۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۶:۳۳
کد خبر: 82270145
T T
۰ نفر
هشدار نسبت به كاهش رشد اقتصادی و افزایش نرخ تورم در انگلیس براثر برگزیت

لندن - ایرنا - «ای وای آیتم كلاب» یك اندیشكده بانفوذ اقتصادی انگلیسی روز دوشنبه در گزارشی با اشاره به سقوط ارزش پوند در برابر یورو و دلار به دنبال افزایش نگرانی ها از برگزیت، نسبت به افزایش نرخ بیكاری و قیمت مصرف كننده (تورم) و كاهش رشد اقتصادی در این كشور هشدار داد.

به گزارش ایرنا، «ای وای آیتم كلاب» در این گزارش بیان كرد كه اقتصاد انگلیس تاكنون انعطاف خوبی را نسبت به تاثیرات منفی برگزیت بر روی اقتصاد نشان داده است اما این شرایط پایدار نخواهد بود.
این اندیشكده انگلیسی پیش بینی كرد كه نرخ تورم - كه طی دو سال گذشته زیر 1 درصد بوده است - در سال 2017 به 2.6 درصد افزایش خواهد یافت، ضمن آنكه ظرف چند سال آتی حجم سرمایه گذاری و رشد اقتصادی به شدت كاهش میابد.
«ای وای آیتم كلاب» با این حال تنها وجه مثبت كاهش ارزش پوند را افزایش حجم صادرات عنوان كرد.
گزارش یاد شده با بیان اینكه «رشد اقتصادی در انگلیس در سال جاری به 1.9 درصد افزایش خواهد یافت» افزود: اما این میزان در سال 2017 به 0.8 درصد كاهش یافته، پیش از آنكه در سال 2018 به 1.4 درصد افزوده شود.
این گزارش در همین حال افزود كه نرخ بیكاری نیز كه در حال حاضر 4.9 درصد گزارش شده است تا پایان سال 2019 میلادی به 6.7 درصد افزایش می یابد.
«ای وای آیتم كلاب» همچنین پیش بینی كرد كه نرخ تورم در سال آینده از 2درصدی كه بانك مركزی انگلیس هدف گذاری كرده تجاوز خواهد كرد، پیش از آنكه در سال 2018 به 1.8 درصد بازگردد.
اسكای نیوز روز دوشنبه در گزارشی در این خصوص به نقل از «پیتر اسپنسر» مشاور ارشد «ای وای آیتم كلاب» گفت: به نظر می رسد كه اقتصاد انگلیس برگزیت را با خود همراه كرده باشد، اما این تصویر فریبنده است. نوسانات ارزش پوند در ماه جاری حاكی از چالش های پیش روست.
این شبكه خبری به نقل از وی افزود: افزایش تورم در فصل زمستان سبب می شود كه درآمد خانواده ها به شدت كاهش یافته و متعاقبا كمتر خرج كنند.
اسكای نیوز افزود: «پیتر اسپنسر» تصریح كرد: افزایش فشار بر مصرف كننده و مواضع محتاطانه شركت ها بدین معناست كه انگلیس دوران رشد اقتصادی آهسته تری را خواهد پیمود.
این شبكه خبری در ادامه این گزارش بیان داشت: كاهش ارزش پوند در ماه های اخیر بدین معناست كه هزینه واردات افزایش خواهد یافت. در همین حال نرخ تورم نیز كه طی سال گذشته نزدیك به صفر درصد بوده پس از همه پرسی 23 ژوئن افزایش یافته به طوریكه در ماه آگوست به 0.6 درصد رسید؛ ضمن آنكه داده های آماری كه قرار است فردا منتشر شود نشان می دهد كه نرخ تورم در ماه سپتامبر 0.9 درصد بوده است.
ارزش پوند در برابر دلار آمریكا و یورو انگلیس از زمان همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) كه منجر به رای انگلیسی به خروج از اتحادیه اروپا شد تاكنون در حدود 17 درصد كاهش داشته و به پایین ترین حد در بیش از سه دهه گذشته رسیده است .
اروپام**5**1552/انتشار دهنده: قاسم شریعتی

سرخط اخبار جهان