۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۳۴
کد خبر: 82241535
T T
۰ نفر
پیروزی قاطع جرمی كوربین در انتخابات رهبری حزب كارگر انگلیس

لندن - ایرنا - جرمی كوربین از سیاستمداران 'سوسیالیست و چپ‌گرا ' و مخالف ریاضت اقتصادی حزب كارگر روز شنبه به رغم تمامی كارشكنی ها و مخالفت ها بار دیگر به رهبری این حزب برگزیده شد.

به گزارش ایرنا، جرمی كوربین 67 ساله در جریان انتخابات رهبری حزب كارگر كه همراه با فراز و نشیب بود، توانست با كسب 61.8 درصد از كل آرا به یك پیروزی قاطع دیگر دست یابد.
نتیجه انتخابات رهبری حزب كارگر درجریان اجلاس سرتاسری این حزب كه امروز ( شنبه ) در شهر لیورپول گشایش یافت، اعلام شد.
افراد واجد شرایط شامل اعضای حزب كارگر و حامیان آن و نیز اعضای اتحادیه های كارگر كه شمار آنها به بیش از 640 هزار نفر می رسید، تا 21 سپتامبر ( 31 شهریورماه) فرصت داشتند كه از بین دو نامزد یعنی جرمی كوربین و 'اون اسمیت ' یك نفر را انتخاب كنند.
براساس نتایج اعلام شده، در انتخابات رهبری حزب كارگر در كل 506 هزار و 438 نفر از افراد واجد شرایط شركت كرده بودند كه جرمی كوربین 313 هزار و 209 رای ( 61.8 درصد از آرا) و 'اون اسمیت' 193 هزار و 229 رای ( 38.2 درصد از آرا) را بدست آوردند.
جرمی كوربین در انتخابات رهبری حزب كارگر در سپتامبر سال گذشته میلادی توانسته بود، 59.9 درصد از آرا را كسب كند.
وی در سخنانی بعد از اعلام پیروزی اش در انتخابات رهبری حزب كارگر، با افتخار آمیز توصیف كردن این پیروزی كه برای دو سال پیاپی صورت گرفت، از رقیبش 'اون اسمیت ' به دلیل رقابت سازنده اش در جریان این انتخابات تشكر كرد و خواستار اتحاد و همبستگی میان اعضای این حزب بحران زده شد.
كوربین گفت: در حال حاضر بایستی تمركز حزب كارگر بر روی شكست حزب محافظه كار كه هم اینك هدایت آن را 'ترزا می ' برعهده دارد، متمركز شود.
رهبر حزب كارگر همچنین ضمن اشاره به برنامه هایش از جمله مقابله با هرگونه سوء استفاده جنسی در داخل این حزب، گفت كه بعد از این نشست به صورت یكپارچه علیه طرح دولت 'ترزای می ' برای گسترش مدارس گزینشی غیرانتفاعی موسوم به 'گرامار' در خیابان ها تظاهرات خواهیم كرد.
انتخابات پیش از موعد رهبری حزب كارگر، به دنبال استعفای اكثر اعضای كابینه در سایه و رأی عدم اعتماد اكثر نمایندگان پارلمانی این حزب به جرمی كوربین صورت گرفت.
كوربین از سوی نمایندگان پارلمانی شورشی حزب كارگر متهم به ناتوانی درارتباط گیری با رأی دهندگان در همه پرسی 23 ژوئن و درنتیجه نداشتن بخت پیروزی در انتخابات سراسر 2020 میلادی شده بود.
وی همچنین از سوی آنها متهم شده بود كه نتوانسته است نقش مؤثری در همه پرسی 23 ژوئن ( سوم تیرماه ) كه منجر به برگزیت شد، ایفا كند.
جرمی كوربین اگرچه این ادعاها را رد كرده اما برای فرونشاندن كامل موج مخالفت های درون حزبی نیازمند یك پیروزی قاطع در این انتخابات رهبری بود كه هم اینك آن را بدست آورد.
به گفته تحلیل گران، كسب این پیروزی قاطع كه در واقع حمایت از برنامه ها و سیاست های جرمی كوربین شمرده می شود، هم اینك منتقدین او را با 'سئوالات جدی ' مواجه كرده است.
هر چند هواداران جرمی كوربین منتقدان او را متهم كرده اند كه از ابتدای رهبری‌اش با ایده‌های سوسیالیستی اش مخالف بوده‌اند و نتایج همه‌پرسی بهانه‌ای برای 'كودتا علیه كوربین' بود.
كوربین از زمان پیروزی اش در سپتامبر سال گذشته تاكنون علاوه بر تبلیغات مسموم جناح محافظه كار و رسانه های آنها به ویژه دیلی میل و دیلی تلگراف، از سوی هم حزبی هایش به بهانه های مختلف تحت فشار بوده است.
اگرچه جرمی كوربین در سخنان روز شنبه اش در لیورپول گفت: او و مخالفانش بخشی از خانواده حزب كارگر شمرده می شوند و نیاز هست همه انرژی خودشان را بر روی شكست حزب محافظه كار متمركز كنند.
وی با بیان اینكه ، میزان اشتراكات اعضای حزب كارگر بیش از موارد مورد اختلاف است، گفت: اجازه بدهید كه از امروز تمامی مسایل گذشته را پاك كنیم و تمام تلاش خود را برای حزب معطوف داریم.
حزب كارگر انگلیس كه 27 فوریه سال 1900 میلادی( 160 سال پیش) پایه گذاری شده است در حال حاضر دومین حزب بزرگ انگلیس و اصلی ترین حزب مخالف در مقابل دولت محافظه كار 'ترزا می ' شمرده می شود.
این حزب هم اكنون از 650 كرسی مجلس عوام، دارای 230 كرسی، از 798 كرسی مجلس اعیان دارای 209 كرسی و از 73 كرسی انگلیس در پارلمان اروپا، دارای 20 كرسی است .
حزب كارگر كه دارای نفوذ زیادی در تشكیلات محلی ( شوراها) در انگلیس داراست، توانسته است از 17 شهردار انتخابی در كل بریتانیا 13 شهرداری را در اختیار داشته باشد كه شهرداری شهر لندن از آن جمله است.
جرمی كوربین از ژوئن سال 1983 تاكنون نماینده منطقه ایزلینگتون نورث در مجلس عوام انگلیس است.
اروپام**4**1552

سرخط اخبار جهان