۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۳۱
کد خبر: 82119511
T T
۰ نفر
عزم شركت های بزرگ هندی برای سرمایه گذاری در چابهار

دهلی نو-ایرنا- نویسنده و تحلیل گر هندی با اشاره به عزم جدی شركت های بزرگ دولتی و خصوصی هند برای سرمایه گذاری در ایران نوشت این شركتها در حال ارزیابی قوانین و بررسی زمینه های همكاری با ایران در بندر چابهار هستند.

'آنلیش ماهان جان' روز دوشنبه با انتشار مقاله ای در روزنامه انگلیسی زبان 'بیزینس تودی' نوشت شركت های 'جی .ام.آر'،'جی .وی .آر'،'ریلاینس '،'گروه شاپورجی'،'كی .ئی.سی'،'فوربس مارشال' و بسیاری از شركت های دیگر در حال بررسی شرایط برای سرمایه گذاری در ایران هستند.
وی، مهمترین مشكل سرمایه گذاری در ایران را دولتی و محافظه كاری دانست و اضافه كرد برای سرمایه گذاری در این بندر باید طرح جامع و وضعیت سرمایه گذاران خارجی به دقت مشخص شود.
نویسنده این مطلب در ادامه نوشت:دولت و شركتهای هندی به دلایل مختلف از جمله تحریم ها سالها
برای سرمایه گذاری در ایران تردید داشتند، ولی فضای جدید آنها را مصمم به حضور قوی در ایران كرده است .
در ادامه این مطلب اضافه شده است دستور 'نارندرا مودی' نخست وزیر هند برای پرداخت بدهی نفتی ایران نشان دهنده تلاش مقامات هندی برای جلب اعتماد برای گسترش روابط دو كشور است.
نویسنده این مطلب در ادامه، رقابت دهلی نو با چین و روسیه برای حضور در بازار ایران را بسیار دشوار دانست و از شركت های دولتی و خصوصی بزرگ این كشور خواست كه از فرصت فراهم شده بعد از لغو تحریم ها ، برای سرمایه گذاری در ایران استفاده كنند.
وی با اشاره به ورود قطار 32 واگنی چین از استان سین كیانگ و از طریق قزاقستان و تركمنستان در ماه ژانویه به ایران اضافه كرد تجارت دوجانبه ایران و چین از چهار میلیارد دلار درسال 2003 به 56 میلیارد دلار در سال 2014 افزایش یافته است.
به نوشته این روزنامه ،چین با ایران در حوزه های معدن،انرژی و زیربنایی همكاری گسترده ای دارد.
در ادامه این مطلب،میزان تجارت هند با پنج كشور آسیای میانه ازجمله قزاقستان،تركمنستان ،تاجیكستان ،ازبكستان و قرقیزستان را فقط 1.4 میلیارد دلار ذكر كرد و اضافه شده است با سرمایه گذاری در چابهار و فعال شدن كریدور شمال –جنوب این میزان به سرعت افزایش می یابد.
نویسنده در بخش دیگری از این مطلب ،با اشاره به ثبت بیش از 110 شركت افغان در چابهار نوشت این بندر به ایران كمك می كند كه از حجم ترافیك بندرعباس كه هم اكنون 85 درصد از مجموع تجارت دریایی ایران را به عهده دارد ،كم كند.
توافقنامه سرمایه گذاری دو جانبه ایران و هند در چابهار و همكاری سه جانبه ایران ،هند و افغانستان در سفر سوم خرداد «نارندرا مودی' نخست وزیر هند به ایران امضا شد.
'نیتین گادكاری' وزیر كشتیرانی ،حمل و نقل و بزرگراههای هند از آمادگی سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری شركت های هندی در ایران خبر داد.
*آساق*1600

سرخط اخبار جهان