۴ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۱
کد خبر: 82162687
T T
۰ نفر

ابر نابود كننده سامانه جدید دفاع هوایی روسیه

۴ مرداد ۱۳۹۵، ۹:۵۱
کد خبر: 82162687
ابر نابود كننده سامانه جدید دفاع هوایی روسیه

مسكو- ایرنا- نیروهای مسلح روسیه در حال انجام آزمایش نهایی سامانه دفاعی «بوك ام 3» هستند كه متكی به موشك های پرقدرت و سرعت 10800 كیلومتر بر ساعت می تواند افزون بر ضربه زدن كانونی با پراكنده كردن ابر نابود كننده، با اطمینان 100 درصد هدف را منهدم كنند.

به گزارش ایرنا، برپایه اطلاعات ارائه شده از سامانه طراحی شده شركت صنایع تسلیحاتی «آلماز-آنتی»، سیستم موشكی دفاع هوایی جدید قادر به نابودی هر هدفی در برد 70 كیلومتری، 15 تا 35 هزار متر ارتفاع با سرعت گیری تا 3000 متر بر ثانیه است.
«بوك-ام 3» بهبود یافته ام 2 در مرحله انجام آزمایش های نهایی است كه برای ماموریت های دفاع از نیروها در مقابل حمله های هوایی دشمن در نظر گرفته شده و همچنین می تواند اهداف زمینی و آبی را نابود كند و افزون بر این، توان شلیك و هدف گیری موفق در هر شرایط آب و هوایی را دارد.
اسپوتنیك روسیه در این باره نوشته است: یان نوویكوف مدیركل شركت آلماز- آنتی اعلام كرده كه بوك-ام 3 در شرایط بسیار بد آب و هوایی نیز متكی به ردیاب رادیویی و دستگاه پرتابگر پیشرفته، پس از دریافت دستور شلیك، هدف فرضی را در كانون قرار داد و سپس با قرارگرفتن آن در نقطه مناسب اصابت، پرتاب دقیق موشك ها و انهدام انجام گرفت و سامانه نیز تكه های متلاشی شده را تا فرو افتادن رصد كرد.
بنا به این گزارش، كلاهك موشك پس از رسیدن به نزدیك هدف با پراكندن ابری از عناصر نابود كننده، انهدام هدف را به 100 درصد می رساند و همچنین موشك های جدید مدرن تر از قبل از جمله سامانه بوك- ام 2 است.
از سوی دیگر، توان آتش سامانه بوك ام 3 كه از انواع قبلی سبك ترمی باشد با افزایش از چهار به شش موشك بیشتر شده است و كارآمدی كامل آن حتی در شرایط اقدام های متقابل اختلالی رادیو الكترونیكی دشمن ثابت شد.
پنهان بودن موشك ها در مخزن كانتینری و همچنین استفاده از شاسی خزنده برای جای گذاری موشك نیز خوداتكایی سامانه جدید را هنگام عملیات بیشتر كرده است.
هر چند در یگان استاندارد بوك-ام 3 چند خودرو ویژه بخش فرماندهی، ایستگاه رادار، حمل ونقل و پرتاب وجود دارد، اما طراحی بگونه ای انجام شده كه حتی یك دستگاه آتشباری می تواند وظایف جنگی را در صورت نبود دیگر بخش ها انجام دهد و كاربران آن نیز فقط یك فرمانده، سروان و دو سرباز با توان جایگزینی هم هستند و حتی شرایط اضطراری یك كاربر نیز می تواند هدف گیری و آتشباری موفق را انجام دهد.
كارشناسان اعلام كرده اند، این سامانه كه با همكاری چندین شركت صنعتی-دفاعی روسیه طراحی و ساخته شده، كارآمدی عالی دارد كه نخستین یگان آن نیز سال جاری به نیروهای مسلح روسیه تحویل خواهد شد و از سوی دیگر افق فروش آن در بازارتسلیحاتی جهان پر مشتری ارزیابی می شود.
اروپام 391 ** 1516

سرخط اخبار جهان