۷ آبان ۱۳۹۵، ۱۶:۲۴
کد خبر: 82284633
T T
۰ نفر
شوراي عالي فتواي كويت خريد و فروش آرا در انتخابات را حرام اعلام كرد

تهران- ايرنا- شوراي عالي فتواي كويت با اطلاع از به راه افتادن پديده خريد و فروش آرا در انتخابات پيش روي پارلماني اين كشور، با صدور فتوايي هرگونه معاملات در اين زمينه را حرام دانست.

به گزارش ايرنا، امروز جمعه در حالي كه كمتر از يكماه تا برگزاري انتخابات مجلس امت در كويت باقي است، برخي كانديداهاي انتخابات با ارائه پيشنهادات هنگفتي با حمايت تعدادي از تجار، نسبت به خريد و فروش آرا اقدام مي كنند كه با واكنش شديد وزارت كشور كويت روبرو شده است و مقامات امنيتي وعده برخورد قاطع با اين پديده را داده اند.
يكي از ويژگي هاي حاكم بر جامعه كويت كه روند خريد و فروش آرا را تسهيل مي كند، ساختار قبايلي اين كشور است و با صدور
فرماني از سوي روساي قبيله ممكن است تمامي اعضاي يك طايفه به يك فرد رأي دهند و براي تضمين آراي نامزد مورد حمايت قبيله،
مبالغ هنگفتي كه ممكن است تا سقف 5 هزار دلار برسد به رأي دهندگان پيشنهاد مي شود.
بر اساس نظام رأي گيري سابق در كويت، هر نامزد در انتخابات ليستي چهار نفره از نامزدهاي مورد علاقه خود را تعيين مي كرد كه اين اقدام موجب كنترل مجلس از سوي اسلامگرايان و هم پيمانان آنها شد اما با سيستم جديد رأي گيري، هر شهروند تنها حق يك رأي دارد و با شكسته شدن انحصار آرا، سلايق مختلف موجب ايجاد تنوع سياسي در مجلس اين كشور خواهد شد.
ارائه پيشنهادات 5 هزار دلاري براي خريد آراي هر شهروند به آن دليل است كه تجار بزرگ در كويت روابط بسيار نزديكي با نمايندگان دارند و در فضاي بروكراسي و بسته اقتصاد كويت، زمينه براي فعاليت انحصاري بسياري از كمپاني ها فراهم است.
انتخابات پارلماني كويت 26 نوامبر برگزار خواهد شد و بيش از 400 نامزد براي كسب 50 كرسي به رقابت مي پردازند.
پارلمان كويت بر اساس قانون اساسي اين كشور، از صلاحيت هاي گسترده اي برخوردار است كه مهمترين آن، حق استيضاح و بركناري دولت و نخست وزير است.
خاورم**320**1485
انتشار دهنده: فريبا مدني
۰ نفر

سرخط اخبار جهان