۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82269969
T T
۰ نفر

نرخ بيكاري دانش آموختگان 20 درصد است

۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۲۹
کد خبر: 82269969
نرخ بيكاري دانش آموختگان 20 درصد است

تهران-ايرنا- مديركل دفتر جمعيت، نيروي كار مركز آمار ايران گفت: نرخ بيكاري فارغ التحصيلان در بهار امسال 20درصد تعيين شد كه نسبت به بهار پارسال معادل 1.7درصد افزايش يافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «فريبا سادات بني هاشمي» روز دوشنبه در نشست خبري تحليل و تبين مجموعه آخرين آمارهاي اقتصادي كشور در مركز آمار ايران افزود: نرخ بيكاري كه از سوي مركز آمار ايران اعلام مي شود نرخ بيكاري خالص است به اين معنا كه دولت نتوانسته حتي يكساعت كار براي بيكاران ايجاد كند.
وي در خصوص تعيين يك تا دو ساعت براي شناسايي شاغل و يا بيكار گفت: اين مبنايي است كه براساس استانداردهاي بين المللي در ايران استفاده مي شود و همه كشورها نيز اين ميزان را رعايت مي كنند.
وي گفت: مبناي دو ساعت كار براي شاغل بودن سال 1982 از سوي سازمان بين المللي كار عنوان شد كه بعد از اعتراض برخي از كشورها از سال 1984 شاغلان را به زير 12ساعت كار در هفته، 12تا 16ساعت كار در هفته و كيفيت نوع شغل تقسيم بندي كردند.
وي گفت: همچنين در سال ياد شده به موضوع كار شايسته (Decent Work) نيز توجه شد كه كشورها ملزم بودند به آن پاسخ دهند.

**مشكل ما كار بيش از 44 ساعت در هفته است
بني هاشمي توضيح داد: يكي از مشكلات ما بالا بودن ساعات كار است به طوري كه نزديك به 40درصد نيروي كار كشور بيش از 44 ساعت در هفته كار مي كنند.
وي توضيح داد: يكي از دلايل بالا بودن ساعات كار مي تواند موضوع كسب درآمد بيشتر باشد اما اين موضوع خود جاي بررسي دارد.
مديركل دفتر جمعيت، نيروي كار مركز آمار ايران گفت: اندازه گيري كار مفيد در ايران سخت است؛ به طور معمول هشت ساعت كار در روز كار مي كنيم اما محاسبه مفيد بودن آن نياز به بررسي دارد.
اين كارشناس حوزه آمار كشور در مورد مشاغل غير رسمي گفت: برخي از تعاريف، كارگاههاي زير پنج نفر كاركن را به عنوان مشاغل غير رسمي مبنا مي گيرند.
وي اظهار داشت: بهار 95 معادل 1.5درصد نرخ فعاليت ،1.4درصد نرخ بيكاري و نسبت اشتغال 0.8درصد افزوده شده است.
به گفته اين مقام مسئول، يك ميليون و 240هزار نفر به جمعيت فعال كشور افزوده شده است كه 740 هزار نفر آن شاغل و 500 هزار نفر بيكار هستند.
وي در پايان گفت: موضوع اشتغال و بيكاري را بايد به طور كلي با هم ديده شود و صرف اينكه نرخ بيكاري بهار 95 نسبت به بهار 94 افزايش يافته است، ما را در تحليل هاي آماري دچار خطا مي كند.
به گزارش ايرنا، با توجه به اينكه نرخ بيكاري فارغ التحصيلان دانشگاهي افزايش يافته است به نظر مي رسد سهم بالاي دانش آموختگان، جويندگان كار هستند.
اقتصام**9123**2025** خبرنگار: زهره دريغ گفتار** انتشار دهنده: ليلا جودي

سرخط اخبار اقتصاد