۹ آبان ۱۳۹۵، ۱:۲۵
کد خبر: 82286382
T T
۰ نفر
1300 تن از دانشگاهیان تركیه اخراج شدند

آنكارا – ایرنا – دولت آنكارا در ادامه پاكسازی های گسترده در دستگاههای دولتی، نزدیك به 1300 تن از دانشگاهیان تركیه را اخراج كرد. 15 رسانه نیز با ادعای ارتباط با پ.ك.ك توقیف شده است.

به گزارش ایرنا، در دو بخشنامه جداگانه تازه دولت تركیه كه براساس اختیارات داده شده از سوی مجلس در قالب قانون حالت فوق العاده، صادر شد، در مجموع یك هزار و 267 تن از دانشگاه های مختلف تركیه اخراج شدند. در میان اخراجی ها شمار زیادی از دانشگاهیان چپ گرا نیز دیده می شود.
مخالفان دولت اردوغان در اعتراض به نحوه استفاده دولت از اختیارات داده شده مدعی هستند، دولت این اختیار را برای مبارزه با ساختار موازی دولت و عناصر گروه گولن كه با نفوذ گسترده در دستگاههای دولتی، كودتای نافرجام 25 تیرماه گذشته را انجام دادند، گرفته ولی در واقع از این اختیارت برای پاكسازی مخالفان و برقراری نظام تك ساخت غیردمكراتیك استفاده می كند.
تارنمای خبری تحلیلی «اوداتی وی» گزارش داده است در میان اخراجی ها «سزایی تمللی» نماینده حزب دمكراتیك خلق ها در مجلس تركیه كه استاد دانشگاه است، دیده می شود.
«تایلان ارن» استاد دانشگاه و عضو اتحادیه فعالان در بخش آموزشی نیز از جمله اخراجی ها هستند. این اتحادیه چپگرا از مخالفان دولت به شمار می رود.
براساس بخشنامه (در حكم قانون) كه شنبه شب با انتشار در شماره مكرر روزنامه رسمی، اجرایی شد، 10 روزنامه، دو خبرگزاری و سه مجله به اتهام همكاری و همدستی با پ.ك.ك بسته شدند.
براساس این حكم، خبرگزاری دجله، یوكسك اوا خبر، جینها ( JİNHA ) و روزنامه Azadiye Welat از جمله این رسانه های مخالف هستند كه توقیف شده اند.
دولت آنكارا در دوره اخیر به صراحت اعلام كرده كه مبارزه با پ.ك.ك و سازمان های تروریستی را علاوه بر جبهه امنیتی، با سایر نهادها و تشكل هایی كه به نوعی زمینه را برای تداوم فعالیت این سازمان ها فراهم می كنند، به شدت ادامه خواهند داد.
سلیمان سویلو وزیر كشور تركیه پس از بركناری 28 شهردار منتخت مردم كه اكثر آنها از شهرداران مناطق كردنشین هستند، اعلام كرده است كه از این پس در برخورد با پ.ك.ك و تروریست ها، ترحمی نخواهند داشت.
خاورم/2011**1488 * شبس *1613*انتشار دهنده: عبدالله غفاری

سرخط اخبار جهان