عمده ضایعات غذایی در ایران مربوط به فرآورده های تازه خوری كشاورزی است

تهران- ایرنا- رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی كشور گفت: عمده ضایعات غذایی در كشور مربوط به فرآورده های تازه خوری محصولات كشاورزی مانند خیار، گوجه فرنگی و سبزی ها است.

دكترهدایت حسینی روز دوشنبه درگفت وگو با خبرنگارسلامت ایرنا تاكیدكرد: ضایعات غذایی در میوه ها و سبزی ها زیاد بوده و درمحصولاتی مانند گوشت و لبنیات كمترمی باشد و این درحالی است كه یكی از موثرترین و سهل الوصول ترین روش ها برای تأمین غذای كافی و سالم، كاهش ضایعات مواد غذایی است.
وی خاطرنشان كرد: یكی از راه های كاهش ضایعات غذایی، تبدیل سریع آنها به فرآورده هایی مانند كنسرو است كه امكان نگهداری طولانی تری دارند؛ محصولاتی كه سریع به ضایعات غذایی تبدیل می شوند را باید با استفاده از روش های فرآوری ، زمان طولانی تری نگهداشت.
حسینی یادآورشد: هم اكنون 1.3 میلیارد تن معادل 30 درصد غذای تولیدی درجهان به انواع مختلف از بین رفته و از دسترس استفاده انسان خارج می شود؛ بازگشت این مواد غذایی به چرخه مصرف می تواند بخش عمده ای از نگرانی گرسنگی و امنیت غذایی را در جهان برطرف كند.
وی افزود: برای نیل به این هدف همكاری و همفكری تمام اجزای زنجیره تولید و عرضه مواد غذایی از مزرعه تا سفره و حتی فراتر از آن برای نیل به امنیت غذایی پایدار در جهان از جمله ایران ضروری است.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی كشور ادامه داد: امروزه دسترسی به مواد غذایی كافی و سالم یكی از نگرانی های اصلی جوامع بشری است؛ در حال حاضر توزیع مواد غذایی در سراسر جهان بطور عادلانه نیست.
حسینی افزود: برغم آنكه نزدیك به یك میلیارد نفر در جهان گرسنه وجود دارد، افزایش وزن و چاقی همزمان یكی از مشكلات پیش روی كشورها است.
وی خاطرنشان كرد: تغییرات آب و هوایی به دلیل عدم استفاده صحیح از منابع طبیعی، موجب گرم شدن كره زمین، خشكسالی، افزایش بروز بلایای طبیعی مانند سیل و طوفان های شدید شده است و از سوی دیگر باید به تامین غذای كافی و سالم برای جمعیت رو به افزایش جهان، اندیشید.
رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه ای و صنایع غذایی كشور گفت: پیش بینی می شود تا سال 2050 ، جمعیت جهان به 9.6میلیارد نفر برسد بنابراین با توجه به نگرانی های موجود در زمینه تامین غذا و افزایش جمعیت ، جوامع تكنولوژی ها و روش های جدیدی برای تولید غذا و كشاورزی بكار گرفته اند. زیرا برای تامین 9.6 میلیارد نفر ساكنان كره زمین در سال 2050 نیاز به تولید 60 درصد غذای بیشتر است.
حسینی در ادامه به نقش تبعیت از تعالیم الهی در پرهیز از اسراف و تامین غذای كافی اشاره كرد و گفت: توجه به تعالیم و دستورات الهی همواره راه گشای بشر در طول عصرها و زمان های مختلف بوده است. در قرآن كریم بر پرهیز از اسراف و تضییع مواد غذایی تاكید فراوان شده كه توجه به آنها می تواند در حل این مشكل جدی پیش رو كارساز باشد.
اجتمام(4)*1724*9185* خبرنگار: سادات حسینی خواه * انتشاردهنده: حسین فتح الهی

سرخط اخبار جامعه