۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82116695
T T
۰ نفر

فعال شدن آتشفشان 'كانلائون' فيليپين

۲۹ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82116695
فعال شدن آتشفشان 'كانلائون' فيليپين

كوالالامپور – ايرنا – با فعال شدن روز شنبه يك آتشفشان در مركز فيليپين، مقامات اين كشور در مورد حوادث احتمالي و خطرات ناشي از آن براي هواپيماهاي در حال پرواز در منطقه هشدار دادند.

به گزارش ايرنا، موسسه مطالعات آتشفشان و زلزله فيليپين اعلام كرد كوه آتشفشاني 'كانلائون' در مركز جزيره 'نگرو' در 510 كيلومتري جنوب مانيل پايتخت اين كشور جنوب شرق آسيا فعال شده است.
دفتر هواپيمايي فيليپين نيز در بيانيه اي به شركت هاي هوايي توصيه كرد از پرواز هواپيماها در نزديكي اين منطقه به دليل احتمال خطرات ناشي از فوران آتشفشان جلوگيري كنند.
اين كوه آتشفشاني كه از ماه نوامبر سال گذشته فعال شده و دولت فيليپين ورود كوهنوردان به اين منطقه را ممنوع كرده بود، از صبح شنبه بار ديگر شروع به فوران خاكستر تا ارتفاع يك هزار و 500 متر كرد.
براساس گزارش رسانه هاي محلي فيليپين، موسسه مطالعات آتشفشان و زلزله فيليپين اعلام كرد كارشناسان تاكنون مواد مذاب آتشفشان كانلائون را كه عمقي حدود دو و نيم كيلومتر دارد، مشاهده نكرده اند، اما در حال بررسي تاثيرات باد و باران بر جابه جايي خاكسترهاي در حال خارج شدن از اين آتشفشان هستند.
كارشناسان احتمال مي دهند به دليل باراني بودن هوا طي روزهاي گذشته آب به دهانه آتشفشان نفوذ كرده و به دليل گرم بودن دهانه باعث توليد بخار و فوران خاكستر شده باشد و ممكن است اين فوران در روزهاي آينده هم تكرار شود.
دفتر دفاع غيرنظامي فيليپين نيز اعلام كر كه در آماده باش به سر مي برد، اما تاكنون گزارشي مبني بر احتمال آسيب به فرد و يا افرادي دريافت نكرده است.
اين كوه آتشفشان از سال ها پيش تاكنون غير فعال بوده و مناطق مسكوني در فاصله چهار كيلومتري آن كه منطقه خطر ناميده شده، قرار دارد.
كانلائون سال 1996 ميلادي نيز به صورت ناگهاني شروع به فوران گدازه هاي سنگي كرد و باعث كشته شدن 3 كوهنورد در منطقه شد.
فيليپين واقع در اقيانوس آرام كشوري زلزله خيز با بيش از 20 كوه آتشفشان فعال در 'حلقه اي از آتش' قرار گرفته است. اوايل ماه جاري ميلادي نيز كوه آتشفشان 'بلوسان' در مناطق شرقي فيليپين شروع به فعاليت و پرتاب خاكستر به هوا كرد.
آساق**1611

سرخط اخبار جهان