۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۹:۵۵
کد خبر: 82141118
T T
۰ نفر

نرم افزار متن خوان فارسی با صدای انسان

۱۹ تیر ۱۳۹۵، ۹:۵۵
کد خبر: 82141118
نرم افزار متن خوان فارسی با صدای انسان

تهران - ایرنا - نرم افزار تكامل یافته تبدیل 'متن فارسی به گفتار' با صدای طبیعی انسان توسط متخصصان یك شركت ایرانی با نام 'آریانا 3' تهیه و تولید شد.

مجری پروژه تولید 'سامانه متن خوان فارسی آریانا 3' روز شنبه درباره ویژگی های این نرم افزار به خبرنگار علمی ایرنا گفت: تبدیل متن به گفتار (text-to-speech) از جمله حوزه‌های هوش مصنوعی است كه به كامپیوترها و وسایل دیجیتال امكان حرف زدن می‌دهد.
دكتر 'هادی ویسی' افزود: اگرچه نرم‌افزاهای تبدیل نوشته به صدا در زبان‌هایی مانند انگلیسی دارای كیفیت بالایی است اما كارهای قبلی انجام شده در زبان فارسی برای خواندن متن توسط كامپیوتر كه عمدتا برای استفاده توسط نابینایان ساخته شده است، دارای صدای ماشینی بوده و چندان طبیعی نیستند.
مدیرعامل شركت دانش بنیان عصر گویش پرداز خاطرنشان كرد: آریانا از جمله محصولات تخصصی پردازش گفتار فارسی است كه نسخه جدید آن در ماه مبارك رمضان امسال رونمایی شد.
وی توضیح داد: آریانا كه نسخه قبلی آن همراه صفحه خوان جاوز (Jaws) برای خواندن صفحات و متون توسط نابینایان و كم بینایان طراحی شده بود، بعد از 6 سال پوست انداخته و عصر گویش با تكنولوژی متفاوتی نسخه جدیدی را عرضه كرده است كه صدای طبیعی و كاملا قابل فهم تولید می‌كند.
به گفته ویسی، صدای تولیدی از آریانای 3 را می‌توان طبیعی‌ترین صدای تولید شده توسط كامپیوتر برای زبان فارسی دانست.
این فعال دانش بنیان یادآور شد: در این نرم افزار از روش‌های آماری برای تبدیل متن به صوت استفاده شده است و دارای صدای زن و مرد از گوینده‌های حرفه‌ای است.
وی ادامه داد: همچنین در آریانا 3، قابلیت‌های هوشمند پردازش زبان طبیعی فارسی مانند تشخیص خودكار كلمات هم‌نگاره (مانند مَرد و مُرد)، تشخیص كسره اضافه برای خواندن روان متون، تلفظ كردن خودكار كلمات، خواندن كلمات انگلیسی و عربی با صدای یكسان با فارسی و همچنین تشخیص هوشمند انواع اعداد برای ذكر تاریخ، ساعت و مبلغ فراهم شده است.
ویسی بیان داشت: نرم افزار آریانا به صورت ماژول و سرویس تحت وب (Persian TTS Cloud) عرضه شده است كه برنامه‌نویس‌ها و سایر كسب و كارها را قادر به استفاده از قابلیت متن خوان فارسی در نرم‌افزارها و سخت‌افزارهای رایانه‌ای می‌كند.
وی درباره برخی كاربردهای نرم افزار آریانا گفت: از قابلیت متن خوان فارسی می‌توان در سامانه‌های تلفن گویا و VoIP برای خواندن اطلاعات متنی مختلف، در سامانه‌های دریافت انتقادات و پیشنهادات تلفنی جهت خواندن نظریه كارشناسی برای كم كردن حجم حضور ارباب رجوع در ادارات استفاده كرد.
مجری پروژه متن خوان فارسی همچنین به دیگر كاربردهای این سامانه نرم افزاری در وب‌سایت‌ها و به ویژه در خبرگزاری‌ها به منظور ایجاد امكان خواندن توسط افراد كم‌بینا و مسن و همچنین نرم‌افزار‌های تلفن همراه مانند كتاب خوان و پیامك خوان به عنوان یك سرویس خدمات رسان اشاره كرد.
پیش از این، نسل ارتقا یافته سامانه تبدیل گفتار به نوشتار فارسی به همت متخصصان این شركت دانش بنیان طراحی و تولید شده بود كه در بهمن ماه سال گذشته رونمایی شد.
علمی**1055**1440
۰ نفر