۱۴ تیر ۱۳۹۵، ۸:۳۱
کد خبر: 82136246
T T
۰ نفر
توليد ماسك با قابليت فيلتر كردن نانوذرات و ويروس

تهران- ايرنا- محققان دانشگاه پلي تكنيك هنگ‌كنگ با استفاده از نانوالياف، ماسكي با خواص آنتي‌ باكتريال توليد كردند كه مي تواند نانوذرات و ويروس‌‌ها را فيلتر كند.

به گزارش روز دوشنبه گروه علمي ايرنا از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، وجود نانوالياف در اين ماسك موجب شده تا مساحت سطحي كل ساختار افزايش يابد و ذرات نانومتري شانس بيشتري براي به دام افتادن داشته باشند؛ همچنين هوا به راحتي مي‌تواند از ميان اين نانوالياف عبور كند، بنابراين كاربر مي‌‌تواند به راحتي با اين ماسك تنفس كند.
ماسك‌هاي رايج معمولاً از ميكروالياف ساخته شده‌اند كه به دليل ابعادي كه دارند امكان فيلتر كردن نانوذرات نظير ويروس آنفلوانزا يا سارس با آنها وجود ندارد؛ بنابراين استفاده از آنها در نواحي كه چنين بيماري‌هايي پخش شده‌ است، امكان‌پذير نيست. در حال حاضر در بسياري از كشورهاي آسيايي از ماسك‌هاي ميكرواليافي براي مقابله با آلودگي‌ها استفاده مي‌شود.
امكان استفاده از نانوالياف از جنس هاي مختلف موجب شده تا امكان طراحي اين نوع ماسك براي استفاده در شرايط متفاوت وجود داشته باشد. براي مثال، مي‌توان از لايه‌هايي از جنس دي‌اكسيد تيتانيوم يا نانوالياف كامپوزيتي نيمه‌هادي در اين ماسك استفاده كرد با اين كار گازهاي آلاينده نظيرN2O تجزيه شده و به تركيبات غيرسمي تبديل مي‌شود.
براي اين كار تنها لازم است كه نور مرئي به ماسك تابيده شود. اگر از نانوالياف كيتوزان در اين ماسك‌ها استفاده شود، ماسك خاصيت آنتي باكتريال پيدا مي‌كند و در صورت خيس شدن با ذرات عرق، ميكروب‌ها را از بين مي‌برد.
ويروس سارس و آنفلوانزا ابعادي در حدود 80 تا 140 نانومتر دارند. ذرات معلق حاصل از سوخت‌هاي فسيلي 10 تا 100 نانومتر هستند كه با اتصال به هم ذرات چند نانومتري ايجاد مي‌كنند كه در برابر نور مرئي، انعكاس نور دارند.
والس لونگ محقق دانشگاه پلي تكنيك هنگ‌كنگ و همكارانش قصد دارند از اين فيلتر نانواليافي در كابين هواپيماها و خودروها استفاده كنند. نمونه اوليه ساخته شده توسط اين گروه كه براي استفاده در كابين هواپيما و خودرو ساخته شده، در نمايشگاه اختراعات ژنو در سال 2014 موفق به دريافت مدال طلا شد.
علمي(1)**1023**1834
۰ نفر