۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۵۰
کد خبر: 82151060
T T
۰ نفر

تاكيد وزارت فرهنگ بر تقويت بازار جهاني كتاب

۲۶ تیر ۱۳۹۵، ۱۴:۵۰
کد خبر: 82151060
تاكيد وزارت فرهنگ بر تقويت بازار جهاني كتاب

تهران - ايرنا - مشاور اجرايي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بر تقويت بازار جهاني كتاب و سالن ملل در نمايشگاه كتاب تهران تاكيد كرد.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا از معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، سومين جلسه بررسي و ارزيابي بيست ونهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران با موضوع بخش بين‌الملل نمايشگاه كتاب تهران امروز برگزار شد.
مشاور اجرايي معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي با تاكيد بر تقويت بازار جهاني كتاب و سالن ملل در نمايشگاه كتاب تهران افزود: با كار صحيح كارشناسي به بهتر شدن اين حوزه كمك مي شود.
همايون اميرزاده با اشاره به رفع برخي موانع به منظور حضور ناشران خارجي در ايران ادامه داد: لازم است هر چه سريع‌تر معضل كتاب افست رفع و به وضعيت آن ترتيب اثر داده شود و در ضوابط نشر به عنوان الحاقيه آورده شود.
به گفته وي، از اين طريق يك تضمين اوليه براي ناشر خارجي ايجاد و از بي‌احترامي به آنها جلوگيري شود.
اميرزاده افزود: چگونگي فعاليت موزعان كتاب‌هاي خارجي نيز بايد مورد بررسي قرار گيرد تا در چارچوب شرايط و ضوابط خاصي در نمايشگاه به فعاليت بپردازند، هرچند رسيدگي به اين موضوع بايد در اتحاديه ناشران و با همكاري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي انجام شود.
مشاور اجرايي معاونت امور فرهنگي تقويت فعاليت‌ها و ديپلماسي فرهنگي در نمايشگاه كتاب تهران را يكي ديگر از محورها در حوزه بين‌الملل دانست و گفت: بايد در اين حوزه با استفاده از زيرساخت‌ها فعاليت جدي صورت گيرد.
در ادامه جلسه حاضران به ارائه پيشنهاد و تبادل نظر درباره موضوعات مطرح شده پرداختند.
قائم مقام و معاون اجرايي بيست ونهمين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران گفت: ساختار نمايشگاه كتاب تهران در سال‌هاي اخير به سمتي حركت كرده كه بايد تلاش كنيم نمايندگان ناشران خارجي در آن حضور داشته باشند.
امير مسعود شهرام نيا افزود: بايد بررسي شود كه به چه دليل ناشران بين ‌الملل انگيزه چنداني براي حضور در نمايشگاه كتاب تهران ندارند و بيشتر از نمايندگي‌هاي نشر براي پيگيري اهداف خود در بازار كتاب ايران بهره مي‌برند.
مدير كل مجامع، تشكل‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي نيز در اين جلسه گفت: در حوزه ديپلماسي فرهنگي و به منظور تقويت رويه موجود مي‌توانيم از ظرفيت وزارت خارجه و سازمان فرهنگ و ارتباطات بهره گيريم.
علي فريدوني افزود:‌ اين دو نهاد ظرفيت‌هاي بسياري براي ارتباطات بيشتر دارند و مي‌توانند به بخش بين‌الملل نمايشگاه كتاب تهران كمك بيشتري كنند.
مدير كل دفتر مطالعات و برنامه ريزي فرهنگي و كتابخواني معاونت امور فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي نيز با تاكيد بر اهميت اين بخش گفت: براي پويا شدن بخش‌ بين‌الملل نبايد صرفا به چند نهاد اكتفا كرد بلكه بايد از ظرفيت ديگر نهادها نيز استفاده شود.
علي اصغر سيد‌آبادي با تاكيد بر حضور چهره‌هاي بين‌المللي در حوزه كتاب در نمايشگاه كتاب تهران افزود: حضور روساي نمايشگاه كتاب خارجي در نمايشگاه كتاب تهران چندان به ارتقاي نمايشگاه كتاب تهران نمي‌افزايد بلكه حضور نويسندگان و چهره‌هاي مشهور حوزه فرهنگ است كه به بازتاب گسترده نمايشگاه كتاب تهران مي‌انجامد.
رئيس اتحاديه ناشران و كتابفروشان تهران نيز گفت: واقعيت بخش بين‌الملل كتاب تهران فروش آن است و بايد با نگاه واقع‌گرايانه به اين موضوع بپردازيم، از سوي ديگر نبايد منافع ناشران خارجي مورد غفلت قرار گيرد، بايد آنها از شرايط خود براي حضور در ايران به خوبي آگاه باشند.
محمود آموزگار اضافه كرد: برخي ناشران خارجي نگاه كاسبكارانه به فروش كتاب در ايران دارند و به همين دليل شاهد حضور چندين نمايندگي از يك ناشر در نمايشگاه كتاب تهران هستيم، اين موضوع نيز بايد مورد بررسي قرار بگيرد هرچند در آينده نزديك بخش بين‌الملل در اتحاديه ناشران ايجاد و به طور متمركز به اين موضوع رسيدگي خواهد شد.
در پايان اين نشست مصوب شد تا موسسه نمايشگاه‌هاي فرهنگي ايران با تشكيل كارگروهي مشكلات حضور ناشران خارجي در نمايشگاه كتاب تهران را بررسي كند و گزارش آن را در جلسه آينده شورا ارائه دهد تا پس از تصويب به دبيرخانه شوراي سياست‌گذاري سي‌امين نمايشگاه بين‌المللي كتاب تهران ارسال شود.
همچنين مصوب شد تا دفتر مجامع، تشكل‌ها و فعاليت‌هاي فرهنگي نيز با تشكيل كارگروهي پيشنهادهايي درباره ساماندهي موزعان در نمايشگاه كتاب تهران ارائه كند تا سازو كار جديدي براي حضور اين ناشران در نمايشگاه ك كتاب تهران وضع شود.
فراهنگ ** 1880 ** 1071

سرخط اخبار فرهنگ