۱۲ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۱۰
کد خبر: 82172530
T T
۰ نفر
خسارت 450 میلیارد ریالی سیلاب در جنوب سیستان وبلوچستان

زاهدان- ایرنا- مدیركل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان وبلوچستان گفت: بارندگی های شدید چند روز گذشته 450 میلیارد ریال به بخش های كشاورزی و زیربنایی شهرستان های ایرانشهر، خاش، مهرستان و سیب سوران در جنوب استان خسارت وارد كرد.

غلامرضا اربابی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهاركرد: بروز ناپایداری های جوی ناشی از پدیده مونسون از سوم تا 10 مرداد ماه سبب جاری شدن سیلاب و وارد آمدن خسارت به بخش های كشاورزی، راههای روستایی، پل ها، معابر شهری، شبكه های برق، واحدهای مسكونی در برخی شهرستانهای جنوب استان شد.
وی ادامه داد: همچنین در این مدت 6 نفر از مردم ایرانشهر و مهرستان به دلیل غرق شدن در رودخانه فصلی، تخریب دیوار و برق گرفتگی جان باختند.
مدیركل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان وبلوچستان تصریح كرد: نجات 29 نفر از شهروندان ایرانشهری در مسیر رودخانه های دامن، ابتر و خیرآباد و همچنین اعضای یك خانواده چهار نفره در این شهرستان از جمله اقدامات نیروهای امدادی در این مدت بود.
اربابی گفت: برخی جاده های جنوب استان از جمله ایرانشهر- خیرآباد، ایرانشهر- مهرستان و مهرستان- سرباز در این مدت چندین بار به علت شدت بارندگی ها و طغیان رودخانه های فصلی مسدود كه با تلاش نیروهای راهداری بازگشایی شد.
وی همچنین از بازگشایی مسیر مسدود شده 38 روستای قصرقند ناشی از طغیان رودخانه كاجو در این شهرستان تا عصر امروز خبر داد و افزود: مسیر ارتباطی این روستاها از جمعه شب مسدود شده بود كه از امروز با فروكش كردن آب رودخانه عملیات بازگشایی این مسیرها آغاز شده است.
به گفته رضا آزاد منش كارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان بیشترین بارندگی های این مدت به ترتیب در شهرستان های ایرندگان خاش با 73 میلی متر، مهرستان با 58 میلی متر، نیلگان خاش با 51 میلی متر و بهشت آباد بمپور با 49 میلی متر باریده است.
سیستان وبلوچستان به سبب گستردگی (11.5 درصد گستره ایران) و موقعیت جغرافیایی و آب و هوایی از جمله استانهایی است كه احتمال وقوع چندین مخاطره طبیعی بطور همزمان در آن وجود دارد، در شمال این استان تندبادها و دمای زیاد هوا، در مركز سیل و زلزله و در جنوب نیز احتمال وقوع سونامی همواره وجود دارد.
7316 /8005 /6081
۰ نفر