۱۰ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷
کد خبر: 82250721
T T
۰ نفر
ارتباط با كارشناسان مشاوره مرجع كتابخانه ملي از طريق تلگرام

تهران- ايرنا- با راه اندازي نرم افزار تلگرام كتابخانه ملي، از اين پس اعضا مي توانند با كتابداران مرجع ارتباط برقرار كرده و سوالات خود را از اين طريق مطرح كنند.

مدير كل اطلاع رساني سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگي ايرنا اظهار كرد: به منظور ارائه خدمات مرجع به اعضا و پژوهشگران، علاوه بر خدمات مرجع حضوري و مرجع مجازي از طريق ايميل و چت آنلاين، امكان تعامل كاربران با همكاران مرجع از طريق محيط تلگرام فراهم شد.
رضا شهرابي افزود: از اين پس همه افراد براي تماس با كتابداران مرجع كتابخانه ملي و طرح پرسش هاي تخصصي خود مي توانند از طريق نرم افزار تلگرام با شناسه @Asklibrarian تماس گرفته و سوالات خود را مطرح كنند.
وي ادامه داد: اين دسترسي علاوه بر كانال تلگرام اداره كل اطلاع رساني به آدرس https://telegram.me/etelaresaniiran خدماتي را به اعضا و كاربران كتابخانه ملي ارائه مي كند، بنابراين كتابداران مرجع در اولين فرصت پاسخ كابران را آماده و براي آنها ارسال خواهند كرد.
مدير كل اطلاع رساني سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران توضيح داد: بخش مرجع در هر كتابخانه از مهمترين بخش هاي آن است زيرا در آن منابع مرجع نگهداري مي شوند، منابع مرجع منابعي شامل اطلاعات كلي و عام در موضوعات مختلف هستند كه از انواع آن مي توان به فرهنگ ها، دانشنامه ها، منابع جغرافيايي، سالنامه ها و سالنماها و دستنامه ها اشاره كرد.
وي اضافه كرد: كارشناسان مسلط و آگاه بر منابع تالارها در هر تالار مرجع كتابخانه ملي(تالارهاي چهارگانه منابع تخصصي) وجود دارند تا به سوالات اعضاي كتابخانه به صورت حضوري پاسخ دهند.
به گفته شهرابي، علاوه بر حضور كارشناسان مرجع، از سال 1390 ميز مرجع مجازي كتابخانه ملي هم راه اندازي شده كه اين ميز در واقع نوعي خدمات مرجع الكترونيكي را شامل مي شود تا اعضا بتوانند بدون حضور در محل كتابخانه و از طريق ايميل يا چت آنلاين با كارشناسان اين بخش درتماس بوده و ليست منابع مورد نياز را براي تحقيق و يا مقالات منتشر شده در حوزه هاي موضوعي دريافت كنند.
وي با بيان اينكه آدرس صفحه مرجع مجازي در اينترنت http://www.nlai.ir/Default.aspx?tabid=2714 است، گزارشي از تعداد مراجعان به تالارهاي مرجع كتابخانه ملي ارائه كرد.
مدير كل اطلاع رساني سازمان اسناد و كتابخانه ملي گفت: كارشناسان تالارهاي مرجع در پنج ماه نخست سال 1395به چهار هزار و 804 سوال مراجعه كنندگان پاسخ داده اند كه از اين تعداد موضوع 368 سوال پژوهشي بوده است.
وي ادامه داد: همكاران بخش مرجع مجازي در همين مدت در مجموع 810 سوال را پاسخ داده اند كه 375 سوال به صورت پست الكترونيكي، 183سوال به صورت چت و 252 سوال به صورت پيامك بوده است.
فراهنگ**1880**1027**خبرنگار: پروين اروجي**انتشار دهنده:محمدجواد دهقاني
۰ نفر

سرخط اخبار فرهنگ