۱ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۲۶
کد خبر: 82158904
T T
۰ نفر

ریزه خواری و ارتباط آن با پوسیدگی دندان ها

۱ مرداد ۱۳۹۵، ۸:۲۶
کد خبر: 82158904
ریزه خواری و ارتباط آن با پوسیدگی دندان ها

تهران - ایرنا - ریزه خواری به مفهوم مصرف پراكنده خوراكی های مختلف در طول ساعات بیداری، مغایر بهداشت دهان و دندان است و به گفته دندان پزشكان، سبب تسریع در روند پوسیدگی دندان ها می شود.

معمولا افراد در میان وعده های اصلی غذایی، برای رفع گرسنگی و یا از روی تفنن و سرگرمی اقدام به صرف انواع خوراكی به ویژه مواد قندی می كنند اما این عادت علاوه بر نقشی كه در چاقی و اضافه وزن دارد، سبب پوسیدگی دندان ها می شود و حتی فرایند تخریب آنها را سرعت می بخشد.
در حالیكه كارشناسان و دندان پزشكان بر ضرورت مسواك زدن پس از هر بار مصرف مواد قندی تاكید دارند، در ریزه خواری این توصیه مهم اجرا نمی شود.

** پوسیدگی دندان ها و رژیم بد غذایی
رئیس هیات مدیره انجمن دندان پزشكان ایران ضمن تایید ارتباط ریزه خواری با پوسیدگی دندان ها، در مورد نقش رژیم بدغذایی و پوسیدگی دندان ها می گوید: رژیم های بدغذایی مانند مصرف مواد غذایی خیلی ترش و شیرین یا مواد غذایی چسبناك مانند لواشك و پفك در طول روز كه در میان دندان ها گیر می كنند و ساعات طولانی تا مسواك زدن قبل از خواب در بین دندان ها باقی می مانند و به سختی از سطح دندان ها پاك می شوند، فرایند تخریب دندان ها را تسریع می كنند.
دكتر علی تاجرنیا در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا با تاكید بر لزوم مسواك زدن و استفاده از نخ دندان بعد از صرف هر نوع ماده غذایی به ویژه پس از وعده های غذایی اصلی می افزاید: اینكه از صبح تا شب انواع موادغذایی مصرف شوند و تنها یك بار قبل از خواب دندان ها مسواك زده شوند، كمك چندانی به پیشگیری از پوسیدگی دندان ها نمی كند.
وی رعایت بهداشت دهان و دندان را در پیشگیری از پوسیدگی های دندانی و تحمیل هزینه های سنگین دندان پزشكی بسیار موثر دانسته و تصریح می كند:‌ بسیاری از افراد تصور می كنند كه خمیردندان ها نقش مهمی در پیشگیری از تخریب دندان ها دارند و تبلیغات رسانه ای نیز به این تصور غلط دامن می زنند، این درحالیست كه در حوزه بهداشت دهان و دندان، جنس مسواك، نحوه مسواك زدن و پس از آن استفاده از نخ دندان و دهان شویه ها اهمیت بیشتری دارند.
وی ادامه می دهد: مسواك به تنهایی سه سطح دندان را تمیز می كند، سطوح بین دندانی فقط با نخ دندان تمیز می شود و در نهایت دهانشویه است كه با توجه به این كه فلور میكروبی دهان را پایین می آورد، می تواند در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها موثر باشد.
تاجرنیا با بیان اینكه مصرف دهانشویه، پیش از خواب توصیه می شود، می گوید‌: بخش عمده ای از میكروارگانیسم هایی كه موجب پوسیدگی دندان ها می شوند، در فضای بی هوازی فعالیت می كنند یعنی زمانی كه فرد خواب است و دهانش بسته است؛ بنابراین مصرف دهانشویه ها می تواند احتمال پوسیدگی دندان ها را كاهش دهد.

** فلوراید
رییس هیات مدیره انجمن دندان پزشكان ایران تصریح می كند: اضافه شدن فلوراید به آب آشامیدنی از جمله اقداماتی است كه در بیشتر كشورها بویژه ایران برای پیشگیری از پوسیدگی های دندانی انجام می شود؛ این اقدام به پیشگیری از پوسیدگی های دندانی بویژه در كودكانی كه در شرایط شكل گیری و سخت شدن دندان ها قرار دارند، كمك قابل توجهی می كند.
تاجرنیا می افزاید: البته نباید این تصور ایجاد شود كه با نوشیدن آب دیگر لزومی به استفاده از مسواك، نخ دندان و دهانشویه ها نیست، بلكه فلوراید در كنار رعایت اصول اولیه بهداشت دهان و دندان می تواند در این زمینه كمك كننده باشد.
وی ادامه می دهد: البته اضافه شدن فلوراید به آب باید با رعایت استاندارهای علمی و متناسب با آنها صورت گیرد، زیرا بیش از اندازه بودن فلوراید نیز می تواند سبب بروز برخی مشكلات مانند بدرنگی دندان ها شود.
علمی** 1834 ** 1071
۰ نفر