۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۴۵
کد خبر: 82116791
T T
۰ نفر
هشدار پوتین به آمریكا با اعلام توسعه توان نظامی هسته ای روسیه

مسكو- ایرنا- ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه با اعلام موفقیت چشمگیر این كشور در نوسازی و توسعه نیروی هسته ای ضربتی، گفت: سامانه موشكی در حال استقرار آمریكا در اروپا می تواند از حالت دفاعی به تهاجمی تبدیل شود و مسكو واكنش لازم را در برابر آن انجام خواهد داد.

به گزارش ایرنا، آمریكا ماه گذشته یكی از اصلی ترین بخش های سامانه موشكی خود را در پایگاه دوسلو در شرق رومانی برجای مانده از دوران شوروی سابق مستقر كرد كه سبب اعتراض مقام های مختلف روسیه شد.
خبرگزاری ایتارتاس امروز (شنبه) به نقل از سخنان پوتین در جمع خبرنگاران نوشت: مجبور به پاسخ دادن به این اقدام آمریكا هستیم و از اكنون نیز آگاهیم كه ما را خصومت جویی متهم خواهند كرد، هر چند كه رویكرد ما واكنش متقابل است. هشدار دادیم كه اقدام خواهیم كرد و در این باره از قبل اطلاع دادیم.
وی با تاكید بر اینكه سامانه پدافند موشكی آمریكا در اروپا می تواند به نیروی تهاجمی تبدیل شود، اظهار كرد: روسیه نه فقط از امنیت خود دفاع می كند بلكه حفظ موازنه دفاعی را نیز در دستور كار دارد.
پوتین گفت: روسیه در نوسازی و توسعه نیروی هسته ای ضربتی و سامانه گذر از تورهای دفاعی به موفقیت های چشمگیری دست یافته است.
بنا به اعلام رییس جمهوری روسیه، تسلیحات هسته ای این كشور نوسازی شده است و انواع جدید با موفقیت جایگزین می شود.
پوتین دیروز نیز با «حیرت آور خواندن پیشروی نظامی ناتو بسوی مرزهای روسیه»، گفت: هیچ مقامی در نظام حكومت روسیه خواهان ورود به جنگ سرد نیست و برغم تنش ها در روابط بین المللی و رویارویی كنونی، نیازی به آن وجود ندارد.
وی با بیان اینكه شوروی از مدت ها پیش از صحنه روزگار حدف شده و پیمان ورشو نیز نابود شده است گفت كه ادامه پیشروی ناتو بسوی مرزهای روسیه ادامه دارد.
ناتو و آمریكا از سال 2013 در حال اجرای راهبرد توان نظامی خود وارد شرق اروپا (رومانی، لهستان و چك) و كنار مرزهای روسیه در جمهوری های بالتیكی شوروی سابق یعنی لتونی و استونی و همچنین لیتوانی، گرجستان و مولداوی سه جمهوری دیگر شده اند.
مسكو با هشدار های مكرر خواستار توقف راهبرد توسعه نفوذ نظامی غرب به مجاورت روسیه شده و اعلام كرده است كه از توانمندی های دفاعی خود برای نشان دادن واكنش لازم بهره خواهد گرفت، ولی ناتو و آمریكا همچنان به این اقدام ها ادامه می دهند.
اروپام391 ** 1516

سرخط اخبار جهان