسن ویلیامز؛ تنظیم شده برای سنتور کروماتیک ایرانی در فا مینور.
قطعه ی الژی از مهران روحانی.
قطعه های آلبوم «نگاهی به دوردست ها»، با توجه به تغییر محدوده های اجرایی آن ها، در گام های متفاوت با آهنگ های اصلی تنظیم و اجرا شده است.

** سنتور کروماتیک ایرانی چیست؟
همان طور که اشاره شد، قطعه های این مجموعه با ساز سنتور کروماتیک ایرانی اجرا شده، که این ساز را داریوش سالاری طراحی کرده و ساخته است. البته سازهای مشابه این ساز را در ابعاد و اندازه های متفاوت، سازندگان دیگر نیز ساخته اند.
با سنتور کروماتیک ایرانی می توان همه فواصل کروماتیک در محدوده حدود سه و نیم اکتاو را اجرا کرد. این ساز از دید ظاهری مشابه سنتور ایرانی است و تنها تفاوت آن در نحوه خرک گذاری و زاویه کلاف آن است، زیرا خرک بندی این ساز بر اساس فواصل نیم پرده یی کروماتیک است.
این ساز در هر طرف دارای سیزده خرک است و هر یک از سه محدوده اجرایی اصلی یک اکتاو کامل از فواصل کروماتیک را دارد. در محدوده اجرایی چهارم این ساز نیز قابلیت اجرای اصوات موسیقایی در چند خرک ابتدایی وجود دارد. محدوده های اجرایی سنتور کروماتیک ایرانی دارای طرف زرد، طرف سفید، پشت خرک سفید و پشت خرک زرد است.
با توجه به امکانات اجرایی و تنوع در اندازه، می توان سازهای بزرگتر یا کوچکتری را به مرحله ی طراحی و ساخت رساند که در آن صورت شاهد تنوع رنگ های صوتی مختلف و محدوده های اجرایی متفاوت نیز در این سازها خواهیم بود.
برای سهولت بیشتر در اجرا، خرک های بکار با رنگ تیره؛ و خرک های دیز و بمل با رنگ روشن تعبیه شده است. سنتور کروماتیک ایرانی قابلیت اجرای بسیاری از آثار کلاسیک را دارد و از دید اجرای فواصل کروماتیک و انجام مُدگردی ها هیچ گونه محدودیتی در محدوده ی اجرایی خود ندارد.
این ساز با توجه به نوع خرک بندی آن، برای اجرای موسیقی دستگاهی ایرانی چندان مناسب نیست، هر چند می توان برخی از خرک های آن را با فواصل ایرانی کوک کرد و با آن دستگاه های ایرانی را نیز اجرا کرد، اما هدف اصلی از طراحی و ساخت این ساز، تنظیم و اجرای برخی آثار موسیقی کلاسیک با صدایی کاملاً شرقی و ایرانی است.
یکی از مشکل های اجرایی سنتور کروماتیک ایرانی، طنین زیاد آن بوده که با توجه به وجود نداشتن پدال، در برخی مُدگردی ها اصوات باقی مانده از اجرای آکورد های قبلی در آکورد های بعدی باقی می ماند که گاهی ممکن است به گوش خوشایند نباشد.
شاید طراحی یک یا دو پدال برای کنترل طنین باقی مانده ی صداها و یا به کارگیری تمهیدهایی برای کم کردن طنین و ماند صدا، بتواند مقداری از این مشکل صوتی بکاهد.
به هر روی این ساز در مراحل مقدماتی طراحی و ساخت خود است و نیازمند تجربه های بسیار در آینده.
پیش از این نیز آلبوم موسیقی «دریچه یی به سوی مهتاب» در همین حوزه به همت موسسه فرهنگی و هنری آوای چکاد منتشر شده بوده است.
فراهنگ ** 3067 ** 1071 ** دریافت کننده: امیرحسین دولتشاهی ** انتشار دهنده: امید غیاثوند

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
ارسال یادداشت:
 
کد امنیتی
ارسال