كاهش 50 درصدی سوخت فسیلی هدف مهم توسعه شبكه ریلی است/اتكای 96درصدی حمل و نقل اتحادیه اروپا به سوخت فسیلی

تهران- ایرنا- مدیركل كمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا گفت: كاهش ترافیك در شهرهای اروپا و پایین آوردن 50 درصدی مصرف سوخت های فسیلی، از مهمترین اهداف اتحادیه روپا در توسعه شبكه حمل و نقل ریلی است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا؛ خانم «سیام پروت» روز دوشنبه در نشست «سیاستگذاری ریلی ایران و اتحادیه اروپا» در تهران با بیان اینكه 96 درصد حمل ونقل اروپا به نفت و فرآورده های نفتی متكی است، افزود: این اتحادیه تا سال 2030 به دنبال كاهش 50 درصدی مصرف سوخت های فسیلی و نفت در اروپاست.
وی سه برابر شدن خطوط ریلی در اروپا، توسعه قطارهای تندرو و افزایش تقاضای سفر با قطار را از عمده ترین اهداف اتحادیه اروپا در بخش حمل و نقل اعلام كرد.
پروت ادامه داد: اتحادیه اروپا در سال 2011 بدلیل افزایش قیمت نفت، تقاضای روز افزون آن و كاهش آلاینده های زیست محیطی، مصرف سوخت های فسیلی در اتحادیه اروپا را تا 50 درصد كنونی كاهش داد.
مدیركل كمیسیون حمل و نقل اتحادیه اروپا با بیان اینكه در این قاره یك آژانس معتبر راه آهن داریم، افزود: صنعت ساخت و ساز قطار و واگن در اروپا از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی ضمن استقبال از انتقال تجربه های خود در این زمینه به ایران گفت: این اقدام سرآغازی برای توسعه همكاری های ریلی بین ایران و اتحادیه اروپا خواهد شد.
پروت ادامه داد: هدفگذاری ما ایجاد حمل و نقل پاك در كشورهای اروپایی است؛ امروز هر خانوار اروپایی 13 درصد درآمدهای خود را در بخش حمل و نقل هزینه می كند.
به گفته این مقام مسئول در اتحادیه اروپا، اكنون در برخی از كشورهای اروپا استفاده كمتر از اتومبیل مورد توجه قرار دارد به گونه ای كه استفاده از یك اتومبیل مشترك در سفر درون شهری برای یك مقصد واحد، مورد توجه جدی قرار گرفته است.
وی اظهار داشت: با توجه به شرایط كنونی، هر سال نیاز ما به سوخت فسیلی در اتحادیه اروپا بیشتر می شود بنابراین درصددیم با جایگزینی سوخت های دیگر مصرف فرآورده های نفتی را در اروپا تا 50 درصد كاهش دهیم.
وی گفت: كشورهای اروپایی به تدریج به دنبال كنار گذاشتن خودروهای با سوخت سنتی هستند تا شاهد كاهش گازهای گلخانه ای و گازهای كربنیك در آسمان شهرهای كشورهای اروپایی باشیم.
پروت اظهار داشت: برای توسعه حمل و نقل ریلی و افزایش سفر با قطار در اتحادیه اروپا، درصدد تكمیل یك زیرساخت همه جانبه ریلی تا سال 2050 در اروپا هستیم تا بتوانیم همه فرودگاه ها، بنادر و مراكز مهم شهری را به شبكه ریلی متصل كنیم تا شاهد حمل و نقل بدون كربن در همه كشورهای اروپایی باشیم.
اقتصام 1070** 1108 **3061** 2023** خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر

سرخط اخبار جهان