۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۵:۲۹
کد خبر: 82270060
T T
۰ نفر
شركت هاي ايراني در عرصه انرژي از صادركنندگان برتر خدمات فني و مهندسي

تهران- ايرنا- مديرعامل شركت تجهيزات و خدمات صنايع آب و برق ايران (صانير) گفت: امروز شركت هاي صادركننده خدمات فني و مهندسي كشور در عرصه انرژي به عنوان فعالان برتر منطقه محسوب مي شوند و در 1.5 سال گذشته اين شركت بيش از 82 ميليون دلار صادرات داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «بهمن صالحي» امروز (دوشنبه) در جمع خبرنگاران گفت: در 1.5 گذشته (منتهي به پايان شهريور 95) بيش از 82 ميليون دلار صادرات خدمات فني و مهندسي، مربوط به انواع ترانس، پست سيار( موبايل)، مقره، كابل، دكل، كليد هاي صنعتي و غيره انجام داد.
به گفته وي اين شركت براي حضور در بازارهاي جديد به منظور صادرات خدمات و تجهيزات فني و مهندسي در بخش انرژي برنامه ريزي كرده و در 49 مناقصه حاضر شد.
صالحي افزود: حضور در 49 مناقصه در بازارهاي كشورهاي عراق (26 مناقصه)، افغانستان (هفت مناقصه)، اتيوپي (6 مناقصه)، سوريه (6 مناقصه) و تركمنستان (سه مناقصه) در مجموع به ارزش يك ميليارد و 812 ميليون دلار، بخشي از فعاليت اين شركت در دوره مزبور است.
وي يادآور شد: شرايط تحريم، مشكلات تامين مالي و نقدينگي، كاهش قيمت نفت و پديده شوم تروريست، فرايند اخذ پروژه ها در منطقه را با مشكل مواجه كرده است، بگونه اي كه اين شركت در چندين مناقصه و ارزش مجموع 564 ميليون دلار رتبه برتر را كسب كرد، اما شرايط تحريم مانع از اجراي پروژه شد .
اين متخصص خدمات فني ومهندسي افزود: برپايه دوره اين گزارش، صانير براي اجراي پروژه با بيش از 11 كشور جهان مذاكرات لازم را انجام داد و رايزني در اين ارتباط ادامه دارد.
وي ارمنستان، افغانستان، تركمنستان و سنگال را به عنوان بازارهاي قديمي اين شركت برشمرد و گفت: شرايط پس از توافق برجام امكان آن را فراهم ساخت تا با چند كشور اروپايي از جمله اسپانيا، ايتاليا، قبرس، آلمان، اتريش، كرواسي، روسيه و چند كشور آفريقايي از جمله گينه و كنيا، اكوادور در آمريكاي مركزي و كشورهاي تاجيكستان و قزاقستان در آسياي ميانه مذاكره هايي براي همكاري انجام دهد.
صالحي، پروژه 50 مگاواتي ساخت نيروگاه بادي در قزاقستان كه ارزش آن 150 ميليون دلار است، به عنوان يكي از طرح هاي در دست اجرا ذكر كرد و گفت : ساخت دو نيروگاه حرارتي ديگر به ظرفيت هاي 250 مگاوات در اين كشور در دستور كار قرار دارد.
وي تصريح كرد: چهار تفاهمنامه همكاري در بازارهاي جديد از جمله قزاقستان و اسپانيا به ارزش دو ميليارد و 400 ميليون دلار و هشت تفاهمنامه در بازارهاي ارمنستان و تركمنستان به ارزش يك ميليارد و 300 ميليون دلار در مدت 1.5 سال گذشته امضا شد.
وي گفت: قرارداد ساخت نيروگاه 50 مگاواتي بادي در قزاقستان اوايل امسال امضا شده و اكنون در انتظار تشريفات براي صدور ضمانت نامه و اخذ پيش پرداخت از كارفرما است.
عضو هيات مديره انجمن صادر كنندگان خدمات فني و مهندسي ايران، حضور در نشست هيات هاي تجاري، بازرگاني و اقتصادي كشورهاي آفريقاي جنوبي، اروپاي شرقي و غربي، خاورميانه و كشورهاي شمال ايران براي همكاري در اجراي پروژه ها را از ديگر فعاليت هاي اين شركت برشمرد.
صالحي يادآور شد: فعال سازي 13 پروژه از جمله در ارمنستان، «قلعه نو» در افغانستان، نيروگاه «الصدر» و نيروگاه «دبيس» در عراق، مرحله نخست خط انتقال برق «گوادر» در پاكستان و پست هاي سيار (موبايل) در كردستان عراق و نصب و بازسازي توربين هاي نيروگاهي «العماره» عراق را به عنوان ديگر برنامه هاي
اجرايي صانير معرفي كرد.
** برخي مناقصه ها مشكل گشايش اعتبار دارند
مديرعامل صانير،مهمترين موانع فعاليت هاي صادراتي را صادر نشدن ضمنانت نامه هاي بانكي ذكر كرد و گفت :تاكنون برخي از پروژه هايي كه اين شركت در مناقصه ها برنده شده، به دليل گشايش نيافتن ال سي توسط كارفرمايان از دست داده است.

** 160 ميليون دلار قرارداد صادرات خدمات در يكسال گذشته
صالحي ميزان قرارداد امضا شده در يكسال گذشته را بيش از 160ميليون دلار ذكر كرد و گفت: همراهي بانك ها، موجب رشد فعاليت در اين عرصه مي شود .
عضو هيات مديره انجمن مزبور افزود: همواره بخشي از ارزش صادرات خدمات فني و مهندسي در بازارهاي بين المللي بايد به عنوان تضمين از حمايت هاي بانكي مورد استفاده قرار گيرد .
به گفته وي تعاملات بانكي و بين المللي در فعاليت هاي صادرات خدمات فني ومهندسي تاثير گذار بوده و تروريسم در كشورهاي منطقه ( عراق ، سوريه و افغانستان ) مشكلات جديد ايجاد كرده است .
صالحي، مشكلات تهيه انواع ضمنانت نامه هاي بانكي، فقدان شعب بانكهاي ايراني در بازارهاي هدف، ابلاغ نشدن مناقصه هاي برنده در كشور عراق توسط كارفرما، كمبود سرمايه صندوق ضمنات صادرات و بانك توسعه صادرات، نبود حمايت دولت از پروژه هاي بزرگ در كشورهاي هدف و اعتبارات ناكافي بانك ها از مشكلات جدي در مدت دو سال گذشته براي شركت هاي ايراني بود.
به گزارش ايرنا، شركت ياد شده در مدت 22 سال فعاليت خود بيش از 220 پروژه در ساير كشورها از شرق آسيا تا آمريكاي مركزي اجرا كرد و اينك 18 پروژه در 13 كشور در دست اجرا دارد .
اقتصام ** 3065 ** 1559 ** خبرنگار: محمد ملك دار ** انتشاردهنده: حسين عضدي فسا
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد