۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۱۷
کد خبر: 82116736
T T
۰ نفر
ديده بان حقوق بشر:پرونده هاي بزرگي در سفر شاهزاده سعودي به آمريكا لاينحل باقي ماند

تهران – ايرنا – سازمان ديده بان حقوق بشر در ارتباط با مسائل مطرح شده در سفر جانشين وليعهد سعودي به آمريكا با انتشار گزارشي اعلام كرد: پرونده هاي بزرگي در اين سفر لاينحل باقي ماند.

پايگاه اينترنتي شبكه تلويزيوني نبأ به نقل از اين گزارش نوشت: گفت وگوها حول محور چشم انداز عربستان 2030 و تلاش هاي محمد بن سلمان جهت رويارويي با چالش هاي اقتصادي عربستان و تهاجم نظامي شكل گرفته به رهبري عربستان عليه يمن تمركز داشت.
سازمان ديده بان حقوق بشر افزود: اين طرح ٬ افزايش ميزان مشاركت زنان و تبعيض سازمان يافته ضد آنان كه مانع مشاركت كامل زنان در زندگي عمومي و اقتصاد اين كشور مي شود، ناديده گرفته است. در عربستان به زنان اجازه رانندگي داده نمي شود و به دليل نظام حاكميت مردان به زن از نظر قانوني به عنوان يك فرد غيربالغ نگريسته مي شود.
ديده بان حقوق بشر از واشنگتن و بازرگانان آمريكا خواست تا در توانايي عربستان در تحقق بخشيدن به وعده هاي خود در خصوص تحول اقتصادي شك و ترديد كنند.
اين سازمان توضيح داد: بدون انجام تغييرات بنيادين امكان تحقق يافتن آرزوهاي اقتصادي محمد بن سلمان وجود ندارد.
گزارش مزبور در مورد تجاوز عربستان به يمن نيز خاطرنشان كرد كه تجاوز ائتلاف سعودي منجر به يك فاجعه در ميان غيرنظاميان يمن شد اما علي رغم همه اينها ٬عربستان و همپيمانانش مورد هيچ گونه بازخواستي قرار نگرفتند.
سازمان ديده بان حقوق بشر در ادامه تاكيد كرد كه عربستان نمي خواهد مسئوليت جرم و جنايت هاي خود را در يمن برعهده بگيرد و به همين دليل از صدور قطعنامه اي از سوي شوراي حقوق بشر مبني بر انجام يك تحقيق بين المللي مستقل در خصوص موارد نقض حقوق بشر از سوي تمامي طرف هاي درگير در يمن جلوگيري كرد. عربستان همچنين پس از درج نام ائتلاف سعودي در فهرست كشورهاي نقض كننده حقوق كودكان تهديد كرد كه تامين هزينه شماري از برنامه هاي سازمان ملل را متوقف خواهد كرد.
سازمان ديده بان حقوق بشر افزود: با رسيدن بن سلمان به واشنگتن ٬تصميم گيران و بازرگانان آمريكا با مردي ديدار كردند كه ممكن است رهبري سياست عربستان ظرف چند دهه آينده را برعهده بگيرد.
گزارش ياد شده در پايان با استناد به پرونده محمد بن سلمان تاكيد كرد: واشنگتن و رهبران آمريكا نبايد به ميزان تعهد و پايبندي محمد بن سلمان جهت پيشبرد اصلاحات و انجام يك تغيير و تحول شجاعانه و ريشه اي در عربستان زياد اعتماد كنند.
جانشين وليعهد و وزير دفاع عربستان دوشنبه گذشته رياض را به مقصد نيويورك ترك كرد . او در نيويورك پس از ديدار با بان كي مون دبيركل سازمان ملل رهسپار واشنگتن شد. جان كري، وزير امور خارجه آمريكا از محمد بن سلمان بن عبدالعزيز به هنگام ورود به واشنگتن استقبال كرد. محمد بن سلمان در اين سفر با باراك اوباما رئيس جمهوري و اشتون كارتر وزير دفاع و شماري از مقام هاي آمريكا ديدار و گفت وگو كرد.
دبيركل سازمان ملل متحد هفته گذشته به دنبال انتشار گزارش نهادهاي حقوق بشر سازمان ملل، نام كشورهاي عضو گروه ائتلاف به رهبري عربستان سعودي را در ليست سياه ناقضان حقوق كودكان اين نهاد قرار داد اما با تهديد سران رياض به قطع كمك هاي مالي خود به اين سازمان، مجبور به حذف نام اين كشورها شد. اين تصميم دبيركل و تجديد نظر بلافاصله او تحت فشارهاي رهبران عربستان ٬جنجال ها و انتقادهاي شديدي را در سطح جهان به دنبال داشت.
به نظر مي رسد ديدار وزير دفاع عربستان با بان كي مون در اين مقطع زماني دوباره موجب ايجاد حرف و حديث ها و اعتراضاتي شود.
يكي ديگر از اهداف بن سلمان رفع كدورت هاي موجود و تحكيم دوباره روابط ميان رياض و واشنگتن اعلام شده است.
از زمان آغاز رياست جمهوري باراك اوباما، روابط عربستان با آمريكا به سردي گراييده است. خشم عربستان نسبت به آمريكا به دليل دستيابي ايران به توافق هسته‌اي، اظهار نظر باراك اوباما در مورد متحداني كه به دنبال سوءاستفاده هستند، تهديد آمريكا براي فروش ۷۵۰ ميليارد دلار از اوراق قرضه خزانه‌داري اين كشور به وسيله عربستان و خطاب كردن سعودي‌ها با عنوان تفاله سلطنتي ٬نمونه‌هايي از تهديدات و لفاظي‌هايي است كه در سال گذشته بين اين دو متحد رد و بدل شد.
عربستان و آمريكا در بحران سوريه نيز سياست هاي نسبتا متفاوتي را در پيش گرفته اند به گونه‌اي كه عربستان تمام تلاش خود براي سرنگون كردن بشار اسد به كار گرفته است اما آمريكا در حال حاضر در تلاش است تا به بحران پايان دهد.
عربستان سعودي در تلاش است تا ايران را از لحاظ اقتصادي و سياسي نيز در شرايط بحراني قرار دهد. فعاليت‌هاي نظامي عربستان كشور همسايه‌اش -يمن- را در شرايط دشواري قرار داده است.
همچنين اخباري مبني بر دست داشتن عربستان در حملات 11سپتامبر كه از سوي اعضاي كنگره عنوان مي شود ٬موجب سردي بي سابقه روابط دو كشور شده است. اما جان برنان، رئيس سازمان اطلاعات مركزي آمريكا يك روز پيش از سفر جانشين ولي عهد عربستان سعودي به واشنگتن نشانه هاي حسن نيت دولت آمريكا را در قبال عربستان سعودي به نمايش گذاشت و با عنوان اينكه مدركي مبني بر دخالت عربستان در اين ماجرا وجود ندارد تلاش كرد تا آمادگي دولت آمريكا را براي بستن پرونده دخالت احتمالي عربستان سعودي در حملات يازده سپتامبر ٢٠٠١ نشان دهد.
از سوي ديگر، انتشار گزارش هايي درباره سفر عمر متين، عامل كشتار اورلاندو به عربستان و امارات و نيز تشديد انتقادات از سوي هيلاري كلينتون و دونالد ترامپ نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا و به طور مشخص اشاره كلينتون به دست داشتن عربستان سعودي، كويت و قطر در حمايت مالي از گروه هاي تروريستي، يك روز پس از تيراندازي مرگبار در اورلاندو، تحولاتي است كه مي تواند سفر جانشين وليعهد سعودي به آمريكا را تحت تاثير قرار دهد.
بن سلمان در اين سفر قرار است براي ديدار و گفت وگو با روساي شركت هاي بزرگ آمريكايي در سيليكون ولي كاليفرنيا به اين ايالت نيز سفر كند.
عربستان قصد دارد تا با فروش سهام شركت هاي دولتي اين كشور، حجم صندوق سرمايه گذاري اين كشور را به حدود دو هزار ميليارد دلار افزايش دهد و عرضه اين سهام نيز توسط بانك هاي خارجي انجام خواهد شد.
محمد بن سلمان قبل از اينكه عربستان را به مقصد ايالات متحده آمريكا ترك كند، بر عمق روابط بين دو كشور تاكيد كرد و گفت: عربستان سعودي هميشه با ايالات متحده آمريكا ارتباط محكمي داشته است و از هيچ تلاشي براي توسعه روابط با هم پيمان استراتژيك قديمي اش فرو گذار نكرده و اين ديدار در جهت ادامه روند روابط بين دو كشور انجام مي شود و گامي نخست و مهم به منظور پيش برد چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودي است كه راهكارهاي تحكيم روابط اقتصادي و سرمايه گذاري را بررسي مي كند.
بن سلمان در خصوص انتخابات رياست جمهوري ايالات متحده گفت: عربستان در طول ساليان گذشته از كارزار هاي انتخاباتي دو حزب دموكرات و جمهوري خواه حمايت مالي كرده و در انتخابات پيش رو نيز ۲۰% از هزينه هاي انتخاباتي هيلاري كلينتون را عهده دار است هر چند كه بعضي از نيروهاي مؤثر در كشور مخالف حمايت از يك نامزد به عنوان زن هستند.
به نظر مي رسد عربستان با نااميدي از اوباما قصد دارد سرمايه گذاري فراواني در انتخابات آينده رياست جمهوري آمريكا داشته باشد تا در آينده بهتر بتواند به اهداف منطقه اي خود با پشتيباني واشنگتن دست يابد.
خاورم ** 1487 **2041**
۰ نفر

سرخط اخبار جهان