۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۰۷
کد خبر: 82242463
T T
۰ نفر
حريم اثر تاريخي يخدان رحيم آباد بيرجند به تصويب رسيد

بيرجند- ايرنا- مسئول حرائم اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان جنوبي گفت: در جلسه كميته بررسي تعيين حريم آثار تاريخي كه در تهران برگزار شد، حريم اثر تاريخي يخدان رحيم آباد بيرجند به تصويب رسيد.

به گزارش روز يكشنبه روابط عمومي اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خراسان جنوبي، پريسا جمشيدي افزود: يخدان رحيم آباد يكي از بزرگترين يخدانهاي طبيعي شهرستان بيرجند است و مانند ديگر يخدان ها از بخش هاي مختلفي تشكيل شده است.
به گفته وي ديوار سايه انداز، محوطه يخ بند، مخزن جمع آوري يخ و گنبدي كه بر بالاي آن ساخته شده است، ورودي به فضاي يخدان و اتاق نگهبان يخدان از بخش هاي مختلف اين اثر تاريخي است.
وي افزود: آب مورد نياز اين يخدان از رشته كوه باقران بيرجند تامين مي شده كه بوسيله يك رشته جوي با تنبوشه هاي سفالي به محل يخ بند هدايت مي شده است وتاريخچه بنا بر اساس شواهد معماري آن به اواخر دوره قاجاريه مي رسد.
مسئول حرائم اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان گفت: بناهاي تاريخي از جنبه هاي مختلف داراي حريم هايي هستند كه جهت مراقبت و نگهداري بهتر از بناها لازم است به اين حريم ها توجه شود .
جمشيدي ادامه داد: هر بنايي با بافت شهري و طبيعي خود كاملا انس گرفته و با آن همسو و هماهنگ است.
وي بيان كرد: اما در سال هاي گذشته كه شهرها رشد و گسترش يافتند، به سرعت بناهاي متنوعي در شهرها ساخته شد و در اثر اين تحولات چهره شهر ها دگرگون و به نوعي باعث جدا شدن بناها از بافت شهري خود شد.
جمشيدي اظهار كرد كه به همين دليل حريم هايي براي بناهاي ارزشمند تاريخي تعريف شد تا اين بناها كماكان بتوانند به حيات خود ادامه دهند و بدين منظور جلسه كميته بررسي تعيين حريم آثار تاريخي در تهران برگزار و حريم يخدان رحيم آباد مصوب شد.
وي يادآور شد: حريم محدوده اي است كه بر اساس ضوابط قانوني براي حفظ اثر تاريخي يا طبيعي تعيين مي شود و باعث حفظ اثر و يكپارچگي آن مي شود.
مجموع آثار تاريخي، فرهنگي و معنوي شناسايي شده خراسان جنوبي سه هزار و 200اثر است كه از اين تعداد تاكنون حدود 800اثر در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد .
تاكنون باغ اكبريه بيرجند، مجموعه قنات بلده فردوس و بيابان لوت در فهرست آثار جهاني ثبت شده است.
*2047**خبرنگار و دبير- عباسقلي اشكورجيري*

سرخط اخبار استان‌ها