۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۸:۰۷
کد خبر: 82266580
T T
۰ نفر

توليد چسب‌هاي بيمارستاني ضد قارچ و باكتري

۲۴ مهر ۱۳۹۵، ۸:۰۷
کد خبر: 82266580
توليد چسب‌هاي بيمارستاني ضد قارچ و باكتري

تهران-ايرنا-محققان دانشگاه رازي كرمانشاه با بهره‌گيري از نانوذرات عنصر مس موفق به توليد پوشش‌هاي پليمري ضد باكتري، قارچ و كپك شده‌اند. اين پوشش‌ها را مي‌توان به‌عنوان پانسمان و چسب‌هاي بيمارستاني مورد استفاده قرار داد.

به گزارش روز شنبه گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو رياست جمهوري،امروزه بشر به دليل ارتقاي آگاهي‌ از بهداشت و سلامت فردي، نيازهاي متفاوت و جديدي را مي‌طلبد و انتظار دارد تا محيط اطراف، وسايل، لباس‌ها و هر آنچه او با آن‌ها سروكار دارد، عاري از هرگونه آلودگي و بوي بد باشد.
ازاين‌بين منسوجات و پوشش‌ها محل مناسبي براي رشد باكتري‌ها و قارچ‌ها هستند و در صورت وجود رطوبت، حرارت و تغذيه‌ كافي، باكتري در آن‌ها رشد كرده و موجبات بيماري، بوي بد و عفونت را فراهم مي‌آورند. پوشش تخت‌هاي بيمارستاني، ماسك‌هاي پزشكي و چسب‌هاي زخم بهترين شرايط رشد باكتري و ميكروارگانيسم‌ها را ايجاد مي‌كنند. به‌كارگيري فناوري نانو در توليد اين نوع پوشش‌ها، افزايش كارايي و دوام اين پوشش‌ها را موجب شده است.
دكتر اميررضا عباسي محقق دانشگاه رازي كرمانشاه با تأكيد بر لزوم اجراي اين طرح در رابطه با اهداف دنبال شده گفت: هدف از انجام اين طرح به‌كارگيري مواد ارزان‌قيمت حاوي تركيبات مس به‌منظور توليد نانوكامپوزيت هاي زمينه ابريشمي ضدميكروب بوده است.
به گفته وي، استفاده از نتايج اين طرح تحقيقاتي در صنعت پليمر و نساجي، صرفه‌ اقتصادي را به دنبال دارد. همچنين مواد گران‌قيمت وارداتي جاي خود را به مواد ارزان‌قيمت بومي خواهند داد.
تكنيك فراصوت يا سونوشيمي به‌عنوان يكي از تكنيك‌هاي مؤثر در سنتز مواد نانوساختار در سال‌هاي اخير مورد توجه قرار گرفته است. در اين روش به كمك امواج فراصوت حباب‌هايي توليد شده و انرژي زياد حاصل از تركيدن اين حباب‌ها صرف شكستن پيوندها مي‌شود. در اين طرح از اين روش جهت پراكنده كردن همگن و يكنواخت نانوذرات در زمينه‌ پليمري از روش سونوشيمي استفاده شده است. وجود اين نانوذرات علاوه بر اعطاي خاصيت ضد ميكروبي به پليمر، موجب بهبود خواص فيزيكي و مكانيكي نانوكامپوزيت حاصل مي‌شود.
عباسي در ادامه افزود:در اين پژوهش نانوذرات اكسيد مس بر روي الياف ابريشم با استفاده از روش تابش امواج فراصوت (سونوشيمي) رشد داده شده است. تأثير دما، زمان واكنش، تابش امواج فراصوت و حلال بر روي رشد نانوذرات درون الياف مورد مطالعه قرار گرفته است. همچنين مورفولوژي نانوذرات رشد داده نيز به كمك ميكروسكوپ الكتروني بررسي شده است.بر اساس تصاوير ميكروسكوپ الكتروني، اكسيد مس به صورت كريستالي بر روي الياف ابريشم رشد كرده است.
اين تحقيقات حاصل تلاش‌هاي دكتر اميررضا عباسي- عضو هيأت علمي دانشگاه رازي كرمانشاه- و گروه تحقيقاتي ايشان در دانشكده شيمي اين دانشگاه- است.
نتايج اين كار در مجله‌ Journal of the Iranian Chemical Society (جلد 13، شماره‌ي 7، سال 2016، صفحات 1273 تا 1281) به چاپ رسيده است.
علمي**1023**1440
دريافت كننده:ابوالقاسم تيموري**انتشار دهنده:معصومه گلشن
۰ نفر