۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82170095
T T
۰ نفر

پرورش توت موزي در نظرآباد براي نخستين بار در كشور

۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۵:۱۴
کد خبر: 82170095
پرورش توت موزي در نظرآباد براي نخستين بار در كشور

كرج - ايرنا - كشاورز جوان و با ذوق نظرآبادي موفق شد براي نخستين بار در كشور توت موزي پرورش دهد.

به گزارش ايرنا، سعيد زعيم دار كشاورز 37ساله روستاي ابراهيم جيل نظرآباد بعد از پنج سال كار تحقيقاتي و عملياتي تلاش و كوشش موفق به تكثير نهال توت موزي شده است.
توت موزي رقمي از توت سفيد است با اين تفاوت كه اندازه اين رقم نسبت به توت رسمي چهار تا پنج برابر بزرگ تر است به گونه اي كه در موقع برداشت اندازه محصول به حدود 15 سانتي متر مي رسد.
اين كشاورز پنج سال پيش چند جوانه توت موزي از كشور ايتاليا به مزرعه خود در نظراباد انتقال داد و بعد از پيوند آن به پايه نهال توت سفيد موفق شده براي نخستين بار ميوه توت موزي را در ايران توليد كند.
توت موزي به غير از اندازه آن نسبت به توت رسمي فوايد و مزايايي هم دارد كه خانم فلاح كارشناس باغباني جهاد كشاورزي در اين خصوص، گفت: اين ميوه در بازار مشتري پسندتر است، در فصل برداشت چيدن ميوه راحت تر و براي باغدار به صرفه است.
وي افزود: با توجه به اينكه بيماران ديابتي از توت سفيد استفاده بيشتري مي كنند در رقم توت موزي مواد قندي بيشتر و مفيدتري موجود است.
اين كشاورز 500 اصله نهال توت موزي در شهرستان نظرآباد تكثير كرده كه تا دو سال آينده به بار خواهد نشست.
درخت توت موزي در سال اول برداشت حدود 18كيلوگرم بار خواهد داشت كه اين ميزان در درخت توت سفيد رسمي حدود يك كيلوگرم است.
زعيم دار در پايان افزود: از روز پيوند تا به بار نشستن توت موزي حدود سه سال زمان نياز است كه اين زمان با موفقيت در مزرعه ما انجام شده و ما آماده به انتقال اين نهال به تمامي نقاط كشور هستيم.
1535
۰ نفر