۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۹
کد خبر: 82170103
T T
۰ نفر

در 2 سال گذشته:

پنج معدن مس در جنوب كرمان فعال شد

۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۹
کد خبر: 82170103
پنج معدن مس در جنوب كرمان فعال شد

جيرفت - ايرنا - رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب كرمان گفت: پنج معدن مس در جنوب استان در 2 سال گذشته از طريق واگذاري به سرمايه گذاران فعال شده است.

به گزارش ايرنا، محمود اسكندري نسب روز يكشنبه در جمع خبرنگاران اظهار كرد: جنوب كرمان در امتداد زون ماده معدني مس اروميه - دختر قرار دارد كه از آذربايجان شروع و به كوه هاي تفتان در سيستان و بلوچستان ختم مي شود و اين منطقه از معادن مس غني و بزرگي برخوردار است.
وي بيان كرد: در گذشته تلاش جامعي براي اكتشاف اين منطقه انجام نشده بود كه در سه سال گذشته اين اكتشافات فعال شده است.
وي گفت: با توجه به راهبرد سازمان مبني بر فعالسازي معادن و توسعه اكتشاف بر روي پتانسيل هاي معدني در مدت سه سال اخير از طريق دعوت از سرمايه گذاران و برگزاري پنج مزايده، هشت محدوده معدني مس براي اكتشاف به سرمايه گذاران واگذار شده است.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب كرمان ادامه داد: واگذاري سه پهنه معدني مس با مساحت سه هزار و 486 كيلومتر مربع از طريق مزايده به سرمايه گذاران واجد شرايط صورت گرفته كه اين ميزان 30 درصد مساحت پهنه هاي تعريف شده در جنوب كرمان را شامل مي شود و براي شناسايي پتانسيل هاي معدني مس منطقه، فعاليت هاي اجرايي بر روي معادن مس جنوب كرمان آغاز شد.
وي گفت: در مدت 2 سال گذشته، گوشه اي از اين تلاش ها به ثمر نشست و پنج معدن مس در حوزه جنوب كرمان فعال شده و برخي هم به بهره برداري رسيده است.
اسكندري نسب افزود: با صدور 65 فقره پروانه اكتشاف و يك فقره گواهي كشف با ذخيره بالغ بر 20 ميليون تن، روند توسعه فعاليت هاي اكتشافي در منطقه در حال انجام و اميد است شاهد وجود ذخاير بسيار بالاتري در منطقه باشيم.
وي بيان كرد: در حال حاضر اين معادن و پروانه هاي اكتشافي براي 200 نفر اشتغالزايي مستقيم داشته كه نشان از اهميت فعالسازي معادن براي جلوگيري از بيكاري و ايجاد اشتغال براي منطقه است.
وي افزود: با توجه به اينكه از همان ابتدا احساس مي شد پس از اكتشاف به ذخاير مناسبي دست پيدا كنيم، يكي از راهبردها و اولويت هاي مهم سازمان، احداث كارخانجات فرآوري مواد معدني براي توليد ارزش افزوده بيشتر، اشتغالزايي و جلوگيري از خام فروشي تعريف شد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب كرمان بيان كرد: در دو سال اخير با تلاش هاي پيوسته سازمان موفق به جذب سرمايه گذاران بزرگي براي راه اندازي اين صنايع معدني مهم در منطقه شديم كه تاكنون جواز تاسيس پنج كارخانه فرآوري مس صادر شده و برخي از آنها با پيشرفت فيزيكي بالاي 40 در حال احداث است.
وي گفت: پس از مشخص شدن ميزان ذخاير معدني عمليات اجرايي يكي از اين طرح ها در شهرستان جيرفت در سفر رئيس جمهوري به كرمان از طريق ويدئو كنفرانس آغاز شد.
وي خاطرنشان كرد: اميد است حداكثر يك سال آينده شاهد بهره برداري از برخي كارخانجات فرآوري مس در منطقه باشيم.
جنوب كرمان شامل هفت شهرستان زير پوشش سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب كرمان رتبه سوم ذخاير مواد معدني كشور را به خود اختصاص داده است.
بيشترين ذخاير مس كشور در استان كرمان قرار دارد و معدن مس سرچشمه در شهرستان رفسنجان و معدن مس ميدوك در شهرستان شهربابك از مجتمع هاي عظيم معدني ايران و حوزه شمال كرمان هستند.
كرمان از ديرباز به بهشت معادن مشهور بوده است و اغلب مواد معدني در پهنه اين استان يافت مي شود.
7450/3028/1772
۰ نفر