صرفه جویی 17میلیارد دلاری در هزینه سوخت با جایگزین كردن حمل ونقل ریلی به جای زمینی

تهران- ایرنا- مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: در صورت حمل همه بار كشور از طریق راه‌آهن، می‌توان به ‌جای مصرف 20 میلیارد دلار سوخت در بخش جاده‌ای، فقط با صرف سه میلیارد دلار سوخت نسبت به جابه جایی این بار با شبكه ریلی اقدام كرد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محسن پورسید آقایی با اشاره به میزان صرفه‌جویی حمل‌ و نقل ریلی در مصرف سوخت، افزود: راه‌آهن یك ‌هفتم جاده سوخت مصرف می‌كند؛ اگر جهت گیری بار كشور به سمت راه‌آهن باشد، حمل ‌و نقل ریلی می‌تواند به ‌جای مصرف 20 میلیارد دلار سوخت در بخش جاده‌ای با هزینه سه میلیارد دلاری، این بار را جابجا كند.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: راه آهن یك چاه نفت بزرگی است كه هر قدر در آن سرمایه ‌گذاری انجام شود به همان اندازه صرفه‌جویی سوخت خواهد داشت تا جایی كه می‌توان شاهد صرفه‌جویی 20 میلیارد دلاری در مصرف سوخت شد.
وی با بیان اینكه طبق برنامه ششم توسعه حجم بار راه‌آهن باید به سه برابر افزایش یابد، گفت: از طرفی توسعه حمل‌ و نقل حومه‌ای به ‌منظور افزایش چشمگیر جابجایی مسافر در حومه كلانشهرها، ساخت خطوط سریع‌السیر قطار در مسیر تهران - اصفهان با سرعت 250 كیلومتر در سه سال و برقی شدن مسیر تهران- مشهد و افزایش سرعت قطارها در این مسیر به 200 كیلومتر در ساعت، از دیگر برنامه های شركت راه آهن در توسعه حمل و نقل ریلی است.
پورسید آقایی به سهم راه آهن در جابجایی بار و مسافر در كشور اشاره كرد و افزود: سهم كنونی حمل بار توسط راه‌آهن پایین است و در دو سال اخیر این سهم از 10.5 درصد به 11.8 درصد رسیده است؛ همچنین در بخش حمل‌ و نقل مسافر نیز این سهم نزدیك به 6 درصد است.
مدیرعامل راه‌آهن به میزان سرمایه‌ گذاری مورد نیاز در ناوگان حمل‌ و نقل ریلی نیز اشاره كرد و گفت: برای رسیدن به جایگاه مورد نظر، به سرمایه‌گذاری 200 هزار میلیارد ریالی از سوی بخش خصوصی نیاز است؛ با كمك‌های مجلس در نظر داریم مشوق‌هایی برای جذب سرمایه بخش خصوصی ایجاد كنیم، زیرا در شرایط كنونی بخش خصوصی حاضر به سرمایه‌ گذاری در بخش ریلی نیست.
پورسیدآقایی یادآورشد: بازگشت مابه‌التفاوت سوخت، معافیت مالیاتی، مشاركت دولت در سرمایه‌ گذاری‌های بخش خصوصی و ارائه وام با نرخ بهره پایین به سرمایه گذاران، از جمله این مشوق‌هاست.
به گزارش ایرنا، اكنون رشد حمل و نقل ریل كشور به بیش از هشت درصد رسیده و برای تحقق رشد 17 درصدی حمل و نقل ریلی تا سال 99، این بخش نیازمند 350 هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری است.
اقتصام**1108** 2023** خبرنگار: ایرج منصوری ** انتشاردهنده: لطیف نكوئی
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد