۶ آبان ۱۳۹۵، ۱۷:۲۹
کد خبر: 82283769
T T
۰ نفر
نماينده انجمن سكته مغزي: زمينه درمان عوارض سكته مغزي در يزد فراهم شده است

يزد- ايرنا - نماينده انجمن سكته مغزي ايران در يزد گفت: زيرساخت هاي لازم براي درمان عوارض برخي از سكته هاي مغزي در استان مهيا شده كه با اين شيوه درماني، بيماران حداقل آسيب ناشي از سكته مغزي را متحمل مي شوند.

دكتر الهه تقوايي روز پنجشنبه در حاشيه همايش صداي سكته مغزي را بشنويم در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ايرنا گفت: با استفاده از اين روش موسوم به TPA يا همان داروي حل كننده لخته، نخستين بيمار سكته مغزي در يزد، درمان و اكنون پس از طي دوره درماني به زندگي عادي بازگشته است.
وي با بيان افزايش شيوع سكته مغزي در كشورهاي در حال توسعه يافته گفت: هر 5 دقيقه يك نفر در ايران گرفتار سكته مغزي مي شود و هرساله در ايران بيش از يكصد هزار نفر سكته مغزي مي كنند.
تقوايي در خصوص كاهش آسيب هاي ناشي از سكته مغزي اظهار كرد: در قدم اول مي بايست مردم با عوامل بروز سكته مغزي و نشانه هاي اين بيماري آشنا شوند تا عوارض دائمي و جبران ناپذير و درمان ديرهنگام سكته مغزي به حداقل برسد.
نماينده انجمن سكته مغزي ايران در يزد يادآور شد: با بروز علائم مانند بي حسي و كم تواني اطرافيان به تصور سردي مزاج به فرد چاي نبات و دم نوش دارويي مي دهند در صورتي كه خوردن و آشاميدن براي بيمار سكته مغزي مضر است.
تقوايي ادامه داد: سكته مغزي گاهي داراي نشانه هاي جزيي است ودر صورت عدم تشخيص به موقع و درمان مناسب، عوارض جبران ناپذيري با خود دارد، به همين دليل بايد اين بيماري را بشناسيم و به صداي سكته مغزي گوش دهيم.
وي ادامه داد: در تمام سكته هاي رايج، آغاز درمان، در سه تا چهارساعت پس از بروز سكته مغزي، امري حياتي است به گونه اي كه به اين زمان وقت طلايي گفته مي شود.
عضو انجمن سكته مغزي ايران با تاكيد بر حفظ خونسردي اطرافيان بيمار دچار سكته مغزي تصريح كرد: هنگام سكته مغزي به سرعت با 115 تماس بگيريد و تا حد ممكن از انتقال بيمار با خودروي شخصي به مراكز درماني خودداري كنيد زيرا هر ثانيه شروع زودتر درمان، صدمه و عارضه كمتري خواهد داشت.
تقوايي خاطر نشان كرد: سكته مغزي دومين عامل مرگ و مير در ايران است و اولين علت ناتواني طولاني مدت در جهان و ايران است و 20 درصد سكته هاي مغزي در افراد كمتر 55 سال اتفاق مي افتد.
1968/6014 خبرنگار: محمودرضا رحماني ** انتشاردهنده: كاظم شاملو *
@irnayazdd

سرخط اخبار استان‌ها