۲۶ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82269751
T T
۰ نفر
فرآیند اجرایی قراردادهای جدید نفتی آغاز شد/انتشار فراخوان دعوت از شركتهای متقاضی

تهران- ایرنا- معاون وزیر نفت با بیان اینكه قراردادها وارد فاز اجرایی شده است، گفت: فراخوان اولیه برای ارزیابی صلاحیت شركت‌های خارجی متقاضی حضور در مناقصه های قراردادهای جدید نفتی منتشر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی كاردر» امروز(دوشنبه) در دومین كنگره راهبردی نفت و نیرو افزود: از امروز فراخوان مربوط به شركت های متقاضی در روزنامه‌های داخلی و خارج از كشور منتشر شده است؛ بر این اساس، شركت‌های خارجی متقاضی باید تا یك ماه آینده اطلاعات مورد نیاز را به شركت ملی نفت ارایه كنند.
وی با تشریح روند اجرا گفت: پس از دریافت اطلاعات، شركت های متقاضی ارزیابی شده و در فهرست قرار می گیرند و در نهایت مناقصه ها برگزار می شود.
وی افزود: تاكنون 11 شركت صاحب‌صلاحیت برای فعالیت در زمینه اكتشاف و تولید در ایران شناسایی شده اند.
مدیرعامل شركت ملی نفت در ادامه به امضای نخستین قرارداد جدید با یك شركت ایرانی اشاره كرد و گفت: شركت‌های ایرانی برای فعالیت در قالب قراردادهای جدید نفتی باید مشاركت با شركت‌های بین‌المللی را درنظر قرار دهند و با توانمندی مالی كافی وارد این عرصه شوند.
وی افزود: شركت‌های ایرانی در میدان‌های كوچك و متوسط می‌توانند به عنوان راهبر اصلی توسعه میدان فعالیت كنند و از همكاری شركت‌های بین‌المللی بهره‌مند شوند.
وی اضافه كرد: در میدان‌های بزرگ نیز كه راهبری برعهده شركت‌های بین‌المللی است، خارجی‌ها مكلف به همكاری با شركت‌های ایرانی هستند.
وی به استقبال شركت‌های بین‌المللی از مشاركت با شركت‌های ایرانی اشاره كرد و گفت: ٨٨ طرح، ٥١٥ پروژه و ٢ هزار زیر پروژه در دستور كار شركت ملی نفت ایران قرار دارد.
وی با تشریح برنامه های مربوط به فعال سازی بخش خصوصی در صنعت نفت، گفت: براساس راهبردهای جدید، پروژه‌های ان‎.جی.‎ال (جمع آوری گازهای همراه) و ال.‎ان.‎جی(گاز طبیعی مایع شده) به طور كامل به بخش خصوصی واگذار می‌شود و براین اساس، به تازگی نخستین قرارداد واگذاری ان.‎جی‎.ال با یك شركت خصوصی فعال در صنعت پتروشیمی امضا شد.
كاردر ادامه داد: در مدت یك ماه آینده، ان.‎جی.‎ال ٣١٠٠ به بخش خصوصی واگذار می‌شود و ان‎.جی.‎ال خارك نیز با برگزاری مزایده‌ای به بخش خصوصی واگذار خواهد شد.
وی درباره برگزاری مزایده برای واگذاری ان‎جی‎ال خارك نیز گفت: بخشی از سرمایه‌گذاری ‌ها را در این پروژه شركت ملی نفت ایران انجام داده است؛ از آنجا كه پروژه در میانه كار قرار دارد، برای واگذاری به سازوكار مزایده نیاز داریم.
كاردر همچنین درباره واگذاری پروژه‌های ال.‎ان‎.جی (گاز طبیعی مایع شده) به بخش خصوصی گفت: در واگذاری این پروژه‌ها قرارداد به صورت بلندمدت و ٢٠ ساله است و قیمت فروش گاز در ١٠ سال اول قرارداد از فرمول ثابتی پیروی می‌كند.
مدیرعامل شركت ملی نفت ایران یادآورشد: شركت ملی نفت ایران در چگونگی توسعه واحدهای ال‎.ان‎.جی دخالتی نمی‌كند و حتی شركت‌های خارجی می‌توانند تا ١٠٠ درصد در این پروژه‌ها نقش‌آفرینی كنند.
به گزارش ایرنا، دومین كنگره راهبردی نفت و نیرو با حضور معاون اول رئیس جمهوری و وزیر نفت صبح امروز در هتل المپیك آغاز به كار كرد. در این كنگره فرصت های سرمایه گذاری در صنعت نفت بررسی می شود.
اقتصام ** 2022** 2023** خبرنگار: میثم طاهری ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر