ایران و لوكزامبورگ همكاری های اقتصادی و مالی را گسترش می دهند/امضای قرارداد حمایت از سرمایه گذاری متقابل

تهران- ایرنا- وزیر امور اقتصادی و دارایی كشورمان در دیدار وزیر اقتصاد لوكزامبورگ، پیشنهاد كرد دو كشور، یك برنامه اقدام با زمان بندی مشخص، برای فراهم كردن زمینه گسترش همكاری ها تدوین كنند.

به گزارش وزارت امور اقتصادی و دارایی، «علی طیب نیا» امروز (دوشنبه) بعد از دیدار با همتای لوكزامبورگی خود در محل وزارت اقتصاد، با ابراز علاقه مندی دولت جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همكاری های مالی و تجاری با این كشور، تمركز فعالیت های مالی بین المللی در لوكزامبورگ را زمینه مناسبی برای توسعه اینگونه همكاری های دوجانبه توصیف كرد.
وزیر اقتصاد كشورمان با بیان اینكه كشورهای حوزه «بنلوكس» (بلژیك، هلند و لوكزامبورگ) از شرایط بسیار خوبی برای برقراری رابطه با ایران برخوردارند، سطح روابط ایران با لوكزامبورگ را بسیار پایین تر از انتظار توصیف كرد.
به گفته این مقام مسئول، با توجه به قابلیت های لوكزامبورگ، ارتباط بین بانك های دو كشور می تواند بسیار سازنده و مناسب باشد.
وی با بیان اینكه پس از رفع تحریم های بانكی ایران، هنوز موانعی در برقراری روابط كارگزاری بین بانكی ایران با بانك های بزرگ از سوی آمریكا وجود دارد، افزود: در مذاكرات هفته های اخیر با رئیسان صندوق بین المللی پول و بانك جهانی و نیز وزیران اقتصاد آلمان، ایتالیا و فرانسه، همه تاكید داشتند كه نهایت تلاش خود را برای حل هر چه سریعتر مشكلات موجود و برقراری روابط كارگزاری بانكی ایران انجام خواهند داد.
طیب نیا، حوزه مناسب دیگر توسعه همكاری های دوجانبه ایران و لوكزامبورگ را «نهادهای مالی و بازار سرمایه» دو كشور برشمرد و گفت: شركت های بزرگ ایرانی می توانند اوراق بدهی خود را در بازار لوكزامبورگ منتشر كنند.
وی با بیان اینكه رابطه بین نهادهای مسئول بازار سرمایه دو كشور نیز می تواند در این زمینه بسیار كارساز باشد، ادامه داد: اكنون بیشترین بازدهی و كمترین ریسك سرمایه گذاری در منطقه، مربوط به ایران با نرخ تورم هشت درصدی و سود اوراق نزدیك به 18 درصدی است كه چنین نرخ بازدهی را در هیچ كجای جهان نمی توان یافت.
وزیر امور اقتصادی و دارایی بیان كرد: دولت و شركت های ایرانی از سابقه بسیار خوبی در جهان برخوردارند و در طول زمان، هرگز شاهد نكول* از سوی آنها نبوده ایم.
* در اصطلاح كاركنان مالی، اگر طرف قرارداد نتواند در قبال قراردادی كه بسته است به همه یا بخشی از تعهدات‌اش، خواسته یا ناخواسته، عمل كند، گویند كه 'نُكول' انجام داده است.
وی اضافه كرد: به دلیل سود بالای سرمایه گذاری در كشور، شاهد حضور سرمایه گذاران خارجی در بازار سرمایه ایران نیز هستیم.

** توسعه همكاری های بین بانكی دو كشور
برپایه این گزارش، «اتی اشنایدر» معاون نخست وزیر و وزیر اقتصاد لوكزامبورگ نیز در سخنانی در جریان این دیدار، اظهاركرد: آینده بسیار درخشانی برای توسعه همكاری ها، فعالیت ها و قراردادهای دوجانبه ایران و لوكزامبورگ تصور می شود؛ بویژه قرارداد حمایت از سرمایه گذاری متقابل دو كشور كه قرار است در پایان همین ماه میلادی به امضا برسد.
وی ابراز علاقه مندی كرد در زمینه قرارداد «اجتناب از اخذ مالیات مضاعف» نیز مذاكراتی برای همكاری های بیشتر دو كشور انجام شود.
اشنایدر ادامه داد: دو كشور می توانند اقدام های موثری درباره همكاری بین دانشگاه ها و مراكز فناوری كه دستاوردهای زیادی در این زمینه دارند، انجام دهند.
وزیر اقتصاد لوكزامبورگ افزود: توسعه همكاری های شركت های تجاری ایران و لوكزامبورگ از اهمیت زیادی برخوردار است. به همین دلیل، برای نخستین بار نمایندگان بخش های تجاری مختلف لوكزامبورگ به ایران آمده اند تا بتوانند با همكاران خود در بخش تجارت ایران، دیدار و رایزنی كنند.
وی با بیان اینكه لوكزامبورگ، سالیانه بیش از 3500 میلیارد یورو از محل فعالیت ها و معاملات مالی و بانكی كسب درآمد می كند، تصریح كرد: توسعه همكاری های بین بانكی دو كشور برای ما مهم است و بسیار تمایل داریم با مقام های ایرانی در این زمینه همكاری داشته باشیم.
به گزارش ایرنا، آذرماه سال گذشته نیز وزیر خارجه لوكزامبورگ و رئیس كل بانك مركزی بر برقراری ارتباطات كارگزاری بانكی میان دو كشور تاكید كرده بودند.
اقتصام ** 3065 ** 2023** تنظیم كننده: محمد ملك دار ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد