۱۶ شهریور ۱۳۹۵، ۲۳:۵۰
کد خبر: 82220740
T T
۰ نفر
حجاج كويتي با دستبند الكترونيكي در مناسك حج/امتناع عربستان از صدور رواديد براي اعراب بدون تابعيت

تهران - ايرنا - كويت مطابق سهميه سالانه خود بيش از 6 هزار حاجي به سرزمين وحي اعزام مي كند و اين مساله همواره با چالش هايي روبرو بوده است كه از جمله آن مي توان به ممانعت مقامات عربستاني در صدور رواديد براي اعراب بدون تابعيت اشاره كرد.

به گزارش ايرنا، نخستين كاروان حجاج كويتي بامداد روز جمعه 12 شهريور عازم بيت الله الحرام شدند و عمليات انتقال حجاج تا روز 17 شهريور ادامه دارد.
دولت كويت به منظور تسهيل عمليات انتقال حجاج از طريق زميني و هوايي كميته اي متشكل از نمايندگان وزارت خانه هاي كشور، اوقاف، بهداشت و درمان و مديران كاروان هاي حج تشكيل داده است.
وزارت اوقاف كويت از افزايش بي رويه هزينه حج سال جاري و گران كردن آن توسط كاروان هاي اين كشور خبر داد.
معاونت امور حج وزارت اوقاف كويت در گفت و گو با رسانه هاي محلي اعلام كرد هزينه هر حاجي براي مناسك حج در سال جاري به سه هزار دينار(بيش از 33 ميليون تومان) رسيده كه در طول 20 سال گذشته بي سابقه است.
اين مقام مسئول وزارت اوقاف همچنين ابراز اميدواري كرد با پايان عمليات توسعه حرمين شريفين در مكه و مدينه سهميه حجاج كويت افزايش يابد و از 6800 نفر كنوني به 13 هزار نفر برسد.
به نوشته روزنامه القبس قرار است «فريد العمادي» قائم مقام وزارت اوقاف كويت در سفري به رياض با وزير حج عربستان در مورد درخواست افزايش سهميه حجاج كويتي مذاكره كند تا بلافاصله پس از كسب موافقت نسبت به ثبت نام 600 حاجي كويتي به قيمت هر نفر 800 تا 950 دينار ( 8 تا 10 ميليون تومان) در قالب كاروان هاي كم هزينه اقدام گردد.
كويت بر اساس سهميه كنوني خود مي تواند سالانه 6800 حاجي را جهت انجام اين فريضه الهي راهي سرزمين وحي كند و به دليل وجود ظرفيت و گنجايش پذيرش تعداد بيشتري از حجاج، مذاكراتي را با عربستان آغاز كرده است.
مديران كاروان هاي حج در كويت هشدار داده اند به دليل افزايش قابل توجه قيمت اعزام به حج در سال جاري تعداد متقاضيان كاهش يافته است.
بر اساس تصميماتي كه اتخاذ شده، كاروان هاي حج كويت هر ساله از راه زميني و هوايي حجاج را اعزام مي كنند و هزينه دريافتي در سطوح مختلف خدماتي از ٦ هزار تا 10 هزار دلار تعيين شده است.
روزنامه السياسه در مطلبي از راه اندازي كاروان هاي لوكس و VIP كويتي براي حجاجي كه ماهيت اصلي مناسك حج را فراموش كرده و به تجمل گرايي، فخر فروشي و رفاه طلبي روي آورده اند، انتقاد كرده است.
اين روزنامه مي نويسد كه هدف حج به تن كردن احرام و به ياد روز محشر و آخرت است ولي عده اي با راه انداختن كاروان هاي تجملاتي، روحانيت اين ركن اسلامي را مخدوش كرده اند.
هزينه حج پنج ستاره كه شامل استقبال در پاويون فرودگاه، نقل انتقال از فرودگاه به هتل و تردد داخل مكه و مدينه با خودروي لوكس شخصي، سكونت در ساختمان «ابراج الحرم» در چند قدمي بيت الله الحرام و ارائه خدمات رفاهي و تشريفاتي كامل در عرفات، مشعر، مزدلفه و منا است، حدود 11 هزار دينار (110 ميليون تومان) مي باشد.
وزارت اوقاف كويت همچنين جهت ساماندهي شرايط اعزام حجاج به عربستان سعودي طي چند سال اخير اقدام به تفكيك كاروان هاي حج شهروندان كويتي از مقيمان خارجي اين كشور كرده و اتباع خارجي تحت شرايطي مي توانند از سفارت عربستان سعودي در كويت رواديد دريافت كنند.
اين در حالي است كه سفارت عربستان سعودي مطابق روال ساليان اخير از صدور رواديد سفر به حج تمتع براي اتباع ايراني مقيم كويت خودداري مي كند.
از سوي ديگر قائم مقام وزارت اوقاف كويت در ديدار با مديران كاروان ها بر ضرورت نصب دستبند الكترونيكي مجهز به سيستم 'GPS' براي همه حجاج كويتي بويژه بعد از فاجعه منا در سال گذشته تاكيد كرد؛ چندين انجمن كويتي نصب دستبند الكترونيكي را اهانت به حجاج كويتي قلمداد كرده و اين اقدام را دور از شأن حجاج توصيف كرده اند.
همچنين هر كاروان كويتي مكلف است يك پزشك عمومي همراه خود داشته باشد و وي شبانه روز در محل كاروان مقيم باشد؛ البته مراكز بهداشتي هيأت پزشكي حج كويت كماكان در شهرهاي مكه و مدينه و مشاعر مستقر مي باشد.
از ديگر مسائل مطرح در اعزام حجاج از كويت مي توان به امتناع مقامات سعودي از صدور رواديد براي ده ها تن از اعراب بدون تابعيت كويت اشاره كرد كه به نوعي مهمترين چالش فراروي وزارت اوقاف اين كشور بوده است.
وزارت حج سعودي بهانه عدم صدور رواديد را دلايل امنيتي و ناشي از ترس و نگراني مسئولان امنيتي از حضور اين قشر در مناسك
حج اعلام كرده است.
وزارت اوقاف كويت نيز در مورد حج اعراب بدون تابعيت مقيم كويت اعلام كرد كه از مدت ها پيش با وزارت حج عربستان مكاتبه كرديم تا راه حلي براي سفر 'بدون ها' پيدا كنيم و همچنان منتظر پاسخ هستيم و مذاكرات حضوري معاون وزير اوقاف كويت با همتاي سعودي در اين زمينه بي نتيجه مانده است.
'بدون ها' شهرونداني هستند كه هيچ شناسنامه اي براي اثبات هويت و تابعيت خود ندارند؛ تعامل دولت با اين افراد در كشور زادگاهشان كويت، موجب شده است كه آنها به دنبال مهاجرت و دستيابي به گذرنامه ديگر كشورها باشند.
دولت كويت براي تعدادي از اين افراد در موارد خاص مانند اداي مناسك حج يا معالجه و درمان، گذرنامه يكبار مصرف به نام ماده(17) صادر مي كند كه در آن قيد شده است حامل گذرنامه غير كويتي است.
وزارت اوقاف نيز از مديران كاروان ها تعهد گرفته است كه همه حجاج اعم از كويتي، 'بدون' و خارجي بعد از پايان مناسك حج به كشور بازگردند و هيچ كسي در عربستان باقي نماند.
در ارتباط با مشكلات شهروندان ايراني مقيم كويت براي اعزام به حج نيز 'عليرضا عنايتي' سفير كشورمان در كويت طي مصاحبه اي با مطبوعات محلي اعلام كرد ما مخالفتي با سفر ايرانيان به عربستان براي اداي مناسك حج نداريم ولي فضا و شرايط كنوني براي حج آنان مناسب نيست.
وي افزود: آنچه براي ما اهميت دارد، احساس امنيت حجاج و اطمينان كامل از شرايط ايمني است؛ با توجه به اينكه مذاكرات هيات سازمان حج به عربستان به نتايج مطلوب و مورد نظر نرسيده است، مسئوليت سفر اين افراد به عهده خودشان است زيرا ايران در حال حاضر نمايندگي رسمي به منظور حمايت از حجاج ايراني در عربستان ندارد.
شبك**خاورم**320**1021
۰ نفر