۲۱ مهر ۱۳۹۵، ۱۲:۳۳
کد خبر: 82264808
T T
۰ نفر
نماز اول وقت، پيام عاشورا / اهتمام عزاداران حسيني به نماز

شيراز- ايرنا- نماز ظهر عاشورا يكي از ماندگار ترين صحنه هاي حادثه عاشورا است كه برخي از كارشناسان معتقدند نماز امام حسين(ع) و ياران با وفايش در آن شرايط،يكي از پيام هاي مهم براي پيروان دين اسلام است.

نماز يكي از واجبات دين اسلام است كه همه ائمه اطهار از جمله پيامبر اسلام حضرت محمد(ص)، حضرت علي(ع) و امام حسين(ع) اهتمام ويژه اي در برپايي اين فريضه واجب الهي داشتند.
اقامه نماز توسط بزرگان دين همواره الگوي براي ياران آنها و پيروان دين اسلام و مكتب شيعه بوده كه تعابير بسيار زيادي در زمينه اقامه نماز در زندگي همه ائمه در احاديث و روايات وجود دارد.
امام حسين(ع) يكي از بزرگان دين اسلام است كه در برپايي نماز صحنه هاي شگفت انگيزي را خلق كرده كه امروز نيز درك چنين صحنه هايي از درك بسياري از مردم عاجر است.
يكي از آن صحنه ها، برپايي نماز در ظهر عاشورا در زير تيرباران جنگ نابرابر بود كه امام حسين(ع) و يارانشان در صحراي كربلا و در جنگ نابرابر با باطل، اقامه نماز اول وقت كردند و شگفتي همه را رقم زدند.
نماز اول وقت ظهر عاشوراي امام حسين(ع) بخش جدايي ناپذير حادثه عاشوراست كه اين مهم نيز بايد مانند ساير ابعاد حادثه عاشورا مد نظر همگان به ويژه عزاداران حسيني در هركجاي دنيا باشد.

** نماز در هر زمان و مكان، پيام امام حسين(ع)
قائم مقام ستاد اقامه نماز استان فارس به خبرنگار ايرنا گفت: يكي از مهمترين پيام هاي جريان عاشورا برپايي و اقامه نماز از سوي امام حسين(ع) در ظهر عاشورا و در شرايط جنگ بود كه امام حسين(ع) با اين حركت خود، به شيعيان و پيروان خود پيام داد كه در هرشرايطي نماز برپا كنند.
حجت ‌الاسلام علي سقاچي افزود: امام حسين(ع) درحالي كه خود، ياران و فرزندانشان تشنه بودند، از دشمن در خواست آب نكرد، ولي براي نماز و مناجات يك شب مهلت خواست و اين نشان از اهميت نماز در دين اسلام و ائمه اطهار است .
وي با بيان اينكه امام حسين(ع) براي دشمن، يارانشان و آيندگان درس نماز داد بيان كرد: رهروان امام حسين(ع) بايد از سيره اين امام همام براي زندگي فردي و اجتماعي الگو بگيرند كه اقامه نماز در هر زمان و شرايط يكي از پيام ها و درس هاي امام حسين(ع) به همگان است.
سقاچي ادامه داد: عدم آگاهي لازم از آثار و بركات نماز در زندگي فردي و اجتماعي، تامين سعادت دنيا و آخرت انسان و عدم معرفت نسبت به خداوند و حقيقت نماز باعث مي شود توجّه به نماز در فرد كم شود در حالي كه نماز آثار و بركات فراواني در زندگي همه افراد دارد.

** درس عاشورا، اهتمام عزاداران به نماز اول وقت
مدير ستاد اقامه نماز استان فارس نيز گفت: نماز اول يكي از شاخصه هاي اصلي قيام امام حسين(ع) و ياران باوفايشان است كه ما اهميت اقامه نماز را در زيارت نامه امام حسين(ع) مي خوانيم لذا كساني كه به اين امام همام اقتدا مي كنند بايد به اين مهم توجه ويژه داشته باشند.
سيد حسين ذوالانوار افزود: امام حسين(ع) در سرزمين كربلا با همه مشكلات نماز جماعت اقامه كرد در حالي كه مي توانست نماز را براي محفوظ ماندن در شرايط و زمان ديگري اقامه كند اما امام نماز را در مقابل دشمن برپا كرد و اين يكي از درس هاي عاشورا براي همه بود.
وي بيان كرد: برگزاري نماز اول وقت در روز عاشورا و ديگر ايام سال از اهميت بالايي برخوردار است كه اين مهم بايد در محافل عمومي به ويژه عزاداري ها و روضه ها، مساجد و تكايا نسبت به تبيين آن اقدام شود.
او با اشاره به اقامه نماز اول وقت از سوي عزاداران حسيني اظهارداشت: روحانيون، بزرگان، پيرغلامان و سخنرانان بايد با بيان پيام هاي عاشورا و امام حسين(ع) مردم و هيات هاي عزاداري را به اجراي صحيح اصول دين و راهروي در مسير امام حسين(ع) هدايت كنند و در اين زمينه فرهنگ سازي كنند.
ذوالانوار با بيان اينكه نمازكليد ورود به بهشت و نزديكي به خداوند است اضافه كرد: نماز از اركان اصلي دين اسلام است كه امسال نيز مانند سنوات گذشته نماز ظهر عاشورا در حرم مطهر شاهچراغ(ع) در شيراز و ساير امام زادگان واجب التعظيم در استان فارس برپا شد.

** اقامه نماز از اركان اصلي عاشورا
مدير كل اوقاف و امور خيريه استان فارس نيز گفت: اقامه نماز اول وقت يكي از پيام هاي مهم حادثه عاشوراست كه امام حسين(ع) با اقامه با صلابت نماز حتي در بدترين شرايط در جنگ روز عاشورا، براي پيروان خود به يادگار گذاشته است.
حجت الاسلام سيد عباس موسوي با بيان اينكه امام حسين(ع) و ياران باوفايشان درس عبادت و بندگي كامل را به بشريت آموختند افزود: امروز نيز پيروان امام حسين(ع) و اسلام بايد اهتمام ويژه اي به برپايي و اقامه نماز اول وقت داشته باشند و اين مهم را همچنان به نسل هاي آينده منتقل كنند.
وي بيان كرد: بر اساس احاديث و روايات برآورده شدن خواسته‌ها، برطرف شدن گرفتاري و ناراحتي، ورود به بهشت و دوري از جهنم، در امان بودن از بلاهاي آسماني، خشنودي خداوند، استجابت دعا و بالا رفتن اعمال، دوري شيطان و تلقين شهادتين از جمله آثار و فوايد و بركات خواندن نماز اول وقت شمرده شده است.
موسوي با اشاره به برگزاري برنامه هاي ويژه دهه اول محرم توسط اداره كل اوقاف و امور خيريه در سراسر استان اظهار داشت: امسال نماز ظهر عاشورا به ياد نماز امام حسين(ع) با حضور عزاداران، هيئات هاي مذهبي و مردم ولايت مدار فارس در 500 بقعه متبرك استان فارس اقامه شد.
وي اضافه كرد: در بقاع متبركه شهرستان شيراز از جمله حرم مطهر احمدبن موسي الكاظم(ع) ، سيدعلاءالدين حسين (ع)، علي بن حمزه (ع)، سيد محمد (ع) قصردشت،سيد تاج الدين غريب(ع) ، شاه داعي الي الله (ع) ، قدمگاه حضرت عباس (ع)، سيد محمد (ع) صغاد و نظرگاه خضر نبي (ع) نماز جماعت ظهر و عصر عاشورا به جماعت برگزار شد.
او ادامه داد: در شهرستان هاي استان نيز در امامزادگان حسن و حسين (ع) ني ريز، سيدعلاءالدين محمد(ع) ممسني ، احمد و جعفر (ع) آباده ، سيد حسين (ع) كازرون، سيد تاج الدين محمد (ع) قير و كارزين، امامزاده پيرمراد (ع) استهبان ، امامزاده حسين (ع) مرودشت ، سيد حسين (ع) فيروزآباد ، بقعه متبركه شيخ عبدالله انصاري گراش، ميرعلي بن الحسين (ع) لارستان، امامزاده حسين (ع) جهرم و امامزاده شاه سردار (ع) شهرستان خنج نماز با شكوه ظهر عاشورا اقامه شد .
موسوي عنوان داشت: آستان مقدس امامزادگان سيد شجاع الدين حسن مشهور به آقام شهيد در شهرستان فراشبند، شاهزاده قاسم(ع) فسا ، امامزاده فضل (ع) جهرم، امامزاده ابوالقاسم (ع) داراب و مير محمد مرتضي (ع) در بوانات پذيراي مردم براي برپايي نمازظهر عاشورا بود.
گزارشگر: فاطمه هاشمي نيك ** انتشاردهنده : غلامرضا مالك زاده
3002/ 1876

سرخط اخبار استان‌ها