۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۷
کد خبر: 82119443
T T
۰ نفر

زنگ خطرخشكسالی بیخ گوش تالاب میانكاله

۳۱ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۷
کد خبر: 82119443
زنگ خطرخشكسالی بیخ گوش تالاب میانكاله

ساری-ایرنا- پسروی آب دریای خزر، كاهش حجم آب شیرین ورودی به داخل میانكاله زنگ خطرخشك شدن را برای یكی از ذخیره گاه های مهم زیست كره جهان ، به صدا در آورد.

براساس گزارش محیط زیست مازندران درسال های گذشته ،بخشی ازاین تالاب به دلیل كم آبی ناشی از كاهش نزولات جوی و خشكسالی ، رو به خشك شدن رفته واجرا نشدن طرح های پیشگیرانه می تواند سرنوشت تلخ دریاچه ارومیه را برای این تالاب بین المللی رقم بزند.
تالاب بین المللی میانكاله با 68 هزار هكتار مساحت در شرق مازندران و درحوزه استحفاظی شهرستان بهشهر و روستای زاغمرز در حاشیه دریای خزر قرار دارد كه به دلیل برخورداری از تنوع زیستی به خصوص مواد غذایی یكی از كانون های زیستگاهی برای بیش از 320 گونه پرندگان مهاجر و بومی و 180 گونه گیاهی است.
براساس آمار سالانه 60 درصد از پرندگان زمستان گذران استان مازندران( بین 850 تا 900 هزار بال پرنده ) به این ذخیرگاه زیست كره جهان سفرمی كنند و حدود پنج ماه دراین منطقه اسكان دارند.
مدیركل محیط زیست مازندران خشك شدن بخشی از تالاب میانكاله را به دلیل خشكسالی های اخیر مورد تایید قرار داد و كاهش میزان آب وروی به تالاب از طریق رودخانه های تامین كننده به خصوص نكاء رود به دلیل خشكسالی و پسروی یك متری آب دریای خزر را مهمترین دلیل برای رو به خشكی نهادن این تالاب بین المللی اعلام كرد.
ناصر مهردادی گفت كه خشكسالی ، نگرانی زیادی را برای تالاب بین المللی میانكاله ایجاد كرده و برای حفظ این ذخیرگاه زیست كره، طرح های مطالعاتی احیاء پیش بینی شده است.
وی مهمترین برنامه پیش بینی در این طرح مطالعاتی را لایروبی كانال خزینی و چپ اوغلی به عنوان تامین كننده بخشی از آب این تالاب، امكان سنجی انتقال آب دریای خزر به تالاب اعلام كرد.
وی اضافه كرد : این طرح مطالعاتی در یك دوره زمانی 15 ماهه در این استان انجام و پس از تایید به مرحله اجرا گذاشته می شود.
مدیركل محیط زیست مازندران نگرانی در مورد خشك شدن تالاب بین المللی میانكاله را امری جدی تلقی كرد و افزود : باید پیش از این كه خشكسالی آسیب های جبران ناپذیری بر پیكره این تالاب بزند، وارد عمل شویم تا سرنوشت تلخ ارومیه در این بخش از منطقه كشور تكرار نشود.
رئیس كمیسیون كشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت : خشك شدن میانكاله با پسروی آب دریا آغاز شده است و باید با دقت در این زمینه وارد شویم و اجازه ندهیم این تالاب به سرنوشت دریاچه ارومیه دچار شود.
علی محمد شاعری افزود : اگر پسروی آب دریای خزر با روند كنونی ادامه یابد وضعیت خطرناكی در آینده برای میانكاله حادث خواهد شد .
نماینده مردم شهرستان های شرق مازندران خواهان اجرای طرح مطالعاتی برای تالاب میانكاله و برنامه پیشگیرانه برای این ذخیرگاه زیست كره شد.
به گفته كارشناسان یكی از دلایل اهمیت میانكاله این است كه در تمام سواحل جنوبی دریای خزر هیچ منطقه‌ای جز آن وجود ندارد كه محیط طبیعی آن در وضعیتی نسبتاً دست‌نخورده باقی‌مانده باشد. تمامی سواحل دیگر به طور گسترده با ساخت‌ وسازهای انسانی همچون جاده، شهر و روستا و كارخانه‌ها دگرگون شده‌اند. به همین دلیل سلامتی این منطقه اهمیت بسیاری در حفظ سلامتی كل دریای خزر دارد. سلامتی نسبی میانكاله موجب شده تا تالاب‌ها و سواحل این منطقه علاوه بر پرندگان مهاجر، محل تخم‌گذاری و زیستگاه اصلی بسیاری از ماهیان دریای خزر نیز باشد.
6982/1899
۰ نفر