۱۰ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۴۰
کد خبر: 82169904
T T
۰ نفر
هوای خنك بهترین جاذبه گردشگری تابستانی آذربایجان شرقی

تبریز- ایرنا - در روزهایی كه دمای هوا در استان های جنوبی كشور به 50 درجه سانتی گراد رسیده و هوای تعدادی از استان ها به خاطر ریزگردها و سایر آلاینده ها غیرقابل تحمل شده، هوای لذت بخش آذربایجان شرقی بهترین جاذبه این استان برای گردشگران است.

ایران دارای جاذبه های متنوع گردشگری است اما در فصل گرم سال به طور معمول تمایل گردشگران به سفر به مناطق خوش آب و هواست و در این میان آذربایجان شرقی یكی از مقاصد اصلی گردشگران تابستانی است به ویژه امسال كه وضعیت جوی و شرایط آب و هوایی استان به طور شگفت انگیزی بهتر از تابستان های گذشته است.
در دومین ماه تابستان هوای بهاری در استان حاكم است و به ویژه در شب های تبریز و تعدادی از شهرهای استان درجه دما به كمتر از 20 درجه سانتی گراد می رسد و نه تنها مسافران بلكه مردم بومی استان را هم شگفت زده می كند.
در این میان تبریز به جهت مركزیت استان و دارا بودن تفرجگاه های طبیعی همچون ائل گلی، ائل باغی و عینالی جایگاه ویژه ای دارد و هر ساله همزمان با تابستان پذیرای مسافران زیادی است.
این روزها تبریزی ها در جای جای شهر شاهد حضور هموطنان خود از جنوبی های خونگرم گرفته تا شمالی های با صفا با گویش ها و لهجه های متفاوت هستند.
ائل گلی تبریز یكی از گردشگرپذیرترین مكان های تفریحی شهر اولین ها، پذیرای گردشگران زیادی است و با هوای دل انگیز خود مسافران تابستانی را به وجد می آورد.
هوای خنك و گاهی سرد شامگاهی این تفرجگاه طبیعی گردشگرانی را كه به هوای دیار خود با لباس های تابستانی وارد شهر تبریز شده اند غافلگیر می كند اما بی تردید همین هوای خنك در كنار غذاها و شیرینی های خوشمزه تبریز بهترین خاطره سفر برای هر گردشگری خواهد بود.
دوستداران طبیعت و آب و هوای مناسب تابستانی در سفر به آذربایجان شرقی علاوه بر تبریز می توانند سری هم به دامنه های سهند شهرستان مراغه بزنند.
دامنه كوه سهند در مراغه گردشگاهی سرشار از طراوت و نعمت برای علاقه‌مندان به طبیعت است.
دامنه های رشته كوه میشو و آبشار عیش آباد در شهرستان مرند، روستاهای خوش آب و هوا و منحصر به فرد استان همچون كندوان در اسكو، روستای پلكانی زنوزق در مرند معروف به ماسوله آذربایجان، روستای اوشتبین و مجارشین هم سهم مهمی در جذب طبیعت گردان دارند.
علاوه بر تفرجگاه های طبیعی تبریز به واسطه دارا بودن مكان تاریخی همچون مقبره الشعرا، مسجد كبود و ارگ علیشاه مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی است.
موزه های با ارزش و غنی تبریز همچون موزه آذربایجان، موزه شهرداری و موزه قاجار تبریز هم در كنار خانه های تاریخی همچون خانه مشروطه، خانه كمپانی و خانه مجتهدی از مكان های دیدنی تبریز محسوب می شوند.
كلیساهای تبریز همچون كلیسای سركیس مقدس، مریم مقدس و شوغات تبریز هم مورد توجه گردشگران مسیحی است.
آبگرم های بستان آباد و كلیبر، پل های تاریخی همچون پل دختر میانه و پل های خداآفرین قلعه بابك و آوارسین كلیبر، قلعه جوشین ورزقان، قلعه ضحاك هشترود، قلعه كردشت جلفا، كلیسای سنت استپانوس جلفا، كلیسای موجومبار مرند، موزه باستان شناسی میانه، موزه مردم شناسی بناب و بازار تبریز به تنهایی می تواند عامل جذب گردشگر به این استان باشد.
استان آذربایجان شرقی پاسخگوی گردشگران با هر نوع سلیقه ای است و گردشگرانی كه به قصد خرید و استفاده از مزایای منطقه آزاد ارس به جلفا سفر می كنند، از دیدن رودخانه ارس به وجد می آیند.
گردشگران علاقمند به كوه و جنگل هم با حضور در منطقه ارسباران به ویژه مناطق دیدنی شهرستان كلیبر همچون منطقه آینالو و دره مكیدی بهت زده می شوند.
علاوه بر جنگل های ارسباران منطقه گردشگری هوراند، تالاب قوری گل در بستان آباد، آبگرم های بستان آباد و كلیبر، غار دوگیجان مرند، غار كبوتر مراغه و غار آق بلاغ بستان آباد هم همواره مورد توجه دوستداران طبیعت است.
مرتضی آبدار، مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی از افزایش 10 درصدی حضور گردشگران تابستانی در این استان نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبرداد و گفت: در مدت یاد شده بیش از 497 هزار نفر از جاذبه های طبیعی استان دیدن كردند.
استان آذربایجان شرقی از سمت شمال به جمهوری‌های آذربایجان و ارمنستان، از سمت غرب و جنوب غرب به استان آذربایجان غربی، از سمت شرق به استان اردبیل و از سمت جنوب شرق به استان زنجان محدود شده ‌است.
این استان دارای آب و هوای سرد كوهستانی بوده و كل محدوده استان را كوه‌ها و ارتفاعات تشكیل داده‌ است.
آذربایجان شرقی با ۴۵٬۴۹۱ كیلومتر مربع وسعت و به عنوان یازدهمین استان بزرگ ایران محل اتصال دو رشته كوه مهم و اصلی كوه‌های ایران، یعنی البرز و زاگرس و بلندترین نقطهٔ آن، قلهٔ كوه سهند است.
مركز استان آذربایجان شرقی، كلانشهر تبریز و از شهرهای مهم این استان، مرند، مراغه و میانه است.
3071/6183
گزارش از پرویز انصاری
۰ نفر