۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82241473
T T
۰ نفر

اختلاف هند و پاكستان به رودخانه سند كشیده شد

۳ مهر ۱۳۹۵، ۱۴:۱۰
کد خبر: 82241473
اختلاف هند و پاكستان به رودخانه سند كشیده شد

دهلی نو-ایرنا- اختلاف هند و پاكستان كه از چند ماه گذشته به علت خشونت های كشمیر و حمله شبه نظامیان به پایگاه ارتش در شمال هند افزایش یافت ،در روزهای اخیر به تقسیم آب رودخانه سند كشیده شده است .

به گزارش ایرنا،شماری از كارشناسان و مقامات هندی می گویند ، دهلی نو می تواند با استفاده بیشتر از آب رودخانه سند به پاكستان كه به شدت نیاز به آب این رودخانه دارد، فشار وارد كند.
سند (ایندوس) كه از فلات تبت سرچشمه گرفته و پس از عبور از جامو و كشمیر ،گلگیت و بلتستان ،بخش میانی پاكستان را پیموده و در نزدیكی بندر كراچی به دریای عرب می ریزد.
پاكستان با 240 میلمتر بارندگی از خشك ترین كشورهای جهان است كه با چالش های بزرگی در تامین آب كافی برای مزارع و صنعت مواجه است .
چرخه سند كه از ذوب برف های رشته كوه هیمالیا تشكیل می شود شامل رودخانه ایندوس ،هلوم ،چناب ،كابل و روخانه های راوی ، سوتلج و بیز است .
72 درصد از جمعیت پاكستان در بستر سند زندگی می كنند.
كارشناسان هندی می گویند دهلی نو می تواند با استفاده بیشتر از آب و یا لغو دیدارهای كمیته آب سند به همسایه غربی خود فشار وارد كند.
'اوتم سینها' كارشناس مسائل سیاسی در دانشگاه مطالعات دفاعی هند ، لغو معاهده ایندوس را عملی و مطلوب ندانست واظهار كرد گزینه عملی در چارچوب توافق استفاده بیشتر از آب رودخانه های غربی است .
وی اظهار كرد استفاده بیشتر از آب رودخانه براساس بندهای توافقنامه سند است و پاكستان نمی تواند دراین خصوص به هند فشار وارد كند.
'هیمانشو تاكار' كارشناس رودخانه ها و محیط زیست هند با تایید این گزینه گفت: هند هیچگاه از حق خود بر اساس این توافق نامه استفاده نكرده است .
وی افزود:هند باید بر ساختن مخازن ذخیره آب و استفاده بیشتر از آب رودخانه سند متمركز شود.
به گفته وی ، لغو توافقنامه سند كمكی به هند نمی كند، بلكه اعتبار بین الملللی این كشور كه دارای توافقنامه های مشترك آب با كشورهای همسایه خود مانند نپال ، بوتان ، بنگلادش و چین است زیر سئوال می برد.
هند و پاكستان در سال 1960 در خصوص روخانه سند توافقنامه امضا كردند.
براساس این توافقنامه هند می تواند از آب رودخانه ها استفاده كند در حالی كه این كشور تاكنون اجازه داده است كه آب رودخانه های غربی( اینداس، جلوم و چناب) به پاكستان برسد.
هند و پاكستان در سال 2010 با یكدیگر بر سر توافقنامه سند اختلاف پیدا كردند. پاكستان در خصوص پروژه 330 مگاواتی برق هند در 'كیشن گنگا' به سازمان های جهانی حل اختلاف شكایت كرد و در سال 2011 هند مجبور به متوقف كردن این پروژه شد اما در سال 2013 هند تحت شرایط سخت مجوز ادامه پروژه را دریافت كرد.
آساق*267* انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد

سرخط اخبار جهان