۲۱ مهر ۱۳۹۵، ۲۲:۲۴
کد خبر: 82265112
T T
۰ نفر
جاش ارنست: ما به همكاري هاي روسيه در حل بحران سوريه اميد داشتيم

نيويورك-ايرنا-سخنگوي كاخ سفيد روسيه را به عدم پايبندي به تعهدات خود در قبال آتش بس 7 روزه سوريه متهم كرد و گفت كه همين مسئله موجب توقف همكاري هاي ميان دو كشور شده در حالي كه آمريكا به همكاري هاي سوريه در اين زمينه اميد داشته است.

به گزارش ايرنا ، جاش ارنست در كنفرانس خبري روز چهارشنبه درباره ديدار آينده سرگي لاوروف و جان كري در سوئيس و اين كه چه عاملي موجحب تغيير موضع امريكا و قطع همكاري ها با روسيه شد ،افزود كه ديدار سوئيس كه قرار است روز شانزدهم ماه جاري برگزار شود يك ديدار دو جانبه ميان وزراي خارجه دوكشور نخواهد بود بلكه دنباله ديداري است كه حدود دو هفته پيش برخي از نمايندگان كشور هاي عضو گروه بين المللي حمايت از سوريه با يكديگر داشته اند و لاوروف نيز در اين ديدارها حضور خواهد داشت.
سخنگوي اوباما مدعي شد كه آمريكا مدت ها است بر تلاش هاي چند جانبه براي كاهش خشونت در سوريه تاكيد داشته و اين تلاش ها را از طريق سازمان ملل و گروه بين المللي حمايت از سوريه دنبال كرده است.
ارنست افزود، كري در نظر دارد بعد از اين ديدار به يك كشور ديگر اروپايي برود و اين موضوع را با متحدين اروپايي خود نيز مورد بررسي قرار دهد.
وي اين سفر ها را نيز نمونه ديگري از تلاش هاي آمريكا در جهت حل بحران سوريه از طريق ديپلماسي دانست و بار ديگر تكرار كرد كه دليل قطع همكاري هاي ميان آمريكا و روسيه عدم پايبندي مسكو به تعهدات خود در قبال توافق آتش بس بوده است.
سخنگوي اوباما ادعا كرد، آمريكا از روسيه انتظار داشته است كه در چهارچوب اين توافق از نفوذ خود براي جلوگيري از خشونت هاي بيشتر عليه غير نظاميان سوري استفاده كند و آمريكا نيز در عوض براي مقابله با گروه هاي تندرو در سوريه با مسكو همكاري كند اما قصور و كوتاهي مسكو در اجراي تعهدات خود سبب شده است كه دو كشور به مرحله همكاري هاي مشترك در مبارزه با تندروها نرسند.
وي در نهايت با تاكيد بر اين كه واشنگتن به همكاري هاي مسكو در جهت حل اين بحران اميد زيادي داشته است، گفت گرچه آمريكا در حال حاضر در صدد انجام گفت و گو هاي دو جانبه با روسيه نيست اما همچنان به تلاش هاي ديپلماتيك خود براي پايان بخشيدن به بحران سوريه ادامه خواهد داد و طبيعي است كه روسيه نيز در اين تلاش ها حضور خواهد داشت.
شبك **اروپام-4-541 **1917 ** انتشار دهنده :سيد محمد باقر نوربخش

سرخط اخبار جهان