کد خبر: 82171831 (5476171) | تاریخ خبر: 11/05/1395 | ساعت: 20:54|
نسخه چاپی | ارسال به دوستان

انقلاب فرهنگی اردوغان جبران خیانت های فولبرایت - علی قلعه بان*

این روزها بعد از کودتای عقیمی که در ترکیه رخ داد این کشور به سر خط سرویس های خبری تبدیل شده وهرلحظه خبرهای جدیدی از این کشور به گوش می رسد که بیشترین انها در مورد اصلاحات و پاکسازی هایی است که اردوغان شروع کرده است.

اگر به خبرها توجه داشته باشید در کنار ارتش و نیروهای نظامی که یکی از ارگان های مورد هدف برای اصلاحات و پاکسازی می باشد در کنار این ارگان ها، مدارس , دانشگاهها و نخبه ها نیز جزو هدف های اصلی این اصلاحات می باشند تا جایی که بر اساس اخرین آمار اعلام شده وزارت آموزش و پرورش ترکیه بیش از 15 هزار معلم از کار برکنار شده است.
انجمن آموزش عالی ترکیه نیز استعفای بیش از هزار استاد دانشگاه را خواستار شد.مدیریت امور دینی ترکیه نیز در اقدامی مشابه با ارگان های دولتی، 492 نفر از جمله روحانیون و معلمان دینی رااخراج کرد.از طرفی دیگردولت این کشور به کلیه دانشگاه های ترکیه دستور داده سفر به خارج متخصصان دانشگاهی را تا اطلاع بعدی لغو کنند.
دولت ترکیه همچنین از دانشگاه های این کشور خواسته است از کلیه متخصصان تحصیل کرده این کشور در خارج بخواهند فورا به کشورشان بازگردند. دولت ترکیه همچنین از کلیه دانشگاه های این کشور خواسته است روسای خود را اخراج کنند که 1176 رئیس دانشگاه دولتی و 401 رئیس دانشگاه خصوصی شامل این تسویه گسترده دانشگاهی شده اند.
بسیاری از گمانه زنی ها بر این اساس است که تمامی این افراد متهم به همکاری با 'فتح الله گولن ' میباشند ولی سوال اساسی تر اینکه اقدامات اصلی را ارتش این کشور انجام داده ولی بلافاصله همزمان با ارتش اصلاحات وپاکسازی سیستم اموزشی کشور نیز در حال اقدام است و آیا واقعا یک نفر می تواند چنان قوی و با نفوذ باشد که بتواند در سیستم آموزشی یک کشور چنان نفوذی کرده باشد ؟ حال اگر بحث نظامی ها باشد کودتا در تمامی کشورهای جهان بر اثر قدرت طلبی و یاتاثیر گرفتن سران نظامی از افکار مخالف روی میدهد و این چیز تازه ای نیست، ولی نفوذ در این حد در سیستم آموزشی تا جایی که همزمان با ارتش یعنی متهم اصلی کودتا سیستم آموزشی نیز مورد پاکسازی قرار بگیرد جای تعجب دارد.
سیستم آموزشی بالطبع زمان و کار زیادی برای چنین نفوذ گسترده ای می طلبد چرا که در سیستم های نظامی با صدور فرمان همه خواه ناخواه ملزم به پیروی هستند ولی در سیستم های آموزشی چنین نمیباشد از این رو بایستی این قضیه به نقشه ای طولانی مدت تر و سازمان یافته تری احتیاج داشته باشد.
کشورهای غربی استعمارگر خصوصا در راس انها ایالات متحده همیشه از طرق مختلف و ممکنه در تلاش هستند تا در امور دیگر کشورها دخالت و انها را تحت استعمار خود قرار دهند و در این زمینه از همه ابزارهای رهنگی, سیاسی ,علمی و نظامی و.... بهره می برند. ترکیه ازسال 1952 عضو رسمی ناتو میباشد و کشورهای عضو ناتو بسیاری از سلاح ها ادوات و تجهیزات نظامی خود راازکشورهای عضو خصوصا امریکا دریافت میکنند و آموزش نیروهای نظامی این کشورها نیز به عهده کشورهای تامین کننده تجهیزات میباشد.
با عنایت به این موضوع که هدف اصلی از تشکیل ناتو گسترش قلمرو نفوذ کشورهای غربی خصوصا امریکا میباشد این سازمان به ارتش های عضو خود نیز رحم نکرده و به مرور زمان با استفاده از فرصت های اموزش نظامی و تامین تجهیزات کشورهای عضو سران ارتش های انها را از لحاظ فکری و بدنه ارتش را از لحاظ تجهیزات به طور کامل پیرو خود مینماید که همانطور که دیدیم در زمان مورد نیاز حتی اگر لازم شود ارتش های این کشورها را بر علیه دولت های خود بشورانند حال اینکه وظیفه اصلی تمامی ارتش ها حفاظت از مرزها و مردم کشور میباشد.
همانطور که در خبرها خواندید وزیر خارجه آمریکا گفت: 'ترکیه یکی از همپیمانان ما و اعضای ناتو است و ما از مقامات آنکارا می خواهیم که ضمن حفظ آرامش و ثبات، به اصول عالی دموکراسی احترام بگذارند'.
وی با اشاره به این که عضویت در سازمان ناتو مستلزم احترام به دموکراسی است، تاکید کرد: 'ما از مجازات عاملان کودتا در ترکیه حمایت می کنیم اما ترکیه باید در عین حال به اصول دموکراسی پایبند باشد'. 'ترکیه به دلیل عدم پایبندی به دموکراسی در رفتار با کودتاچیان ممکن است عضویت خود را در ناتو از دست دهد'.
دولت ترکیه درسال 1949یعنی قبل ازپیوستن ناتو طی معاهده ای با نام فولبرایت آنتالشماسی Fulbright Antlaşması که این معاهده توسط مصطفی عصمت اینونو Mustafa İsmet İnönü نخست وزیر وقت ترکیه که بسیاری معتقد بودند وی جاسوس انگلیس می باشد امضا گردید وبراساس این معاهده دو کشور میتوانستند به مبادلات فرهنگی بپردازند که در اصل نه مبادلات فرهنگی بلکه این معاهده اغازی شد برای سلطه فرهنگی وآموزشی کشورهای غربی و خصوصا امریکا در این کشور که منتج به طراحی سیستم اموزشی و افتتاح هزاران مدرسه خصوصی , اعطای بورسیه تحصیلی به دانشجویان ترکی و......شد.
بسیاری از کارشناسان ترکیه بر این اعتقاد هستند که عصمت اینونو با این معاهده به طور کامل عنان سیستم آموزشی کشور را به دست غربی ها داد و با توجه به اینکه این کشورهای استعمارگر از هیچ ابزاری برای سلطه بر کشورهای دیگر دریغ نمی کنند در این شرایط بهترین فرصت برای انها فراهم میشود تا به طور کامل و بصورت ارام نقشه های خود را اجرا و سیستم اموزشی و نخبه های این کشور را در داخل و خارج به نحوی که خود میخواهند تربیت نمایند تا در موقع لزوم بهره لازم را ببرند.
به همین سبب پاکسازی های گسترده ای که امروزه درسیستم آموزشی ترکیه مشاهده میکنید تعطیلی مدارس خصوصی , فراخوانی دانشجویان و نخبگان از خارج از کشور و ممنوعیت سفر به خارج برای اساتید دانشگاهها حکایت از این قضیه دارد.شایددر ظاهر این موارد به اسم همکاری با فتح الله گولن باشد ولی در پشت پرده هدف اصلی ان پاکسازی وبرپایی سیستم آموزشی است که مبتنی بر فرهنگ داخلی باشد.
مطلوب است که کشورهای منطقه که به طور کامل خود را به ایالات متحده واگذار نموده اند از حوادث منطقه عبرت گرفته و این را به خاطر بسپارند که این کشورها همانطور که مقام معظم رهبری در فرمایشات مکرر خود اذعان می نمایند “ قابل اعتماد نیستند “.
------------------------------------------------------------------------------
*محقق
منابع:
http://forum.donanimhaber.com/m_67967846/tm.htm
http://fulbright.org.tr/en/about-us/the-turkish-fulbright-commission/history-of-the-turkish-fulbright/

انتهای پیام /*

باشگاه مخاطبان ایرنا

برای ارسال نظرات از فرم پایین صفحه استفاده کنید.
فرستنده: *  
پست الکترونیک:
نظر:
ارسال یادداشت:
 
کد امنیتی
ارسال