۹ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۳۵
کد خبر: 82287412
T T
۰ نفر
بزرگترين تلسكوپ ايران در رصدخانه مراغه راه اندازي شد

تهران- ايرنا- تلسكوپ24 اينچي (60 سانتي متري) كه بزرگ ترين تلسكوپ ايران به شمار مي آيد، در رصدخانه خواجه نصيرالدين طوسي دانشگاه تبريز واقع در شهر مراغه نصب شد.

به گزارش روز يكشنبه ايرنا از وزارت علوم، دكتر 'محمدرضا پورمحمدي' رئيس دانشگاه تبريز در بازديد خود از رصدخانه خواجه نصيرالدين طوسي، با ذكر سابقه توجه و فراهم كردن امكانات اين رصدخانه توسط دانشگاه تبريز، از جمله لوله كشي گاز و تامين برق فشار قوي و مناسب علاوه بر امكانات قبلي، نسبت به تامين تجهيزات لازم براي به روز رساني سيستم هاي رصدي و زيرساختي در اين رصدخانه قول مساعد داد..
رئيس پژوهشكده ستاره شناسي و فيزيك كاربردي دانشگاه تبريز نيز در اين بازديد درخصوص راه اندازي اين تلسكوپ گفت: تلسكوپ 24 اينچي (60 سانتي متري) پس از رفع تحريم ها توسط متخصصان دانشگاه تبريز تعمير و آماده بهره برداري شد.
دكتر 'اصغر عسگري' اظهار داشت: رصدخانه خواجه نصيرالدين طوسي بزرگترين رصدخانه فعال كشور است كه در صورت تجهيز و در اختيار گذاشتن برخي امكانات براي به روز رساني زيرساخت هاي آن مي تواند پاسخگوي نيازهاي رصدي كشور باشد.
وي با بيان اين كه تلسكوپ جديد با فراهم شدن شبكه اينترنت در اين رصدخانه، قابليت وصل به شبكه رصدي جهاني 'گالا' را دارد، گفت: در اين شبكه محققان از سراسر جهان مي توانند به داده هاي رصد شده در اين رصدخانه دسترسي داشته باشند كه علاوه بر كسب درآمد براي دانشگاه تبريز و كشورمان به رشد علوم نجوم در ايران كمك شاياني خواهد كرد.
عسگري افزود: تا شروع به كار رصدخانه ملي ايران كه در نزديكي شهر كاشان در حال احداث است، رصدخانه خواجه نصيرالدين طوسي مي تواند پاسخگوي نيازهاي منجمان كشور باشد و حتي بعد از آغاز به كار رصدخانه ملي، به عنوان بازوي كمكي مطمئني براي آن رصدخانه به كار خود ادامه دهد.
رصدخانه خواجه نصيرالدين طوسي در فضاي حدود 211 هكتاري احداث شده و داراي سه تلسكوپ 24 اينچي(60 سانتي) 16 اينچي و 6 اينچي خورشيدي است.
محققان در اين رصدخانه با استفاده از يك تلسكوپ خورشيدي انكساري ( 6 اينچي ) مجهز به فيلتر Hα، پديده هاي خورشيدي و لك ها و شراره ها را رصد مي كنند.
تلسكوپ 16 اينچي كاسگرين با پانل الكترونيكي و رصد ستارگان تا قدر 11 ، ساختمان پژوهشگران، ژنراتور 32 كيلوات و ژنراتور 5 كيلوات از ديگر امكانات موجود در اين رصدخانه است كه هر كدام از تلسكوپ ها در گنبدهاي جداگانه بر فراز برج هاي سه طبقه جاي گرفته اند.
علمي**1055
خبرنگار: زينب كارگر
براي اطلاع از اخبار متنوع علمي و فناوري، با كانال علمي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
irnaelm@
https://telegram.me/irnaelm
۰ نفر

سرخط اخبار علم و آموزش