۱۲ مهر ۱۳۹۵، ۱۷:۱۵
کد خبر: 82254663
T T
۰ نفر
بانك مسكن می تواند آثار روانی بازار را كنترل و از حباب قیمت ها جلوگیری كند

تهران - ایرنا - مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت : بانك مسكن به‌ عنوان بانك توسعه‌ای می‌تواند آثار روانی بازار مسكن را در ایران كنترل و از حباب قیمت ها در كشور جلوگیری كند.

به گزارش ایرنا، حسین عبده تبریزی روز دوشنبه در شانزدهمین همایش سیاست های توسعه مسكن در ایران، افزود: بیش از 73 درصد مالكیت بانك های توسعه ای در كشورهای مختلف جهان به دولت ها اختصاص دارد و این بانك ها در ایجاد شفافیت در بازار مسكن و عدالت اجتماعی نقش مهمی را ایفا می كنند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی یادآورشد: دریافت بودجه از دولت، استفاده از سود سهام، اخذ پس انداز و سپرده های مردم و دریافت خطوط اعتباری داخلی و خارجی از مشخصات بانك های توسعه ای است كه بانك مسكن نیز می تواند از این شاخص ها استفاده كند.
عبده تبریزی تخصیص از محل منابع ذخیره ای دولت و انتشار اوراق بهادار و توسعه بازار رهنی را از دیگر فعالیت بانك های توسعه ای دانست و گفت: بانك مزبور ا به منظور تنوع بخشی به بازار رهنی تاكنون سه هزار میلیارد ریال اوراق رهنی منتشر كرده است.
وی گفت: بدون شك فعالیت های توسعه ای بانك یاد شده در حوزه ساختمان سازی كشور سبب رونق این بازار می شود و ورود بانك مسكن به حوزه بیمه ای و ارائه خدمات بیمه ای با الزام كردن بیمه مسكن، ضریب نفوذ بیمه را در كشور ارتقا می بخشد.
مشاور وزیر راه وشهرسازی گفت: بانك یاد شده برای برون رفت از ركود مسكن در كشور می تواند با افزایش نقد شوندگی و تبدیل آن به اوراق بهادار در معامله پذیرشدن مجدد دارایی های مالی و تشكل صندوق اجاره واحدهای خالی در سطح كشور نقش مهمی را ایفا كند.
وی گفت: مسكن یك كالای وارداتی و صادراتی نیست و تبدیل آن به یك كالای معامله پذیر سبب شفافیت قیمت در بازار شده و كارآمدی این بازار را ارتقا می بخشد، تا زمینه برای تولید مسكن ارزانقیمت برای اقشار كم درآمد در كشور فراهم شود.
عبده‌تبریزی افزود: بانك مسكن می‌تواند منابع خود را از سرمایه‌های مردم، سهام شركت‌ها، بودجه دولت و یا از محل اوراق مشاركت تأمین و از خرده‌ فروشی به عمده‌ فروشی مسكن حركت كند.
به گفته وی بانك مسكن می‌تواند با لنگرهای مثبتی در بازار آثار روانی بازار مسكن را در كشور همواره كنترل كند.
مشاور وزیر راه و شهرسازی در پایان اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی و بانك مسكن همواره می‌توانند با رصد قیمت مسكن آن را در اختیار مردم قرار دهند تا مردم با شفافیت قیمت ها، مسكن مورد نیاز خود را معامله كنند.
به گزارش ایرنا شانزدهمین همایش سیاست های توسعه مسكن در ایران امروز( دوشنبه ) در دانشكده اقتصاد دانشگاه تهران برپا شده و فردا نیز به كار خود ادامه می دهد .
معماری مسكن در ایران، سیاست های زمین، مالیات های بخش مسكن، واسطه گری در بازار مسكن و ساماندهی بافت های ناكارآمد شهری و مزیت های ایجاد بانك های توسعه ای مسكن توسط اساتید، متخصصان و كارشناسان حوزه مسكن مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.
اقتصام**1108** 1559 ** خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشار دهنده: حسین عضدی فسا
۰ نفر