۱۹ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82263489
T T
۰ نفر
سفیر جمهوری اسلامی: سران ایران و روسیه بر اجرای سریع راهگذر شمال-جنوب تاكید دارند

مسكو - ایرنا - مهدی سنایی سفیر جمهوری اسلامی در مسكو گفت: رئیسان جمهوری ایران و روسیه بر لزوم تحرك بخشی برای اجرای راهگذر شمال- جنوب به عنوان یك پروژه بزرگ بین المللی تاكید دارند.

به گزارش ایرنا، سنایی در نشست با مسئولان و دانشجویان دانشگاه دولتی داغستان روسیه در مخاچ قلعه پایتخت این جمهوری، گفت: روند رو به رشد و مثبت همكاری های تهران و مسكو بی سابقه و تفاهم های بسیار خوبی بین دو كشور شكل گرفته است و رئیسان جمهوری ایران و روسیه در حدود سه سال گذشته 9 بار با یكدیگر دیدار و مذاكره كرده اند.
بنا به اعلام روز دوشنبه بخش دیپلماسی رسانه ای سفارت جمهوری اسلامی در مسكو، سفیر ایران افزود: نتایج ملاقات (18مردادماه) سران دو كشور در باكو پایتخت جمهوری آذربایجان، لزوم شتاب بخشی به اجرای راهگذر شمال-جنوب و هر چه زودتر عملیاتی شدن آن است.
راهگذر شمال-جنوب مسیر اصلی تكمیل گذرگاه ترانزیتی 7200 كیلومتری هلسینكی در فنلاند و بمبئی هندوستان است كه ارتباط ترانزیتی شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان به كشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می كند.
افزون بر مسیر اصلی، شاخه های انشعابی این گذرگاه بین قاره ای به طول هزاران كیلومتر ده ها كشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند خواهد داد و یكی از اقتصادی ترین مسیرهای جاده ای بین المللی می شود.
سنایی در ادامه سخنان خود با اعلام اینكه یكی دیگر از عرصه های مهم توافق بین ایران و روسیه برای افزایش همكاری ها، قرارداد امضا شده گشایش گذرگاه سبز گمركی است، به وجود برنامه كاهش تعرفه صادراتی برخی اقلام از جمله تولیدات كشاورزی و آبزی اشاره كرد.
وی همچنین با برشمردن موقعیت وِیژه جمهوری داغستان در كرانه شمال غربی دریای خزر به عنون یكی از مناطق پیوند دهنده اقتصادی ایران و روسیه با مزیت های فراوان، اظهار كرد: 30 درصد تجارت دو كشور از طریق بندر استراخان در استان استراخان روسیه انجام می گیرد كه پیشنهاد می شود نقش بندر مخاچ قلعه نیز در این زمینه افزایش یابد.
سفیر ایران ادامه داد: داغستان اهمیت زیادی برای همكاری های مشترك با ایران دارد، افزون بر كم بودن فاصله، اشتراك های قومی، فرهنگی و تاریخی نیز هست، همچنین دروازه واردات و صادرات كالاهای دو كشور به شمار می رود و بندر نورو سیسك در این جمهوری نیز نقش مهمی در این زمینه دارد.
ضرورت افزایش روابط داغستان با استان های ایران به وِیژه شمالی، ارتقای همكاری های دانشگاهی، تبادل استاد و دانشجو نیز از دیگر پیشنهادهای سفیر جمهوری اسلامی در این نشست بود كه مورد استقبال طرف مقابل قرار گرفت.
سفیر ایران همچنین به برنامه سفر پیش روی هیات استانداری اردبیل متشكل از 20 نفر از بازرگانان این استان به جمهوری داغستان و آمادگی بازرگانان استان مازندران برای برقراری روابط با همتایان داغستانی خبر داد.
سنایی در این نشست كه همزمان با 85 ساله شدن تاسیس دانشگاه دولتی داغستان برگزار شد، اظهار كرد: با توجه به فرصت های بسیار كنونی باید روابط فرهنگی و بین دانشگاهی هر چه بیشتر افزایش یابد.
وی در ادامه با اشاره فعالیت رو به افزایش اتحادیه رئیسان دانشگاههای دو كشور، گفت كه نخستین جلسه این اتحادیه سال گذشته با حضور مسئولان 12 دانشگاه ایران در روسیه برگزار شد و براساس برنامه ریزی انجام شده نیز تهران در ماه جاری میلادی میزبان نشست دوم خواهد بود.
سفیر ایران همچنین دستاوردهای تشكیل نشست های كمیته همكاری فناوری دو كشور را برای توسعه مناسبات در این بخش بسیار مهم خواند.
محمد حسن اف رئیس دانشگاه دولتی داغستان نیز با ارزشمند خواندن راه اندازی گروه زبان فارسی در این دانشگاه و همچنین اهدای كتاب، پایه گذاری مركز مطالعات روابط این جمهوری و ایران و كنفرانس های متعدد علمی و فرهنگی در زمان مسئولیت سنایی به عنوان رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی در روسیه، تداوم این همكاری ها و افزایش آن را خواستار شد.
سفیر ایران در بخش پرسش و پاسخ با دانشجویان در باره اوضاع سوریه گفت: دولت منتخب سوری ها در حال انجام وظیفه و دفاع از كشور در مقابل نیروهایی است كه از سوی دیگر كشورها سازمان یافته اند.
وی همچنین با تاكید بر اینكه مهم ترین اصل خواسته مردم و نه تحمیل نظرات بازیگران خارجی است، اظهار كرد: برنامه های غرب و ناتو در منطقه، نتایج خوبی از جمله برای عراق و افغانستان نداشت و سبب بر هم خوردن ثبات شد. اكنون باید اطمینان داشته باشیم كه اگر لیبی دیگری در سوریه شكل می گرفت، فضای بی ثباتی به آسیای میانه هم می رسید.
سنایی با طرح این پرسش كه چه كسی یا كسانی به تروریست ها پول می دهند؟، تاكید كرد: ثباتی كه روسیه و ایران دارند باید در برابر خطر تهدیدها مورد حفاظت و مراقبت قرار گیرد.
سفیر ایران در پایان نیز در پاسخ به پرسش یكی از دانشجویان درباره افق همكاری های دانشگاهی نیز گفت كه چشم انداز خوبی در این بخش وجود دارد و آماده تبادل اساتید دانشگاهها هستیم و پیشنهاد می كنیم تفاهمنامه ای در این زمینه با یك دانشگاه ایرانی امضا شود.
اروپام ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا

سرخط اخبار جهان