۴ مهر ۱۳۹۵، ۱۰:۵۲
کد خبر: 82242437
T T
۰ نفر
صادرات سه میلیون و 750 هزار بشكه میعانات گازی از پایانه سیراف بوشهر

بوشهر- ایرنا- معاون پایانه میعانات گازی شركت پالایش گاز فجرجم در بندر سیراف استان بوشهر گفت: در 6 ماه نخست سال جاری سه میلیون و 750 هزار بشكه میعانات گازی از این پایانه به خارج از كشور صادر شد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی شركت پالایش گازفجرجم روزیكشنبه به نقل از جمشید خواجه زاده اعلام كرد: پس از لغو تحریم ها صادرات میعانات گازی از این شركت و پایانه سیراف رشد قابل توجهی داشته ، طوری كه 95 درصد محموله های بارگیری شده در این پایانه، صادراتی بوده است.
وی اضافه كرد: این میزان صادرات درقالب 15 محموله كشتی با رعایت همه الزام های زیست محیطی، صدور اسناد مربوطه و نظارت دستگاههای مسئول بر صادرات مواد نفتی انجام گرفته است.
معاون پایانه میعانات گازی شركت پالایش گازفجرجم در بندر سیراف ادامه داد: میعانات گازی تولیدی پالایشگاه فجرجم از طریق 2 خط لوله ٥٦ كیلومتری به بندر سیراف منتقل و از طریق كشتی های 40 هزار تنی بارگیری می شود.
وی با بیان این كه چهار مخزن ٤٠ هزار مترمكعبی میعانات گازی (معادل یك میلیون بشكه) در بندر سیراف وجود دارد، ادامه داد: كشتی ها از طریق گوی شناوری كه در فاصله چند كیلومتری ساحل مستقر است، اقدام به بارگیری میعانات می كنند.
خواجه زاده بیان كرد: سالانه حدود ٥٠ محموله میعانات گازی از طریق گوی شناور بندر سیراف بارگیری و بیشتر میعانات گازی به كشورهای آسیایی از جمله ژاپن، امارات و كره جنوبی صادر می شود.
هم اكنون شركت پالایش گازفجرجم به عنوان دومین تولید كننده بزرگ گازی ایران شناخته می شود و 15 درصد گاز مصرفی كشور را تامین می كند.
تولیدات این پالایشگاه گاز، ال پی جی و میعانات گازی است كه در سال گذشته با تولید 26 میلیارد مترمكعب گاز 11،6درصد سهم تولید كل و معادل 8،2 درصد سهم در سبد انرژی كشور است.
پالایشگاه گاز فجر جم در ابتدا برای تصفیه گاز طبیعی در دو فاز با ظرفیت روزانه 85 میلیون مترمكعب طراحی شده بود كه پس از اصلاحات و انتقال گاز پارس جنوبی ظرفیت پالایشگاه اكنون به بیش از 125 میلیون متر مكعب در روز رسیده است.
خوراك اولیه این پالایشگاه ابتدا از مخازن نار و كنگان تامین می شد كه با برداشت بیش از 500 میلیارد متر مكعب گاز از این دو حوزه با كاهش افت فشار روبه رو شد اما از سال 89 با انتقال گاز از فازهای 6، 7 و 8 پارس جنوبی این كمبود جبران شده است.
پالایشگاه گاز فجر در شهرستان جم در فاصله 265 كیلومتری جنوب شرقی بوشهر واقع است.
6043/6045** خبرنگار: خدانظر خواجه* انتشار دهنده: اكبر اقبال مجرد
۰ نفر

سرخط اخبار اقتصاد