کد خبر: 82266569 (5609669) | تاریخ خبر: 24/07/1395 | ساعت: 7:52|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

اولیاء و مربیان پل ارتباطی خانه و مدرسه

کرج-ایرنا- مطابق آیین نامه اجرایی، هدف اصلی از تشکیل انجمن اولیاء و مربیان در مدارس تقویت همکاری و مشارکت اولیای دانش آموزان برای ارتقای کیفیت فعالیت های آموزشی و پرورشی و گسترش ارتباط بین دو کانون مقدس خانه و مدرسه است.

به گزارش ایرنا، شورای عالی آموزش و پرورش برای بهره مندی از توانمندی ها و تخصص های اولیاء در فرایند آموزش و پرورش در جلسه شماره ی 758 مورخه ی 25 دی ماه سال 86 ، سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان را مکلف به طراحی نظام جامع مشارکت بین دو نهاد تعلیم و تربیت و خانواده کرد.
در این زمینه سازمان مرکزی انجمن اولیاء و مربیان اقدام به تدوین آیین نامه ساماندهی تخصص ها و مهارت های اولیاء کرد تا با شناسایی و دعوت از اولیاء توانمند، زمینه بهره مندی از ظرفیت ها در این بخش فراهم شود.
در این آیین نامه مقرر شد به منظور ساماندهی و بهره گیری از تخصص ها و مهارت های اولیاء در فرآیند تعلیم و تربیت ، کارگروه هایی با عنوان توسعه فعالیت های آموزشی، پرورشی ، فوق برنامه و بهداشتی،مالی، عمرانی و رفاهی نیز تشکیل شود.
مروری بر نتایج تحقیقات انجام شده در این خصوص نشان می دهد ، نمی توان برای جلب مشارکت والدین روش خاصی را به عنوان بهترین روش انتخاب کرد بلکه این مشارکت از راه های مختلف امکان پذیر است به گونه ای که با طرح ریزی خوب ، منطقی و حفظ همکاری به شیوه های گوناگون می توان مشارکت تخصصی و مهارتی والدین را در فرایند تعلیم و تربیت را افزایش داد.
جایگاه و نقش تاثیرگذار انجمن اولیاء و مربیان در مدارس باید به عنوان یک ضرورت در فرآیند آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد تا زمینه تقویت و نگاه ویژه اولیاء دانش آموزان در مدارس کشور به این رویکرد مهم معطوف شود.
بررسی و شناسایی راه های بهره گیری از مهارت ها و تخصص های والدین در فرایند تعلیم و تربیت و ساماندهی آن ، یکی از انواع مشارکت هایی است که اگر به درستی طراحی و اجرا شود از دیگر مشارکت ها از جمله مشارکت های مالی و مادی مهم تر و مفید تر خواهد بود.
مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک کرج در زمینه نقش انجمن اولیاء و مربیان در فرآیند تعلیم و تربیت به خبرنگار ایرنا گفت:آموزش و پرورش ماهیتا مشارکت پذیر است و استفاده از مهارت ها و تخصص های والدین در مدارس می تواند در تغییر و اصلاح نگرش مسئولان ، اطلاع رسانی ، نظارت و ارزشیابی و سایر امور مدرسه سودمند باشد.
وحید یعقوبی اظهار کرد: با نام نویسی هر دانش آموز در مدرسه حداقل دو نفر (پدر و مادر) نسبت به فعالیت مدرسه حساس می شوند که با جلب توجه و مهارت های آنان به طرق گوناگون می توان کارایی و اثر بخشی در فرایند تعلیم و تربیت را چندین برابر افزایش داد.
وی گفت:با استفاده از مهارت ها و تخصص های متفاوت و متنوع هر یک از اولیاء می توان در مدیریت و اداره امور مدرسه بهره گیری کرد و از این طریق نگاه صرفا مالی را به تدریج کاهش داده و به حداقل رساند.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه یک کرج به روش های مشارکت تخصصی والدین در فرایند آموزش و پرورش پرداخت و یادآورشد: مشارکت اولیاء در عرصه تعلیم و تربیت در 4 فرآیند آموزشی،انتخابات انجمن، تعامل با سازمان ها و نهادهای اجتماعی و امور پرورشی، تربیت بدنی و اوقات فراغت تحقق پیدا می کند.
وی در ادامه به نقش هر یک از روش های مشارکت تخصصی والدین در فرایند آموزش و پرورش اشاره کرد و افزود: قبل از تشکیل جلسه ی انتخابات اعضا، لازم است مسئولان و مربیان مدرسه با هدف گذاری مناسب مشخص کنند که در سال تحصیلی جاری در امور آموزشی چه نیازهایی از اولویت بیشتری برخوردار است؟
وی بیان کرد: پس از هدف گذاری است که می توان از بین اولیاء افرادی را که قادرند در رفع نیازهای آموزشی مساعدت کنند.
یعقوبی گفت: قبل از فرا رسیدن هفته پیوند اولیاء و مربیان مسئولان و مربیان یک مدرسه باید بدانند که چه عواملی مانع از حضور فعال اولیاء در انجمن می شود را مورد بررسی قرار دهند و برای رفع اشکالات آن تلاش کنند زیرا رفع آن موانع در حضور و مشارکت والدین در انتخابات اهمیت زیادی دارد.
وی از مدرسه به عنوان یک نهاد اجتماعی کوچک یاد کرد که نیازمند برقراری با سایر نهادهاست .
یعقوبی خاطرنشان شد: ایجاد این تعامل و برقرای ارتباط با اولیاء دانش آموزان که هر یک دارای شغل های مختلفی در بخش دولتی و خصوصی هستند می تواند در کاهش میزان مشکلات مدرسه نقش مهمی را ایفا کند.
مدیرآموزش و پرورش ناحیه یک کرج اظهار کرد: اولیاء در بخش امور پرورشی می توانند مشارکت فعال داشته باشند زیرا هدف گذاری پرورشی - تربیت بدنی مسیر راه انجمن را برای یک سال تحصیلی روشن کرده و روند حرکت را تسریع می کند.
یعقوبی تاکید کرد: شناسایی و بهره مندی از توانمندی های اولیای ماهر در تحقق اهداف آموزشگاه در کسب موفقیت های آموزشی - پرورشی از اهمیت بالایی برخوردار است که این مهم حاصل شکل گیری انجمن اولیاء و مربیان در فرآیند آموزش وپرورش است.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه 2 کرج نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، نقش انجمن اولیاء و مربیان را در مدارس کشور مهم دانست و به جنبه های همکاری اولیاء در فرایند آموزش و پرورش در چهار بخش آموزشی- تحصیلی ، تربیتی - رفتاری ، مالی - مادی و عمرانی - فنی اشاره کرد.
فرشته فهمیده اظهار کرد: مسائل آموزشی و تحصیلی شامل روش های آموزشی دروس ، برنامه درسی و نیازهای جانبی آن می شود که اولیاء در زمینه بهبود کیفیت آموزشی می توانند در برگزاری کلاس های جبرانی و فوق العاده ، گردش های علمی زمینه تقویت و شکوفایی استعداد ها و خلاقیت های دانش آموزان را در مدارس بوجود آورند.
وی در ادامه به موضوعات و مسائل تربیتی و رفتاری که عبارت اند از فعالیت های فوق برنامه و فرهنگی، بازدیدهای تفریحی و تربیتی ، اقدام برای حل مشکلات روانی و رفتاری دانش آموزان مشکل دار در خانه و مدرسه پرداخت.
به گفته وی تامین احتیاجات کلاس ها و فضای مدرسه و نیز مسائل عمرانی و فنی از دیگر عوامل تاثیر گذاربودن انجمن اولیاء و مربیان را در فرآیند آموزش و پرورش را تشکیل می دهد.
مدیر آموزش و پرورش شهرستان نظرآباد هم به ایرنا گفت: انجمن اولیاء و مربیان در مدارس موجب می شود تا وظایف و مسئولیت های والدین در آموزش و پرورش از رویکردی قانونمند و مشارکتی البته با تعامل فکری و همدلی برخوردار باشد.
محسن شهبازی در ادامه به هفت وظیفه و مسئولیت والدین در آموزش و پرورش فرزندان اشاره کرد و افزود: شرکت در نشست انجمن یا شورای معلمان ، نشست های مشورتی و تبادل نظر بین والدین، بازتاب مشکلات آموزشی فرزندان به مدرسه ، گفت و گو با فرزندان درباره مسائل درسی را از جمله این وظایف است .
وی از هدایت و مراقبت فرزندان در انجام تکالیف، گسترش حوزه ی فعالیت های یادگیری فرزندان و کمک به مدرسه در بازدید و اردوهای دانش آموزی را از دیگر وظایف و مسئولیت های والدین در آموزش و پرورش برشمرد.
مدیرآموزش و پرورش نظرآباد گفت: شکل گیری انجمن اولیاء و مربیان بستر مناسب را برای مشارکت پدران و مادرانی که طرح ها و نظرات مفیدی برای ارتقاء سطح آموزشی - تربیتی در مدارس را دارند فراهم ساخت.
شهبازی با اشاره به اینکه به هر میزان که مدرسه از وضعیت دانش آموزان در خانه مطلع باشند ، بهتر می تواند در امر آموزش و تدریس آنان موفق باشد یادآورشد: یکی از روش های موثر در به وجود آوردن نگرش مثبت تحصیلی، همانا بحث و تبادل نظر دانش آموزان با والدین و معلمان است که این مهم از طریق انجمن اولیاء و مربیان در مدارس کشور تحقق می یابد.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه کرج نیز در این زمینه به الگوی کاربری برای همراهی اولیاء در گستره ی آموزش و پرورش فرزندان اشاره و اظهار کرد: یکی از ظرفیت های بالقوه ای که می تواند زیرساخت فعالیت های انجمن اولیاء و مربیان مدارس به حساب آید، بهره مندی از توانمندی های اولیاء در فرآیند تعلیم و تربیت است.
عبدالکریم رستمی در ادامه به راه های مشارکت والدین در 8 زمینه در قالب انجمن اولیاء و مربیان در مدارس کشور پرداخت و گفت: پیشنهاد می شود والدین در زمینه آموزش و تدریس، امور مربوط به کارکنان و دانش آموزان،مالی و اداری، ارتباط مدرسه و اجتماع، تسهیلات و تجهیزات آموزشی، صاحبنظران و متخصصان و نهادها و موسسه ها در مدارس همکاری کنند.
و ی خاطرنشان شد: همکاری در ایجاد هماهنگی بین فعالیت های آموزشی و پرورشی مدرسه و خانواده ، شرکت در نشست های معلمان ، مساعدت در شناسایی مشاغل و هدایت تحصیلی ، شناسایی نیازهای آموزشی و پرورشی و همکاری در برگزاری مسابقات گوناگون آموزشی و پرورشی را از جمله مشارکت والدین در زمینه آموزش و تدریس ذکر کرد.
وی تهیه هدایا و جوائز به منظور تشویق و ترغیب دانش آموزان ، ارائه خدمات رفاهی به دانش آموزان نیازمند، مشارکت در برگزاری مراسم مذهبی و انقلابی، تشویق دانش آموزان به سوی فرایض دینی و خدمات بهداشتی را از دیگر پیامدهای مثبت شکل گیری انجمن اولیاء و مربیان در مدارس برشمرد.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه سه کرج از همکاری در انعکاس نظرات و انتظارات مردم از مدارس ، مساعدت در برقراری ارتباط موثر مدارس با مساجد ، اماکن مذهبی و دینی جامعه ، همکاری در استفاده مدارس از مراکز فرهنگی ، تربیتی و آموزشی موجود در جامعه و مشارکت در انتقال صحیح فرهنگی، دینی و ملی به دانش آموزان را دیگر نتایج مثبت فعال شدن انجمن اولیاء و مربیان در مدارس عنوان کرد.
رستمی گفت: همکاری والدین در تامین امکانات بهداشتی و کمک های اولیه، شناسایی افراد صاحب نظر و دلسوز در مسائل آموزش و پرورش و دعوت از آنها برای سخنرانی و معاینات پزشکی، و انجام و پیگیری مکاتبه با موسسات و انجمن ها برای جلب مشارکت آنها را از دیگر همراهی اولیاء در گستره آموزش و پرورش فرزندان یاد کرد.
مدیرآموزش و پرورش ناحیه 4 کرج هم به ضمن مهم خواندن مشارکت اولیاء و مربیان در فرایند تعلیم و تربیت اظهار کرد: برای بهره مندی از توانمندی های اولیاء باید به اجرای 21 روش در مدارس توجه کرد.
قاسم پوستین دوز بیان کرد: شرکت دادن اولیاء در جلسات عمومی انجمن اولیاء و مربیان، ترغیب خانواده ها به شرکت مستمر در کلاس های آموزش خانواده، گسترش تبلیغات رسانه ای ، استفاده از نقش شورای آموزش و پرورش، دعوت از اولیاء برای حضور مکرر در مدرسه و پیگیری تحصیلی فرزند خود، برپایی نمایشگاهی از دستاوردهای دانش آموزان و معلمان و دعوت از اولیاء برای بازدید را از شیوه های بهرهمندی از توانمندی های اولیاء در مدارس ذکر کرد.
وی معرفی خیرین و تجلیل از آنان در مدارس، دعوت از اولیاء برای بازدید از مدارس موفق،تشویق ب سمت مطالعه مجلات علمی - تربیتی، توجه معلمان به ظرفیت عظیم والدین در توجه به توانمندی های فردی فرزندان، تقویت مهارت های ارتباطی بین خانه و مدرسه را از دیگر روش های بهره مندی از توانمندی های اولیاء عنوان کرد.
مدیر آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج با اشاره به تقویت مهارت های آموزشی و پرورشی اولیاء در مدارس بر حضور همه جانبه اولیاء و مربیان در تصمیم گیری های آموزشیو اداره ی مدرسه، اطلاع رسانی دقیق نسبت به وضعیت تحصیلی و تربیتی دانش آموزان ، قدر دانی از فعالیت ها و همکاری اولیاء در مدارس، ایجاد فضای مناسب برای رشد و شکوفایی استعدادهای دانش آموزان،استفاده مناسب از توانایی های تخصصی و مهارتی اولیاء و کیفیت بخشی به امر آموزش و برگزاری مستمر جلسات مشترک اولیاء و مربیان در مدارس تاکید کرد.
رضا پیری از فرهنگیان شهرستان نظراباد که چندین سال مسوولیت انجمن اولیاء و مربیان اداره کل آموزش و پرورش استان البرز را برعهده داشته است به ایرنا گفت: جایگاه انجمن اولیاء و مربیان در فرایند آموزش و پرورش نیاز به تقویت در راستای ارتقاء سطح مشارکت والدین در امور مدارس دارد.
وی برای افزایش همراهی تخصصی اولیاء به 18 پیشنهاد اشاره کرد.
وی فراهم اوردن زمان کافی برای مشارکت اولیاء، بازنگری در قوانین و مقررات موجود در زمینه ارتباط اولیا با مدارس ، تبیین مزایای مشارکت اولیاء در امور مدرسه از طریق رسانه های گروهی، افزایش منابع و امکانات انجمن اولیاء و مربیان ، ایجاد حس مثبت همکاری در بین اولیاء ، اطلاع رسانی به اولیاء در آغاز سال تحصیلی در جهت مشارکت و ارتباط تنگاتنگ با مدرسه را در مدارس ضروری دانست.
پیری گفت: گسترش برنامه های رسمی آموزش والدین، اولویت بخشی به افزایش آگاهی کارکنان آموزشی در راستای ارتباط با اولیاء،فرصت دهی به والدین جوان جهت تجربه اندوزی موثر، تجهیز کتابخانه مدرسه به وسایل آموزشی - تربیتی ، ارتباط با معتمدین محل، برخورد بزرگوارانه اخلاقی - اسلامی با همه اولیاء و خوشرویی مدیر و کارکنان مدرسه را با اولیاء از جمله پیشنهادهای دیگر خود در زمینه افزایش همراهی تخصصی اولیاء در مدارس برشمرد.
23 الی 30 مهر ماه به نام هفته پیوند اولیاء و مربیان در نظام تعلیم و تربیت نامگذاری شده است.
2819/ 6155خبرنگار: مهین مالمیر** انتشار دهنده : محمد عزیزپور

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
ارسال یادداشت:
 
کد امنیتی
ارسال